22 - Nov - 04

Taller de materials: activitats Toca Toca

Activitats de familiarització amb el teclat i l'escriptura (Toca Toca)

En aquest taller es va construir seria d'activitats amb el programa TocaToca i d'altres per fer exercicis de tecleig al voltant de l'aprenentatge del nom i del vocabulari bàsic utilitzat en el procés de l'aprenentatge de lectoescriptura .

Per a l'alumnat, escriure a l'ordinador és més fàcil i gratificant que escriure a mà, però a les etapes inicials es troben amb al dificultat afegida de reconèixer les lletres i la seva situació al teclat.

Conèixer el teclat és unes de les competències bàsiques per utilitzar l'ordinador però no es tracta de fer un curs de mecanografia, sinó, de pensar estratègies i activitats lligades amb l'aprenentatge de la lectoescriptura per aconseguir aquest coneixement.

Activitats d'audició, so i ritme

A un dels tallers es van desenvolupar activitats amb el programa Toca Toca pensades per treballar amb Joystick i la Catifa màgica, encara que també funcionen amb el amb el teclat i/o el ratolí.

Activitats amb perifèrics específics que permeten el treball sobre motricitat:

• Amb la Catifa es treballa la motricitat de les extremitats inferiors i el desplaçament.

• Amb el Joystick, la motricitat de les extremitats superiors.

Els materials construïts són:

• Amunt avall amb fotos: exercicis d'exploració que associa a dalt amb el cel i a baix amb la terra. Funciona amb els cursors del teclat, el Joystick i la Catifa.

• Amunt i avall amb música: exercicis d'exploració que associa la dreta i l'esquerra amb música de cantants actuals. L'inici de les cançons té una mica de retard, ja que estan en format MIDI.

• Dictat d'ordres amb les quatre direccions: dictat oral i gràfic d'ordres que s'executa amb el teclat, el Joystick o la Catifa.

• Dictat d'ordres amb les quatre direccions sobre una música: igual que l'anterior però sobre una música de fons. Durant l'activitat, les ordres es poden ajustar al ritme de la música, com si fos un ball.

Activitats amb exercicis de música i so

• Instruments de música: exercici de discriminació auditiva d'instruments. Se sent una música de fons de trompeta, piano, timbal, violí o xilòfon, i cal prémer la inicial de l'instrument.

• Músiques del món: aplicació de causa-efecte sobre continguts interculturals. El programa ens mostra una seqüència de fotos de nens i nenes de diferents cultures. En fer clic o prémer qualsevol tecla, saltem a una presentació de la música i la vida d'aquell nen/a.

• Pràxies logopèdiques: aquest exercici ens mostra un orgue que intervé en la parla, la boca, el nas, els llavis... i que, en prémer la barra espaidora, ens proposa un exercici o soroll per imitar.

Altres activitats

• Espais dels objectes: es tracta d'una activitat de classificació d'aparells i materials en funció del lloc on es poden trobar. El programa fa un dictat d'objectes, i amb el ratolí, cal assenyalar allà on es troben.