|
 |
Materials de les sessions
de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
l'alumnat amb necessitats educatives especials.
|
|
|
14 - Març- 05
El
cas de la sessió
Una noia, que va patir un accident de cotxe a l'estiu del curs
en que va acabar l'educació primària, ha perdut el
domini sobre les seves extremitats inferiors i ha vist greument limitat
el control de les superiors. El control sobre les mans és limitat,
de manera que està aprenent a escriure agafant el llapis en una
postura molt diferent de la que estava acostumada i que no li permet la
velocitat que tenia abans per a escriure.
Amb un curs d'endarreriment ha pogut matricular-se per a fer el
1r d'ESO a un institut públic diferent dels que van escollir
els seus companys anteriors.
Per tal de que pugui seguir les classes amb normalitat, mitjançant
la intervenció de l'EAP, s'han demanat una sèrie
de recursos:
-
Taula adaptada, ja que amb la cadira de rodes no podia utilitzar
una taula com els demés i necessita, a causa de la poc precisa
motricitat fina, una cantonera que impedeixi que caiguin a terra els
útils escolars.
-
Accés al centre i a les plantes de l'edifici amb l'ascensor.
-
Tenir cura d'establir una tutorització entre iguals
que faciliti els desplaçaments i transport dels materials per
l'edifici en els intercanvis de classe i l'accés
als serveis propis del centre.
-
Un ordinador portàtil per a escriure i fer els exercicis que
els demés faran amb bolígraf i paper.
Aquests recursos escolars han estat acceptats com a mesures necessàries
per a la seva integració, però la dotació de l'ordinador
portàtil ha suscitat polèmica entre alguns membres del professorat,
que tenen por que l'ordinador constitueixi una font de conseqüències
negatives:
-
L'ordinador pot ser una font de distraccions a l'aula,
perquè hi hauran alumnes que estaran més pendents de
l'ordinador que del professor. A més, molts companys
voldrien gaudir també d'aquest recurs addicional.
-
També pot ser una font de distracció per l'alumna,
que pot preferir jugar o entretenir-se en comptes de seguir les explicacions.
-
Si l'alumna utilitzarà l'ordinador per a les tasques
escolars, què implica això pel professor? Tindran la
doble feina de preparar en format de fitxer informàtic les
tasques escolars?
En aquesta situació sorgeixen arguments contradictoris entre el
que seria tractar a tots els alumnes amb condicions d'igualtat,
el mateix per a tots, i dotar de condicions compensatòries que
garanteixin un tracte igualitari.
Així, un nombre significatiu de professors és de l'opinió
que seria millor que l'alumna practiqui més el domini del
llapis i s'esforci per a trobar-se en una situació de menys
diferenciació amb la resta de companys a l'hora de seguir
les tasques escolars al centre. L'ordinador, si li va bé,
que l'utilitzi a casa com la resta de companys.
|