14 - Març- 05

El cas de la sessió

Una noia, que va patir un accident de cotxe a l'estiu del curs en que va acabar l'educació primària, ha perdut el domini sobre les seves extremitats inferiors i ha vist greument limitat el control de les superiors. El control sobre les mans és limitat, de manera que està aprenent a escriure agafant el llapis en una postura molt diferent de la que estava acostumada i que no li permet la velocitat que tenia abans per a escriure.

Amb un curs d'endarreriment ha pogut matricular-se per a fer el 1r d'ESO a un institut públic diferent dels que van escollir els seus companys anteriors.

Per tal de que pugui seguir les classes amb normalitat, mitjançant la intervenció de l'EAP, s'han demanat una sèrie de recursos:

• Taula adaptada, ja que amb la cadira de rodes no podia utilitzar una taula com els demés i necessita, a causa de la poc precisa motricitat fina, una cantonera que impedeixi que caiguin a terra els útils escolars.

• Accés al centre i a les plantes de l'edifici amb l'ascensor.

• Tenir cura d'establir una tutorització entre iguals que faciliti els desplaçaments i transport dels materials per l'edifici en els intercanvis de classe i l'accés als serveis propis del centre.

• Un ordinador portàtil per a escriure i fer els exercicis que els demés faran amb bolígraf i paper.

Aquests recursos escolars han estat acceptats com a mesures necessàries per a la seva integració, però la dotació de l'ordinador portàtil ha suscitat polèmica entre alguns membres del professorat, que tenen por que l'ordinador constitueixi una font de conseqüències negatives:

1. L'ordinador pot ser una font de distraccions a l'aula, perquè hi hauran alumnes que estaran més pendents de l'ordinador que del professor. A més, molts companys voldrien gaudir també d'aquest recurs addicional.

2. També pot ser una font de distracció per l'alumna, que pot preferir jugar o entretenir-se en comptes de seguir les explicacions.

3. Si l'alumna utilitzarà l'ordinador per a les tasques escolars, què implica això pel professor? Tindran la doble feina de preparar en format de fitxer informàtic les tasques escolars?

En aquesta situació sorgeixen arguments contradictoris entre el que seria tractar a tots els alumnes amb condicions d'igualtat, el mateix per a tots, i dotar de condicions compensatòries que garanteixin un tracte igualitari.

Així, un nombre significatiu de professors és de l'opinió que seria millor que l'alumna practiqui més el domini del llapis i s'esforci per a trobar-se en una situació de menys diferenciació amb la resta de companys a l'hora de seguir les tasques escolars al centre. L'ordinador, si li va bé, que l'utilitzi a casa com la resta de companys.