|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
14 - Març - 05
Aprofitament
de les eines informàtiques per a l'elaboració d'una
revista en un centre educatiu de justícia juvenil.
Sara Pruenca Reixac Joan Pujol Icart
En moltes ocasions pensem en la informàtica com una eina de discriminació
i no d'integració. Avui ja es comença a parlar de
l'analfabet informàtic, una persona que pot tenir estudis
o no, que per raons de la seva feina, del seu ritme de vida o per les
raons que es vulguin, s'ha vist superada per la rapidesa de la invasió
de la informàtica a les nostres vides. Aquesta es troba en tots
els àmbits del nostre entorn, a casa amb els aparells d'ús
quotidià, rentadores, televisors, la Play Station, els mòbils.....
Les/els joves del nostre centre es caracteritzen per haver fracassat
a l'escola a més d'altres problemes que agreugen aquesta
situació. Per a la immensa majoria de les noies i els nois que
atenem, l'escola, pels motius que siguin, s'ha convertit en
la primera institució pública desqualificant per a ells.
Ara fa dos cursos que es va decidir a l'equip de mestres de fer
una revista on siguin els menors els que facin el seu format i el seu
disseny.
Aquesta idea va sortir a partir de la necessitat de treballar en equip
tots els professionals. Aquesta premissa és essencial per a la
major part de professionals de l'educació...El millor objectiu
és que els menors vegin que hi ha una bona relació i coordinació
entre nosaltres. La manera és l'elaboració de la revista.
Cada centre pot establir unes directrius pròpies a l'hora
de dissenyar el seu projecte, sense que un sigui ni millor ni pitjor que
l'altre. Ara bé tots han de coincidir en uns objectius bàsics,
que per nosaltres són:
-
Fomentar el treball cooperatiu, amb la participació i el treball
en grup.
-
Deixar constància de les activitats desenvolupades a les aules
i tallers.
-
Conèixer el que es pot fer amb els diferents programes informàtics:
processador de textos, gestor d'imatges....
-
Experimentar recursos, sobretot la utilització dels ordinadors.
-
Conèixer més a fons el que és una revista( tecnologia
de la informació, elaboració, gèneres periodístics...)
-
Treballar diferents àrees del currículum escolar sense
necessitat de passar per un llibre de text, és a dir, de forma
més lúdica aprendre uns conceptes.
-
Apropar als joves a diferents àrees que fan els seus companys,
sense passar pel llibre de text.
-
Proporcionar un entorn d'aprenentatge segur i encoratjador.
-
Tenir flexibilitat per a adaptar-se a les capacitats i necessitats
individuals de cada alumne.
-
Estimular alumnes desmotivats per a l'aprenentatge.
-
Utilitzar l'ordinador per a la producció escrita motiva
els alumnes a adquirir destreses bàsiques de lectoescriptura.
-
Proporcionar a l'alumnat la possibilitat d'experimentar
idees i d'assumir riscos.
-
Permet mantenir l'atenció dels alumnes amb problemes
emocionals i de conducta.
-
Potenciar l'efectivitat del treball en grup.
La revista és un recurs molt bo perquè es treballa totes
les àrees d'aprenentatge i tot el treball dels alumnes queda
plasmat en un dossier.
El més important de tot, és saber que aquells fulls representen
a qui els elabora amb un sentit positiu, gratificant i palpable, ho pot
ensenyar i sentir-se'n orgullós/a.
La informàtica ens permet suprimir la mala lletra, ens permet
exportar imatges, corregir al moment errades sense haver de repetir l'article,
composar el treball perquè tothom hi surti reflectit, és
una eina meravellosa de la que tothom pot treure un rendiment amb relatiu
poc temps de treball.

Elaboració de la revista:
Abans de realitzar la revista hi ha un treball previ on els alumnes han
de fer l'esborrany a l'aula. L'alumne que vol participar
fa l'escrit i juntament amb la mestra el treballen. Això
és important perquè hi ha una relació més
directa entre el menor i la mestra.
D'aquesta manera es fa una atenció més individualitzada
i personalitzada, i ajuda a treballar l'expressió, la comprensió
i l'ortografia del text.
Un cop fet això, el menor, quan ve a l'aula d'informàtica,
passa l'esborrany a l'ordinador, es busca la manera de presentar-ho
i es fa el muntatge de la revista.
I amb el format fa que es pugui treballar els diferents programes informàtics
( word, excel, programes de dibuix---paint, paint shop pro, creative,
prinmaster, programes de fotos digitals i escàners).
La revista la fem cada trimestre, per tant durant el curs la podem fer
tres vegades. Inclou diferents apartats i depenent de les tasques realitzades
és més densa o menys.
-
Opinions sobre diferents temes d'actualitat.
-
Opinions sobre xerrades realitzades.
-
Experiències realitzades.
-
Opinions sobre textos treballats.
-
Explicació del funcionament dels tallers de jardineria, pintura,
manteniment i mecànica.
-
Sortides fetes durant el trimestre.
-
Manualitats.
-
Receptes dels diferents tallers de cuina.

La valoració que en fem de la revista és positiva. Els
objectius que pretenem aconseguir mitjançant l'elaboració
d'una revista es basa en la complicitat de tots els agents educatius.
D'aquesta manera amb una motivació col·lectiva establim
la base per a garantir l'èxit de la experiència. Nosaltres
sabem per l'experiència de dos anys, i els nois també,
que a ben segur els joves gaudiran del resultat del seu esforç.
A les nostres aules no tenim encara incorporat internet, però
en el moment en què s'aprovi el projecte, el resultat educatiu
es revolucionarà. La qualitat de la intervenció individual,
vehiculada per l'ordinador amb el suport del professional referent,
també. Internet es pot convertir en una eina tan potent que resulta
difícil esbrinar a on podem arribar, treballant amb joves carencials
a qui podrem oferir de cop una finestra a tot el món, sense discriminació
econòmica. Podrem viatjar a qualsevol país pitjant una tecla,
entrar a pàgines web educatives de llarga experiència.......
|