Suport visual per treballar la llengua oral i escrita (SEDEC)

Aquest material consisteix en un recull d’imatges classificades per accions i camps semàntics amb la intenció de facilitar un suport visual en diferents propostes didàctiques per treballar la llengua oral i escrita.

De la pàgina web us podeu descarregar diferents fitxers Word amb les imatges que es poden baixar a l’ordinador o imprimir-los directament.

Per baixar-vos els fitxers:

1. Feu clic amb el botó dret del ratolí.
  2. Seleccioneu l’opció Anomenar i desar la destinació.
  3. Trieu la carpeta on voleu desar l’arxiu, preferiblement l’Escriptori, i feu clic a Acceptar.

Per imprimir-los directament:

1. Feu clic amb el botó dret del ratolí i es carregarà el document.
  2. Aneu al menú Fitxer|Imprimeix i feu clic a Acceptar.

Al menú Fitxer, l’opció  Anomenar i desar també permet guardar el document.

Els materials estan en una doble versió de lletra d'impremta i lletra lligada. En aquest segon cas, necessitareu baixar la font de lletra anomenada Massellera.ttf  que la trobareu a l’adreça: http://www.xtec.es/~lperez/eines/font1.htm

En aquesta pàgina trobareu un disquet :

1. Feu clic amb el botó dret del ratolí.
  2. Seleccioneu l’opció Anomenar i desar la destinació.
  3. Quan us demanarà on guardar el fitxer, indiqueu el directori de Fonts del sistema operatiu, normalment c:\Windows\Fonts.

Una vegada fet això, les activitats de lletra lligada apareixen amb aquest tipus de lletra. A més, la lletra lligada queda com a resident, de manera que la podeu utilitzar en altres documents, tant de Word com de qualsevol processador de textos que utilitzi els tipus de lletra True Type.

El vocabulari

Als documents estan les següents categories:

Les botigues

Contenen un recull d’imatges amb unes botigues i els productes que s’hi poden trobar:

• botiga de roba
  • carnisseria – cansaladeria
  • forn de pa – pastisseria
  • fruites i verdures
  • llibreria – papereria
  • peixateria
  • supermercat

Aquest material està pensat per treballar amb un petit grup d’alumnes a l’hora de fer el suport lingüístic, i amb un ventall molt ampli de possibilitats d’ús. Tant podeu utilitzar-lo amb jocs de comprar i vendre com amb el repartiment i classificació dels productes, amb l’etiquetatge dels preus tot treballant les xifres, etc.

Totes les activitats es poden fer tant en activitats de llengua oral com en activitats de llengua escrita utilitzant els cartells  dels noms que acompanyen cada producte.

Les joguines

Suport visual que permet dur a terme propostes didàctiques per treballar el vocabulari sobre les joguines. És un material idèntic a l’anterior.

Dòmino d’accions

També en format Word, inclou imatges de fitxes de dòmino: joc que permet dur a terme propostes didàctiques per treballar i reforçar set accions.

112 accions

Les Cent dotze accions és un recull d'imatges que permet dur a terme propostes didàctiques per treballar els verbs.

Als cartronets hi ha representades les accions més habituals. Es proposa d’utilitzar-los de manera lúdica com a recurs metodològic per adquirir estratègies de comprensió i expressió.

Alguns suggeriments per a la seva utilització:

• L’alumnat haurà de buscar els cartronets corresponents a les accions que ha fet durant el dia. Després, pot explicar en quin ordre les ha fetes.
  • Demanar als alumnes que facin grups d’accions, segons diversos criteris:
    • Activitats quotidianes  / activitats no quotidianes
    • Activitats plaents / desplaents
    • Activitats d’oci / de treball
    • Activitats que es poden fer en llocs tancats i oberts
    • ... / ...
  • Repartir tres cartronets a cada alumne, el qual haurà de construir frases en què  surtin les accions representades als seus cartronets.
  • Donar un cartronet a cada alumne. Per torns, hauran de representar amb mímica l’acció que els ha correspost, i la resta d’alumnes l’haurà d’endevinar.

Es poden fer servir per al treball temporal de les accions.

Per exemple:

Ahir vaig cantar.

Ara m’amago darrere un arbre.

Demà pintaré un quadre.

Altres aplicacions del material

Aquests materials, elaborats des del SEDEC, no només són d’interès si s’utilitzen seguint les intencions dels autors, sinó també perquè es poden aprofitar els dibuixos inclosos als documents Word per preparar altres materials que  pugueu necessitar.

En quasi tots els casos, és possible copiar el dibuix que us interessi i enganxar-lo en un nou document que estigueu confeccionant. En alguns casos, primer, heu de desagrupar el dibuix abans de poder copiar la part independent que us interessi.

En alguns casos, com per exemple al document joguines2.doc, primer caldrà desagrupar el dibuix abans de poder copiar la part independent que us interessi.

Per fer-ho:

1. Feu clic sobre la imatge amb el botó dret del ratolí.
  2. Seleccioneu l’opció Agrupar|Desagrupar. La imatge s’omplirà de punts amb els diferents objectes seleccionats.
  3. Feu clic fora dels objectes per esborrar la selecció, i feu clic sobre el que us interessi.