25 - Abril- 05

Educació Infantil: Activitats d'iniciació al Ratolí

Activitat html elaborada per Carlos Abarca, Juan José Romero i Félix Vallés (la veu és de Sara Laliena Aznar). Aquesta aplicació ha estat premiada pel MEC.

Índex d'activitats

Pàgina inicial per l'alumne

És una aplicació feta en format de pàgina web, però que els mateixos autors aconsellen, sempre que no es tingui línia ràpida, instal·lar-la en un PC local. Per això, a l'adreça web es pot descarregar un fitxer instal·lador (“infantil.exe”) que copia i prepara l'aplicació per usar-se des d'un PC.

L'instal·lador crea un fitxer “index.html” per engegar l'aplicació i dues carpetes:

• “infantil”, amb tots els fitxers de l'aplicació,

• “documentación” amb la guia del professor, guia d'utilització i els requeriments de hardware y software.

Requeriments de hardware i software:

Requeriments mínims de hardware estan lligats als que necessiti el navegador Microsoft Internet Explorer 4.0.

Els autors recomanen el navegador Microsoft Internet Explorer 5.0 o superior, amb una velocitat de processament superior a 200 MHz, tarja de vídeo a 256 colors i una resolució de 800x600 píxels i tarja de so compatible.

També recomanen la seva utilització en un PC local amb un espai de 15 Mb al disc dur, encara que pot usar-se també en xarxa local o Internet.

L'aplicació instal·lada en un PC local s'engega amb el fitxer index.htm (obrint-lo des del navegador o fent doble clic sobre ell des de l'explorador de windows).

L'objectiu general és permetre l'acostament del nen a l'ordinador i comunicar-se amb ell de la forma més directa i senzilla: mitjançant l'ús del ratolí (mouse).

Els objectius específics són:

1. Familiaritzar-se amb el monitor i el ratolí de l'ordinador.

2. Agafar de manera correcta el ratolí.

3. Desplaçar el ratolí adequadament sobre l'estora, sense abandonar els seus límits.

4. Relacionar la posició del punter en el monitor amb la posició en l'estora del ratolí.

5. Reconèixer les zones interactives (icones) de la pantalla de l'ordinador per la transformació que pateix el punter.

6. Identificar els botons del ratolí.

7. Polsar el botó del ratolí sense desplaçar-lo.

8. Mantenir polsat el botó del ratolí a la vegada que es desplaça aquest.

Els tipus d'activitats que permetran aquests objectius són dels següents tipus:

Esteles: el punter és seguit per imatges. Familiaritzen al nen amb el monitor i el ratolí, a la vegada que associa el moviment del ratolí en l'estora amb el desplaçament del punter en la pantalla de l'ordinador.

Posicions: el punter del ratolí deu col·locar-se sobre determinats elements del monitor. El punter no es mou a l'atzar, sinó que el nen deu situar-lo sobre determinades zones de la pantalla per produir un efecte.

Recorreguts: el punter del ratolí es desplaça per camins prefixats. En aquest grup d'activitats el nen no només deu [alcanzar] una determinada zona de la pantalla amb el punter, sinó que ha d'arribar des d'una posició fixa i seguint un camí preestablert

Globus: el punter cal situar sobre figures mòbils. Per afermar la destresa de l'infant, el punter deu situar-se sobre figures que es desplacen per la pantalla

Polsant: a més de situar el punter sobre la figura, ha de polsar-se el botó esquerre del ratolí. Amb un major domini del posicionament, el nen reconeix la necessitat de polsar el botó del ratolí per aconseguir la resposta. Aquesta activitat està relacionada amb els objectius 5, 6 i 7.

Des d'ella, s'accedeix a l'activitat: Piano. Al situar el punter del ratolí, sonen notes musicals (objectiu 5)

Figures: el punter se situa en una posició i ha de polsar-se el botó esquerre del ratolí. Relacionada amb els objectius 5, 6 i 7, el nen ha de discriminar entre diferents opcions, situant sobre elles el punter i polsant el botó esquerre del ratolí.

Acolorint: el punter se situa en una posició i ha de polsar-se el botó esquerre del ratolí. El nen ha d'elegir per dues vegades, situant el punter i polsant el botó esquerre del ratolí en dos llocs diferents, de manera successiva, aconseguint acolorir una imatge. Relacionada amb els objectius 5, 6 i 7.

Trencaclosques, el punter se situa :obre imatges i les ordena. Relacionada amb els objectius 5, 6 i 8. L'infant ha de seleccionar, en la pantalla de l'ordinador, diferents figures i col·locar-les correctament.

Cares: deu situar-se el punter sobre diverses imatges i arrossegar-les. Com compendi de totes les activitats anteriors, el nen, mitjançant el punter del ratolí, ha de seleccionar els components d'una cara (nas, ulls, etc), elegir un i situar-lo adequadament. Aquesta activitat està relacionada amb tots els objectius.

A més de l'índex que permet accedir directament a totes les activitats de la unitat, el mestre pot considerar convenient allargar o escurçar el temps de treball amb una determinada activitat. Per escurçar aquest temps de treball, en la majoria de les activitats es poden usar les fletxes d'avanç i retrocés que inclouen.

En les pàgines que no inclouen aquestes fletxes, si ja s'ha treballat amb la unitat i les seves pàgines es troben en la memòria cau de l'ordinador, amb la combinació de tecles Alt+fletxa (es polsa la tecla marcada amb Alt i, sense deixar-la anar, es polsa la tecla fletxa a la dreta o a l'esquerra [® o ¬]) es passarà a la activitat següent o anterior.

Si el que es desitja és allargar el temps de permanència en una activitat, la combinació de tecles Alt+P detindrà el temporitzador. Al polsar novament Alt+P es passa a la següent activitat i, en el seu cas, el temporitzador es posarà en marxa novament.

Finalment, cap la possibilitat de, si les habilitats demostrades pel nen són prou avançades, passar des d'una activitat a una altra més convenient a partir de l'índex complet d'activitats. Aquest índex és accessible des de totes les pàgines polsant la combinació Alt+I.