22 - Nov- 04

PEMSA: Entrenament d'habilitats mentals amb activitats Clic

Us presentem els materials Clic elaborats gràcies a una llicència d'estudis del curs 2002-2003, per David Beltrán i Dumont, titulada: Enriquiment intel·lectual a l'educació primària amb les TIC.

Es pot accedir a aquest material a través de les dues pàgines web referenciades.

A la primera adreça trobareu dos fitxers:

• Un fitxer zip de 16 MB, que quan es descomprimeix, crea un fitxer empaquetat comprimit d'activitat Clic (pemsa.pcc) i una carpeta d'activitats desempaquetades amb tots els fitxers, que arrenca amb el fitxer pemsa.pac, i que facilita, així, la tasca d'adaptar o modificar les activitats.

• Un altre fitxer zip (dbeltran.zip) que conté la memòria de la llicència i on podem llegir les intencions i propostes d'utilització del paquet d'activitats.

A la segona adreça trobareu els fitxers d'instal·lació de grandària de disquet.

L'autor ha intentat fer una eina concreta que permeti un treball acurat i metòdic d'aquestes habilitats mentals:

• percepció

• atenció

• memòria

• pensament

• estructuració espacial

• llenguatge

A tot el conjunt d'activitats Clic l'ha denominat: PEMSA (Programa d'Entrenament Mental al Servei de l'Alumnat).

L'autor justifica aquests paquets per ajudar al desenvolupament d'habilitats mentals, que és necessari per a qualsevol alumne. També el considera molt adequat per a alumnat amb dificultats d'aprenentatge i baixa motivació escolar, donat l'interès que la gran majoria dels alumnes mostren per les noves tecnologies. Així, fa esment de les avantatges de fer servir la informàtica i, en particular, les característiques de l‘entorn Clic.

El resultat de la realització d'aquesta llicència d'estudis s'ha concretat en un paquet Clic que conté més de sis-centes activitats, amb exercicis de característiques molt diverses:

Discriminació de grafies (reconèixer lletres entre lletres, comptar el número de vegades que apareix una paraula, sopes de lletres...).

Ordenació de les lletres d'una paraula.

Donar paraules o frases que no tenen les vocals i saber-les completar convenientment.

Discriminar una paraula d'altres que s'hi assemblen molt.

Una paraula o una frase tallada per la meitat, de manera longitudinal, en què s'ha d'esbrinar què és el que posa (trobar l'altra meitat i associar-les).

Donar una frase amb les paraules totes juntes i saber-la separar de manera correcta.

Dins d'una frase, trobar quina és la paraula “intrusa”.

En una sèrie d'objectes, saber quin és el que no compleix una condició determinada.

Ordenació de textos

Relació conceptual entre paraules (nom i verb, nom i adjectiu, nom i nom...).

Sèries de paraules que reuneixen una condició.

Ordenar les frases d'un acudit.

Escollir el sinònim adequat per a una paraula dins d'una frase.

Sèries numèriques amb un increment progressiu de dificultat.

Exercicis d'orientació espacial, d'observació i de lateralitat:

• Realització de trencaclosques.

• Exercicis de desenvolupament de la memòria (imatges ocultes, associar amb la parella...).

• Discriminació de siluetes.

• Discriminació d'imatges donat un model. Ordenació de les escenes d'una acció.

Els exercicis estan agrupats de la manera següent:

CICLE INICIAL: 20 paquets, amb unes deu activitats cada un.

CICLE MITJÀ: 21 paquets, amb unes deu activitats cada un.

En el funcionament del paquet:

1. Cada grup (CI, CM, CS) és independent dels altres dos. Així, si s'inicia un dels grups no es pot escollir un altre cicle. És a dir, pots anar escollint els paquets dins d'aquell cicle, però no accedir als paquets d'un altre cicle; per accedir a un altre cicle s'ha de tornar a engegar el PEMSA des del principi.

2. Les activitats estan graduades de menor a major complexitat, conforme vas avançant o escollint un número superior de paquet (de l'1 al 20). A més, apareixen sempre ordenades de forma diferent segons els tipus d'exercicis comentats abans.

3. S'ha de destacar la qualitat de les imatges (sobretot els quadres de pintors famosos) utilitzades per als trencaclosques.

A més d'intentar un treball sistemàtic en l'ordenació dels tipus d'exercicis, l'autor ha pensat, també, com sistematitzar la seva aplicació als alumnes i fa propostes concretes.