25 - Abril- 05
Activitats
dels Tallers
Mates Jove
http://www.xtec.net/dnee/profematic/
Mates Jove és una col·lecció de 130 problemes d'aritmètica
elemental que utilitza un llenguatge senzill però adequat a l'alumnat
d'ESO.
El problemes estan classificat en ESO Inicial, ESO Mitjà i ESO
Superior en funció de la seva dificultat i s'integren automàticament
al Profematic.
A partir del Profematic, i també de manera automàtica,
es produeixen documents de Word plens de problemes, activitats Clic i
impressions directes, personalitzats per cada alumne o grup de treball.
Igualment en la nova versió de Profematic es possible:
-
Utilitzar una interfície en català o castellà
-
Incorporar noves col·leccions de problemes i classificar-los
-
Proposar exercicis no numèrics sinó totalment textuals
com, per exemple, l'enunciat “De quin color és el
cavall @colo[blanc, negre, marró] de Sant Jaume”
Problemes amb el Petit Escriptor
http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0304_6_mat.htm
El treball d'aquest taller parteix de la classificació
dels problemes que fan Bonals, Fuster et al. a Avaluar l'aprenentatge
(de 3 a 7 anys) Ed. Graó. segons la seva estructura i que es
resolen amb les operacions de sumar i restar.
Tipus de problema
|
Incògnita
|
Exemple
|
Operació pertinent
|
A. Canvi Increment
|
Estat final
|
A la Marina li agraden
molt les nines. La Marina tenia 2 nines. La seva àvia li
regala 1 nina.
Quantes nines té
ara la Marina?
|
Ei + Tr = Ef
|
B. Canvi Increment
|
Transformació
|
La Paula tenia 2 nines.
Ara, la Paula té
3 nines.
Quantes nines li ha regalat
l'àvia?
|
Ef – Ei =
Tr
|
C. Canvi Increment
|
Estat inicial
|
Ara en Pau té
5 peixos.
Ahir la Laura li va regalar
2 peixos.
Quants peixos tenia ahir
en Pau?
|
Ef – Tr = Ei
|
D. Canvi Disminució
|
Estat final
|
El gat tenia 7 sardines.
El gat tenia gana i s'ha
menjat 3 sardines.
Quantes sardines té
ara el gat?
|
Ei – Tr
= Ef
|
E. Canvi Disminució
|
Transformació
|
A l'hort hi havia 9 carbasses
quan va arribar en Tomàs a collir carbasses.
Ara a l'hort hi ha 6
carbasses.
Quantes carbasses va collir
en Tomàs?
|
Ei – Ef
= Tr
|
F. Canvi Disminució
|
Estat inicial
|
Com cada matí
l'amo de la Perla li dona ossos.
A la Perla li agraden
molt els ossos. Com que té molta gana, es menja 4 ossos
per dinar i encara li queden 5 ossos per sopar.
Quants ossos li ha donat
el seu amo?
|
Ef + Tr = Ei
|
G. Combinació
|
Tot
|
La Marina i en Toni han
anat a l'hort a collir pomes. La Marina ha collit 2 pomes i en
Toni ha collit 4 pomes.
Quantes pomes han collit
la Marina i en Toni?
|
P + P =
T
|
H. Combinació
|
Una part
|
La bruixa presumida té
8 escombres voladores.
3 escombres són
verdes i les altres són vermelles.
Quantes escombres vermelles
té la bruixa presumida?
|
T – P =
P
|
I. Comparació
amb “més que”
|
Diferència
|
A en Pau i a en Pere
els agrada molt jugar a futbol.
En Pau té 5 pilotes
i en Pere té 3 pilotes.
Qui té més
pilotes?
Quantes en té de
més?
|
Qg – Qp = D
|
J. Comparació
amb “menys que”
|
Diferència
|
A en Pau i a en Pere
els agrada molt jugar a futbol.
En Pau té 6 pilotes
i en Pere té 2 pilotes.
Qui té menys pilotes?
Quantes en té de
menys?
|
Qg – Qp = D
|
K. Comparació
amb “més que”
|
Quantitat comparada
més gran
|
En Dani té 3 globus.
La Mònica té
2 globus més que en Dani.
Quants globus té
la Mònica?
|
Qp + D
= Qg
|
L. Comparació
amb “més que”
|
Quantitat comparada
més petita
|
L'ós blanc i l'ós
bru van a pescar salmons.
L'ós blanc pesca
4 salmons.
L'ós blanc pesca
1 salmó més que l'ós bru.
Quants salmons pesca l'ós
bru?
|
Qg – D
= Qp
|
M. Comparació
amb “menys que”
|
Quantitat comparada
més petita
|
L'ós blanc i l'ós
bru van a pescar salmons.
L'ós blanc pesca
4 salmons.
L'ós bru pesca
1 salmó menys que l'ós blanc.
Quants salmons ha pescat
l'ós bru?
|
Qg – D
= Qp
|
N. Comparació
amb “menys que”
|
Quantitat comparada
més gran
|
En Pol té 2 globus.
En Pol té 1 globus menys que l'Ester.
Quants globus té
l'Ester?
|
Qp + D
= Qg
|
L'objectiu era preparar col·leccions de problemes amb imatges
i text que l'alumnat resolgui treballant amb el Petit Escriptor un programa
per escriure històries que té un doble espai de treball
el del text i el gràfic. Els problemes de matemàtiques es
poden considerar com una narració oberta on el lector ha de trobar
el final, és a dir, el resultat del problema.
A partir de models de cada tipus de problema ja elaborats amb el Petit
Escriptor els participants els van inventar, il·lustrar i seqüenciar,
nous problemes utilitzant els recursos gràfic i auditius que hi
ha en el programa
Recull de materials per introducció a la informàtica
a alumnat d'ESO amb NEE
http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0304_12_mat.htm
Els professionals del Centre
Guru fa anys treballen per introduir al seu alumnat, amb trastorns personalitat,
en la utilització dels ordinadors tot aprofitant els diferents
jocs i activitats per treballar diferents aspectes del currículum.
En aquest tallers, juntament
amb d'altres professionals, es van proposar sistematitzar la seva experiència
fent una recopilació de programes i materials ordenant-los i documentant-los.
El resultat final ha estat
-
Edició de textos amb Word: materials elaborats per l'Escola
Fàsia:
-
Recursos a edu365, xtec i educalia:
-
Recull d'activitats Clic classificades
-
Descripció de programes comercials educatius.
-
Descripció de jocs comercials.
|