Creació de videoclips infantils per a treballar la comprensió i l’expressió oral (SEDEC)

Coordinació:Rosa Viladell, Montserrat Vila i Benjamí Vidiella

L'objectiu d'aquest taller ha estat crear recursos que treballin la comprensió i expressió oral aprofitant un material tan atractiu pels nens com són les cançons infantils.

Partim de la idea que les cançons són un dels elements que més motiven als alumnes, sobretot quan són petits. Al mateix temps, creiem que les cançons són un dels recursos didàctics que tenim per ensenyar llengua, ja que, per la seva naturalesa, les cançons poden ser repetides moltes vegades, amb la qual cosa permeten que es fixin en el vocabulari i les estructures que contenen. També ajuden a produir els sons de la llengua d’una manera més correcta.

Però perquè això sigui cert cal que els alumnes entenguin el que estan dient quan canten, sinó, ens podem trobar que diguin paraules errònies o fins i tot inventades o que desconeguin el que estan dient. És per això que vàrem proposar un taller on treballarem amb cançons infantils (totes elles sobre temes d’animals, un dels temes que més agraden als infants)

A partir d'unes cançons ja enregistrades amb autorització de l'autor hem preparar diferents materials que ajudin a l'alumnat tant en la comprensió de la lletra com en una correcta producció.

Aquest materials els hem anomenat Videoclips, ja que inclouen cançons amb dibuixos, fotografies o animacions que les il·lustren

L’objectiu del taller era muntar seqüències d’imatges que il·lustressin la lletra de la cançó de manera que aquesta sigui entenedora.

L’alumne pot escoltar i veure la cançó al mateix temps. La simultaneïtat és important, quan allò que estem sentint és allò que estem veient garantim que es dóna un contingut semàntic a les paraules i expressions que estem sentint. És per aquest motiu que les cançons han estat fragmentades en frases breus i significatives, per tal de poder-les aparellar amb una imatge.

En algunes s’hi ha inclòs el text escrit i així es pot  muntant una mena de karaoke. D’aquesta manera els alumnes no tan sols comprenen el text i el poden cantar, sinó que també pot ser utilitzat per a l’aprenentatge de la lectura.

En algunes s’hi han unit unes activitats clic relacionades amb el contingut de la cançó per tal de reforçar i comprovar-ne la comprensió Amb aquestes activitats es pretén que els alumnes fixin el lèxic i les expressions més significatives de les cançons.

Aquests Videoclips es poden complementar amb d'altres materials en paper o activitats amb l'ordinador, textos, dibuixos a pintar, activitats clic...

Les cançons treballades, amb la musica i veu són

• La gallina ponicana flash presentació Power Point 4 MB
  • El lleó no em fa por flash presentació Power Point 1,2 MB