26-abril-2004
Suport de les TIC al coneixement de la recerca de feina o del món laboral
en general
DGMPAJJ
Introducció
Durant curs 1998-1999 els centres educatius de la Direcció General de
Mesures Penals Alternatives i Justícia Juvenil van iniciar un treball
conjunt d’intercentres per definir com s’havien de plantejar la informàtica
educativa (IE) amb els joves que s’atenen.
El resultat obtingut va ser un document inicial (Orientacions per
a l’aplicació de la informàtica educativa als centres de la DGMPAJJ)),
en el qual s’explicita com entenen la IE en el context d’uns centres que
han d’encarar tots els esforços vers la reinserció social dels joves.
En el curs 1999-2000 es va continuar el treball que es va concretar fins
a l’elaboració de materials didàctics de suport l’ensenyament de les TIC
ajustada a les necessitats formatives d’aquests joves.
Es va partir d’una classificació genèrica de les necessitats formatives
dels joves atenent a l‘edat i a la formació que han de rebre per augmentar
les possibilitats de reinserció. Per tant, s’han elaborat materials didàctics
per a joves analfabets, joves que fan l’ESO i joves que són majors de
16 anys i es preparen per al món laboral.
En el procés de treball es va veure també la necessitat de crear una
programació específica per ensenyar l’ús de l’ordinador i es van compondre
activitats d’iniciació que poden fer tots els joves i poden servir per
introduir-los en el coneixement de la màquina.
La riquesa de tot el conjunt de materials és fruit d’un procés de treball
efectuat per diferents professionals (mestres, mestres de taller i educadors)
dels centres educatius de la DGMPAJJ. Les reunions i hores dedicades han
servit per posar en comú el coneixement viu que aquests professionals
van generant dia a dia al costat dels joves que atenen i han servit per
crear uns dossiers d’activitats en CD i suport paper.
Com podreu veure, la utilització d’aquest materials va més enllà de la
proposta i mitjançant noves idees, adaptacions o recreacions es poden
adaptar a les necessitats educatives de cada jove i a la contínua innovació
tecnològica. En aquest sentit, s’ha d’entendre que són dossiers oberts
que poden anar-se modificant i ampliant per part de cada centre.
Quadre general: resum de la programació de cada grup
A través de la IE es pretén reforçar els aprenentatges
propis de cada grup formatiu, prioritzar uns objectius clau i especificar
una manera de fer. Al quadre següent ho sintetitzem, concretant també
els blocs o apartats en què s’agrupen les activitats de cada dossier.
|
Analfabets
|
Joves que fan l’ESO
|
Joves majors
de 16 anys
|
Tipologia
|
Joves del país que són analfabets i neolectors.
Joves estrangers que estan a la nostra comunitat autònoma i no
coneixen ni el castellà ni el català.
|
Joves que fan l’educació secundària obligatòria (14-18 anys), no
són analfabets ni neolectors i saben el català o castellà.
|
Joves que per edat no estan dins l’ensenyament obligatori i es
preparen per a proves lliures i/o per accedir al món laboral.
|
Què es pretén
|
Que el jove reforci l’aprenentatge de la lectoescriptura i d’una
nova llengua (castellà i/o català).
|
Que el jove assoleixi i integri els continguts de les àrees curriculars.
|
Que el jove aprengui a manejar o a tractar informació necessària
per a l’estudi i per a la recerca de feina.
|
Què s’ensenya
|
Continguts bàsics d’informàtica educativa
|
L’ús bàsic de l’ordinador com a instrument per a l’aprenentatge
de la lectoescriptura.
|
Maneig de diferents programes informàtics.
Continguts de l’àrea de socials, naturals i tecnologia, principalment.
|
Continguts bàsics comuns als tallers (mesures, tant per cent...).
Continguts relacionats amb la recerca de feina (currículum...).
Tècniques d’estudi per a l’autoaprenentatge (resums...).
|
Com
|
Atenent al procés d’aprenentatge de la lectoescriptura i utilitzant
la combinació del mètode analític i global.
|
A partir de temes o centres d’interès que globalitzen continguts
de diferents àrees.
|
A partir d’activitats funcionals (documents d’ús necessari per
obtenir informació i per a la recerca de feina).
|
Dossier
Activitats
Exemple
|
Programació específica per a l’ús de l’ordinador
|
Bloc 1: lletres
Bloc 2: síl·labes
Bloc 3: paraules
Bloc 4: frase
Bloc 5: text
|
Programa de dibuix per punts
Programa de dibuix per vectors
Processador de textos I
Processador de textos II
Programa de presentacions
|
Bloc 1: suport als tallers
Bloc 2: orientació formativa i/o laboral
Bloc 3: proves lliures i reforç d’àrees
|
El plantejament de les activitats pot abastar tres opcions: guiada, lliure
o mixta, segons el nivell d’autonomia del jove davant l’ordinador. El
professional ha de plantejar la més idònia.
Presentació del dossier d’activitats
Aquest dossier és una de les parts de les activitats preparades per als
joves de més de 16 anys.
Proposa un conjunt d’activitats que fan referència a l’orientació laboral
i a la recerca d’informació. Poden millorar els recursos de l’alumne/a
per a la recerca de feina i incidir en la seva visió del món laboral
.
És a dir, es tracta de dotar els nostres alumnes dels coneixements bàsics
que necessiten per començar a introduir-se en el món laboral.
Molts d’aquest continguts que es treballen a l’aula d’informàtica són
complementaris a altres que el jove pot haver treballat en altres espais
dels centres, com és mitjançant el Curs de formació ocupacional que donen
les Gestores Ocupacionals, o bé mitjançant el crèdit de serveis
comunitaris que es fa a l’aula escolar.
Per aclarir al màxim cada contingut i no despistar l’alumne/a, el contingut
de les diferents fitxes que es presenten a continuació segueix un model
únic que ha ser consensuat prèviament entre els diferents professionals
del centre.
Els fitxers són models de document que els joves han de copiar i completar
però adaptant-los a les seves situacions o interessos personals.
Les activitats que es presenten fan referència bàsicament a dos grans
apartats:
Formació laboral Es presenta un exemple de les activitats següents:
Recerca d’informació Es presenten les activitats següents:
- Orientació vocacional de l’alumne/a. Se situa l’alumne/a en el
nivell escolar en què es troba i se l’informa del ventall de possibilitats
que té segons aquest nivell i l’edat.
- Recerca d’oficis a les Pàgines Grogues.
- Informació dels diferents ensenyaments no reglats.
Per a la realització de les diferents activitats, l’alumne/a ha de conèixer
certs continguts informàtics que fan referència a la utilització de l’ordinador
amb nivell d’usuari.
Les diferents activitats estan confeccionades dins l’entorn Windows 98
i amb un processador de textos (WordPro), la utilització d’imatges (Corel
Draw), el CD-ROM Sinera del Departament d’Ensenyament (Programa
d’Informàtica Educativa) i la utilització d’Internet.
|