XTEC
Escola oberta
NECESSITATS  EDUCATIVES ESPECIALS
Materials de les sessions de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.


Calendari
Inscripció
Sessions
Materials
Cursos

El racó del Clic
Tauleta sensible Mediateca dels CRP
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

 

25 - Abril- 05

Activitats dels Tallers

7,19 Mb Mates Jove

http://www.xtec.net/dnee/profematic/

Mates Jove és una col·lecció de 130 problemes d'aritmètica elemental que utilitza un llenguatge senzill però adequat a l'alumnat d'ESO.

El problemes estan classificat en ESO Inicial, ESO Mitjà i ESO Superior en funció de la seva dificultat i s'integren automàticament al Profematic.

A partir del Profematic, i també de manera automàtica, es produeixen documents de Word plens de problemes, activitats Clic i impressions directes, personalitzats per cada alumne o grup de treball.

Igualment en la nova versió de Profematic es possible:

  • Utilitzar una interfície en català o castellà

  • Incorporar noves col·leccions de problemes i classificar-los

  • Proposar exercicis no numèrics sinó totalment textuals com, per exemple, l'enunciat “De quin color és el cavall @colo[blanc, negre, marró] de Sant Jaume”

7,19 Mb Problemes amb el Petit Escriptor

http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0304_6_mat.htm

El treball d'aquest taller parteix de la classificació dels problemes que fan Bonals, Fuster et al. a Avaluar l'aprenentatge (de 3 a 7 anys) Ed. Graó. segons la seva estructura i que es resolen amb les operacions de sumar i restar.

Tipus de problema

Incògnita

Exemple

Operació pertinent

A. Canvi Increment

Estat final

A la Marina li agraden molt les nines. La Marina tenia 2 nines. La seva àvia li regala 1 nina.

Quantes nines té ara la Marina?

Ei + Tr = Ef

B. Canvi Increment

Transformació

La Paula tenia 2 nines.

Ara, la Paula té 3 nines.

Quantes nines li ha regalat l'àvia?

Ef – Ei =

Tr

C. Canvi Increment

Estat inicial

Ara en Pau té 5 peixos.

Ahir la Laura li va regalar 2 peixos.

Quants peixos tenia ahir en Pau?

Ef – Tr = Ei

D. Canvi Disminució

Estat final

El gat tenia 7 sardines.

El gat tenia gana i s'ha menjat 3 sardines.

Quantes sardines té ara el gat?

Ei – Tr

= Ef

E. Canvi Disminució

Transformació

A l'hort hi havia 9 carbasses quan va arribar en Tomàs a collir carbasses.

Ara a l'hort hi ha 6 carbasses.

Quantes carbasses va collir en Tomàs?

Ei – Ef

= Tr

F. Canvi Disminució

Estat inicial

Com cada matí l'amo de la Perla li dona ossos.

A la Perla li agraden molt els ossos. Com que té molta gana, es menja 4 ossos per dinar i encara li queden 5 ossos per sopar.

Quants ossos li ha donat el seu amo?

Ef + Tr = Ei

G. Combinació

Tot

La Marina i en Toni han anat a l'hort a collir pomes. La Marina ha collit 2 pomes i en Toni ha collit 4 pomes.

Quantes pomes han collit la Marina i en Toni?

P + P =

T

H. Combinació

Una part

La bruixa presumida té 8 escombres voladores.

3 escombres són verdes i les altres són vermelles.

Quantes escombres vermelles té la bruixa presumida?

T – P =

P

I. Comparació amb “més que”

Diferència

A en Pau i a en Pere els agrada molt jugar a futbol.

En Pau té 5 pilotes i en Pere té 3 pilotes.

Qui té més pilotes?

Quantes en té de més?

Qg – Qp = D

J. Comparació amb “menys que”

Diferència

A en Pau i a en Pere els agrada molt jugar a futbol.

En Pau té 6 pilotes i en Pere té 2 pilotes.

Qui té menys pilotes?

Quantes en té de menys?

Qg – Qp = D

K. Comparació amb “més que”

Quantitat comparada més gran

En Dani té 3 globus.

La Mònica té 2 globus més que en Dani.

Quants globus té la Mònica?

Qp + D

= Qg

L. Comparació amb “més que”

Quantitat comparada més petita

L'ós blanc i l'ós bru van a pescar salmons.

L'ós blanc pesca 4 salmons.

L'ós blanc pesca 1 salmó més que l'ós bru.

Quants salmons pesca l'ós bru?

Qg – D

= Qp

M. Comparació amb “menys que”

Quantitat comparada més petita

L'ós blanc i l'ós bru van a pescar salmons.

L'ós blanc pesca 4 salmons.

L'ós bru pesca 1 salmó menys que l'ós blanc.

Quants salmons ha pescat l'ós bru?

Qg – D

= Qp

N. Comparació amb “menys que”

Quantitat comparada més gran

En Pol té 2 globus.

En Pol té 1 globus menys que l'Ester.

Quants globus té l'Ester?

Qp + D

= Qg

L'objectiu era preparar col·leccions de problemes amb imatges i text que l'alumnat resolgui treballant amb el Petit Escriptor un programa per escriure històries que té un doble espai de treball el del text i el gràfic. Els problemes de matemàtiques es poden considerar com una narració oberta on el lector ha de trobar el final, és a dir, el resultat del problema.

A partir de models de cada tipus de problema ja elaborats amb el Petit Escriptor els participants els van inventar, il·lustrar i seqüenciar, nous problemes utilitzant els recursos gràfic i auditius que hi ha en el programa

7,19 Mb Recull de materials per introducció a la informàtica a alumnat d'ESO amb NEE

http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0304_12_mat.htm

Els professionals del Centre Guru fa anys treballen per introduir al seu alumnat, amb trastorns personalitat, en la utilització dels ordinadors tot aprofitant els diferents jocs i activitats per treballar diferents aspectes del currículum.

En aquest tallers, juntament amb d'altres professionals, es van proposar sistematitzar la seva experiència fent una recopilació de programes i materials ordenant-los i documentant-los.

El resultat final ha estat

  • Edició de textos amb Word: materials elaborats per l'Escola Fàsia:

    • Cicle Mig: Edició de textos amb les Adaptacions Word

    • Cicle Superior: Activitats amb l'editor de textos i navegació per internet.

  • Recursos a edu365, xtec i educalia:

    • Comprensió lectora, Associació i Arrosegar

    • Altres recursos segons la seva utilitat

  • Recull d'activitats Clic classificades

  • Descripció de programes comercials educatius.

  • Descripció de jocs comercials.

XTEC