XTEC
Escola oberta
NECESSITATS  EDUCATIVES ESPECIALS
XTEC
Materials de les sessions de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.


Calendari
Inscripció
Sessions
Materials
Cursos

El racó del Clic
Tauleta sensible Mediateca dels CRP
 
jfonoll@pie.xtec.es
 
 

26-abril-04

explicarcontes.exe  (!0 Mb) Vols que t'expliqui un conte?

Helena Turon Álvarez
(logopeda CREDA C-1)

Vols que t'expliqui un conte? és un material multimèdia en PowerPoint que busca el desenvolupament del llenguatge mitjançant la interacció de dues eines especialment motivadores: el conte i l’ordinador.

Per la tipologia de contes i les estructures lingüístiques que presenta, està pensat per a infants d'educació infantil, de primer cicle d'educació primària i per a altres  alumnes que tinguin necessitats educatives especials en el desenvolupament del llenguatge (alumnes de logopèdia, d'aula d'EE i nouvinguts).

Els  objectius que es volen assolir són:

1.Estimular la fantasia i la imaginació de l'infant.

2.Enriquir i estimular el desenvolupament del propi llenguatge.

3.Potenciar els processos psicològics bàsics d'atenció, memòria, percepció auditiva i visual, llenguatge i pensament.

4.Motivar en el procés d'aprenentatge de la lectura.

5.Potenciar un enfocament comunicatiu de la llengua.

6.Introduir a l'infant en el control de la presentació de la informació a través de l'ús de l'ordinador.

Els material

Els contes estan dissenyats amb el programa PowerPoint de l’Office i la lletra és la Memina, que cal que estiguin ja instal·lats a l’ordinador.

El material consta de 5 contes:

A l’adreça http://www.xtec.net/dnee/satieee/0304/sessio4/volscontes.htm podeu veure directament els materials o descarregar-vos un instal·lador que els copiarà al vostre ordinador creant una drecera a l’Escriptori i a les Aplicacions PIE.

El material comença a partir d'una diapositiva principal, anomenada Inici la qual recull l'accés als 5 contes que es presenten.

A partir d'aquesta primera diapositiva es combina la imatge amb el so, així podem veure, escoltar i llegir les pàgines del diferents contes.

La primera diapositiva o pàgina de cada conte presenta automàticament la portada, títol del conte i una  veu amb el títol del conte i instruccions per continuar en davant amb la presentació.

Les diapositives següents corresponen a les pàgines d'un llibre on a cadascuna podem veure:

  • La il·lustració de l’escena
  • Una fletxa per retornar a la pàgina anterior si ho considerem necessari.

La història avança clicant amb el botó esquerre del ratolí, i apareixen un per un el text, la veu del narrador i els diàlegs dels personatges fins que una fletxa indica que podeu canviar de pàgina.

Tots els contes finalitzen amb la mateixa fórmula d'acabament i a la darrera diapositiva o pàgina apareix una icona casa que ens permet tornar a la diapositiva d’inici per escollir un nou conte.

Com treballar amb els contes

Vols que t'expliqui un conte és una eina multimèdia que permet la interacció de l'alumne/a amb el conte de manera que l'infant pot decidir quin ha de ser el ritme de presentació del conte i alhora permet ser copartícip amb l'adult de la construcció dins del plantejament d'ensenyament/aprenentatge que hàgim dissenyat.

El treball d’aquest conte a la pantalla de l’ordinador es pot estructurar de la següent manera:

1.  La presentació de cada diapositiva / pàgina del conte comença amb el dibuix representatiu del que passarà.

  • Cal fer una observació atenta del que veiem.
  • Ens permet fer hipòtesis de què passarà.
  • Podem inventar-nos els diàlegs dels personatges.
  • Es pot treballar lèxic per denominació.

La fletxa que apareix al marge esquerre de la diapositiva ens permet retrocedir a les diapositives anteriors per fer referència, comentaris, relacionar, recordar...

2. La presentació a través del llenguatge escrit i la veu de la narració i els diàlegs dels personatges.

  • Cal fer una escolta atenta.
  • Ens permet activar els processos de lectura (si és propici).
  • Podem comprovar les hipòtesis fetes anteriorment i plantejar-ne de noves (com avançarà la història?).
  •   Ens facilita la memorització d'estructures morfosintàctiques presentades pels personatges.
  • Activem els processos de comprensió del text dins d'un context i detectem aquell vocabulari que és nou i és susceptible de ser après.

La fletxa que apareix al marge dret de la diapositiva ens indica que podem avançar la història cap a una nova diapositiva.

3. Un cop visionat tot el conte, tenim dues alternatives:

a)Donem l'activitat per acabada i tornem a través de la icona casa a la pàgina principal Inici.

b)Retornem a alguna part del conte a través de les fletxes de retrocés (marge esquerre) o avançament (marge dret).

Atenció:

  • Si retrocedim fins a la diapositiva on comença la història, no la portada, podrem tornar a passar tot el conte pàgina per pàgina a través de les flextes amb els dibuixos i els diàlegs escrits alhora, sense haver d'anar clicant perquè apareguin cadascun dels elements, però no tindrem el so.
  • En canvi, si retrocedim fins a la diapositiva / portada del conte podem tornar a visionar tot el conte com ja ho havíem fet el primer cop.