Els treballs dels tallers: materials amb el Clic

A continuació, us presentem diferents paquets d’activitats Clic elaborats a la jornada de creació de materials del dia 27 de juliol del 2004. Aquest materials responen a necessitats concretes dels seus autors però poden ser d’utilitat en moltes i diferents situacions.

Eines per a l’institut 1.4 Mb Eines per a l’institut ... i per al TAE

Activitat introductòria per a l’aprenentatge d’un vocabulari mínim sobre objectes habituals a qualsevol classe.  Les paraules estan agrupats de sis en sis, i es relaciona la imatge de l’objecte amb la seva escriptura i la seva pronúncia.

Elaborada a partir del paquet d’activitats “Coses de classe” (de Joan A. Sánchez i Ma. Lourdes Tolo), s’han modificat les d’imatges,  el tipus lletra, i altres aspectes per fer-les menys infantil.

Per fer l’adaptació s’ha elaborat desempaquetant el paquet original amb el Clic Pac, substituint els dibuixos per fotografies i adaptant els textos,  les fonts de lletra i els color.

Vocabulari treballat:

bolígraf, esborrador, cadira, calculadora, calendari, carpeta, cola, colors, estoig, full, goma, guix, llapis, llibre, llibreta, maquineta, motxilla, ordinador, paperera, pinzell, pissarra, regle, taula, tisores.

Aquest paquet està pensat per a l’alumnat nouvingut no catalanoparlant, però també pot ser adequat per a altres tipus d’alumnes d’EE.  La intercalació dels diferents tipus d’activitats que permet el programa Clic (exploració, associació complexa entre text i imatge, resposta escrita des d’imatge, memòria, o des de text, còpia, trencaclosques d’imatges, i trencaclosques de text per ordenar frases) fan variada i entretinguda la pràctica.

Discriminació auditiva de parelles de paraules 1.7 Mb Discriminació auditiva de parelles de paraules

Paquet d’activitats Clic que treballa la discriminació auditiva de paraules semblants en la seva pronúncia i escriptura, però diferents en un fonema. S’acompanyen de les imatges corresponents.

Vocabulari treballat:

• casa / capa
  • sopa / copa
  • font / pont
  • fruita / truita
  • boca / foca / coca
  • gerra / terra

Elaborada per logopedes del CREDA del Baix Llobregat, proposen una seqüència progressiva per a la presentació i discriminació de cadascuna de les paraules amb les següents activitats:

• Elaboració de trencaclosques d’imatges en què s’introdueix la paraula escrita i la seva pronúncia (13 activitats).
  • Reconèixer la paraula pronunciada i escollir la imatge a què es refereix (4 activitats).
  • Exercicis de trobar la parella reforçats amb el so de la paraula corresponent (2 activitats).
  • Activitats finals de reconeixement de paraules associant la seva grafia amb la imatge corresponent.

Comprensió lectora sobre sexualitat per adolescents de nee 2.2 Mb Comprensió lectora sobre sexualitat per a adolescents de NEE

Activitats de comprensió lectora sobre la sexualitat i la reproducció per a alumnes amb NEE que mostrin una mitificació i aplicació errònia de termes i expressions al voltant d’aquests temes.

Aquesta activitat sorgeix d’un grup de professores de l’escola Jeroni de Moragues  de Santpedor que varen veure la necessitat dels seus  alumnes d’aclarir el lèxic i les expressions de temàtica sexual.

Els usuaris a qui es dirigeix fa necessari l’ús d’un llenguatge gràfic i escrit que no deixi lloc als eufemismes, metàfores, ni confusions. En aquest sentit, l’apartat de “Sexualitat” utilitza imatges, paraules i textos el més explícits possibles, i intenta defugir els prejudicis encara existents sobre aquest tema.

Aquest caire tan explícit podria crear enrenou amb altres grups d’alumnes i, per això, s’han afegit pantalles informatives per evitar una utilització que ferís la sensibilitat d’algun usuari.

El paquet consta de dues parts:

• SEXUALITAT: pantalles informatives i d’associació sobre el semen, fer-se una palla, la regla i l’embaràs, el condó, la grandària del penis...
  • REPRODUCCIÓ: pantalles informatives.