03 - octubre - 2005

Audiovisuals: Joc de les diferències

EL JOC DE LES DIFERÈNCIES

Des de fa temps, estem acostumats a veure a revistes i diaris com els jocs de trobar diferències, que abans consistien en dos dibuixos elaborats per un dibuixant, s'han enriquit gràcies a les possibilitats dels programes d'edició de fotografies i de la fotografia digital.

Així, una càmera fotogràfica digital i un editor gràfic, tipus Paint Shop Pro, poden facilitar que qualsevol sense habilitats especials de dibuixant pugui elaborar jocs de diferències amb facilitat.

La gradació de la dificultat és fàcilment controlable i es poden adaptar a les característiques de percepció visual dels objectes i detalls que tinguin els alumnes o les persones que els vagin a utilitzar.

Per elaborar un joc de diferències, fotografiarem la mateixa situació dues vegades introduint-hi un canvi. A més, podem comptar amb la motivació afegida de que els mateixos alumnes participin en l'elaboració de la presentació en PowerPoint.

Es tracta de veure'n les diferències.

Posarem dos exemples senzills:

1. Col·loquem un nombre d'objectes variats sobre una taula i fem una fotografia. Traiem un dels objectes i fem una segona fotografia. Fem una diapositiva amb un programa de presentacions i inserim les dues fotografies, una al costat de l'altra.

2. Col·loquem un nombre d'objectes variats sobre una taula i fem una fotografia. Canviem els objectes de posició sobre la taula i en retirem un. Igual que abans, elaborem una diapositiva amb les dues fotografies.

Les possibilitats són molt variades i ens pot permetre diverses sortides amb aquest material:

• Utilitzar les presentacions a l'ordinador

• Imprimir les diapositives en paper

• En qualsevol dels dos casos anteriors, treballar amb els alumnes en petit grup o individualment.