22 - Nov - 04

“Tria la teva aventura”: treball sobre presa de decisions en situacions conflictives d'adolescents

Material elaborat per Sílvia Costa i Martínez (meylin4@hotmail.com) i Helena Renom i Guiteras (anxaneta10@hotmail.com), alumnes de 2n de Teràpia ocupacional a la Universitat de Vic, assignatura de tecnologia aplicada a la discapacitat, durant el curs 2003/2004.

Amb suport PowerPoint i utilitzant un plantejament de joc amb dues o més opcions, introdueix l'usuari en diverses històries fictícies amb un protagonista que ha de prendre decisions que implicaran conseqüències positives o negatives per a ell i per a persones del seu entorn.

Els àmbits curriculars en què es podrien emmarcar aquestes activitats serien: Educació per a la salut i Orientació personal i social.

A la pàgina d'inici trobem dues franges ben diferenciades:

• INFORMACIONS: a la franja de color blau de la part esquerra, es pot accedir a informació sobre els temes tractats a l'aplicació a través d'explicacions breus que concentren el més essencial.

• ACTIVITATS: a la franja de color taronja hi ha sis situacions que van plantejant l'adopció de decisions i les seves possibles conseqüències. Cada activitat és independent de les altres, i permet retornar i observar els efectes de cadascuna de les possibilitats.

Les autores l'han elaborat pensant clarament en els adolescents, com a grup de risc principal en aquestes problemàtiques. I no només per als adolescents que demostrin interès en aquests temes, sinó per a tots, perquè alguns d'ells no mostraran el seu veritable interès i d'altres, que realment no s'ho plantegen, poden trobar-se relacionats amb altres adolescents que viuen situacions semblants. Així, han intentat una perspectiva el màxim de propera: paraules vulgars o en argot juvenil, imatges que cridin l'atenció al llarg de tota la presentació (colors vius i fotografies sensacionalistes...)

L'apropament a la reflexió sobre tres temàtiques bàsiques es desenvolupa mitjançant sis situacions imaginàries:

TEMES TRACTATS

SITUACIONS

Drogodependències

• Com torno a casa si el conductor ha begut?

• Per un dia no passa res

Embarassos no desitjats i malalties de transmissió sexual

• Ni tu ni jo tenim SIDA... fem-ho sense condó!

• M'ha dit que ja domina però... sorpresa!

• Demà li dic...

Trastorns alimentaris

• Per què sóc tan gros?

Els seus continguts, la manera com estan exposades les informacions, la cura en els diàlegs, situacions i imatges ens semblen força adequats per ajudar a encetar el debat sobre aquests temes amb alumnes adolescents.

Tal com està fet, després d'una introducció per part d'un professor, els alumnes poden fer les activitats individualment i seria molt convenient fer un debat o una reflexió col·lectiva per acabar d'arrodonir-ho.

Les autores també han pensat en les possibilitats d'adaptació d'aquests materials, de forma que presenten aquestes activitats en dues carpetes amb fitxers en formats diferents. En una estan en format PPS , el que permet que l'aplicació funcioni automàticament. En l'altra estan en format PPT , es poden obrir des del programa PowerPoint i adaptar o modificar les diapositives.