XTEC
Escola oberta
NECESSITATS  EDUCATIVES ESPECIALS
Materials de les sessions de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.


Calendari
Inscripció
Sessions
Materials
Cursos

El racó del Clic
Tauleta sensible Mediateca dels CRP
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

 

03 - octubre - 2005

Materials dels Tallers 2004-2005: materials Power Point

Els temps verbals: present, passat i futur

Coordinació: Anna Fontelles Terrés

L'ús correcte dels temps verbals presenta dificultats específiques per l'alumnat degut a que no solament requereix el coneixement del temps físic sinó la consciència del temps psicològic i el domini dels sistemes lingüístics per codificar el temps

La gramàtica clàssica estructura el temps en funció d'un present fugisser, precedit d'un passat i seguit d'un futur. Però això no és més que una convenció ja que en el temps físic no existeixen ni el passat, ni el futur

El temps lingüístic és un fenomen psicològic on el present indica l'experiència real, el passat correspon a una experiència mental mentre que el futur es correspon amb la capacitat de la persona de projectar l'experiència del present més enllà.

L'articulació dels temps verbals és una codificació lingüística que s'elabora des del punt de vista del parlant en relació amb l'oient i serveix més per l' orientació lingüística en el món que no en el temps.

En aquest taller es van utilitzar les facilitats de l'ordinador per navegar endavant i endarrera amb les presentacions Power Point, que representen una línia de temps virtual, juntament amb la facilitat de les fotografies per “congelar” instants del present per elaborar un material multimèdia de suport als professors per tal de treballar els temps verbals en present, passat i futur.

Amb aquest material, i en funció de les habilitats lingüístiques de l'alumne, es poden treballar: l'estructura de frase, l'ús de seqüències temporals, la utilització d' adverbis de temps (ara, abans, després), la concordança de gènere i de nombre, etc.

El treball s'ha centrat en:

  • Els temps verbals: present, passat i futur en 3ª persona de singular i plural

  • Verbs treballats en singular: agafar, beure, dibuixar, dormir, jugar, llegir, llençar, menjar, obrir, pentinar-se, posar-se, rentar-se, retallar, seure, telefonar.

  • Verbs treballats en plural: agafar, dibuixar, llençar, menjar, obrir, rentar-se, retallar.

  • Estructura de frase.

  • Adverbis temporals: ara, abans i després.

  • Masculí - femení, singular - plural.

El resultat ha estat una presentació on :

  • En primer lloc es presenten els temps verbals de manera individualitzada per tal de fer un treball progressiu d'adquisició des del gerundi - infinitiu al present, passat i futur.

  • En segon lloc, es presenten una sèrie de seqüències en les quals, a partir de la mateixa acció, es treballen els tres temps verbals.

En cada seqüència s'hi pot incloure el treball de l'estructura de frase SN+SV, SN+SV+C…, alhora que es pot treballar la concordança de gènere i nombre.

Bibliografia:

  • Serra, M. i altres (2000):”La adquisición del lenguaje”,Barcelona, Ariel.
  • Capell,F., Pascual, I. (1997):”Verbs vius”, Barcelona, Salvatella.

La Cèl·lula: material amb suport LSC per l'ESO

Coordinació: Elisenda Campos, Daniel Castillo

Un equip format per professorat, logopedes i intèrprets de llengua de signes catalana (LSC), que treballen a instituts amb alumnat sord integrat a l' ESO, davant la manca de materials de les diferents matèries adequats per aquest alumnat, és a dir amb suport en LSC, es van proposar iniciar l'elaboració de materials multimèdies que serveixin de suport per l'aprenentatge d'aquest tipus d'alumnes.

La proposta es va concretar en l'elaboració d'una presentació en format Power Point sobre un tema de Ciències Naturals: La Cèl·lula.

L'elecció d'aquest programa informàtic es basava en les facilitats que proporciona per a integrar en un mateix fitxer diferents formats (text, so, imatge, vídeo) i per reelaborar i adaptar qualsevol presentació a les necessitats de l'usuari.

El grup de treball va comptar amb el professorat especialista abans esmentat i la participació del professor de Ciències Experimentals de l' IES de Sabadell, qui va facilitar el contingut elaborat sobre el tema i va ajudar a concretar l'esquema teòric que va marcar la distribució dels conceptes en diapositives coherents.

La feina es va distribuir en grups:

  • Elaboració de l'estil de les diapositives i incorporació dels textos de cadascuna.

  • Filmació del vídeo de la traducció a LSC dels conceptes de cadascuna de les diapositives. La dificultat tècnica de consensuar nous termes a llenguatge LSC i fer la posterior filmació demanava més temps del que es va disposar, de manera que no es va arribar a poder filmar tot el contingut del tema.

  • Enregistrament en fitxers de so del contingut de cadascuna de les diapositives. Aquest mateix grup, en acabar la seva primera tasca, va buscar imatges a internet per afegir a les diapositives.

Posteriorment al dia de la jornada, tres persones es van dedicar a editar el vídeo per retallar-lo en trossos que responguessin al contingut de cada diapositiva i comprimir-lo en un format més adient pel dinamisme de la presentació.

Una feina semblant es va fer per comprimir el so en un format més lleuger.

Els programes utilitzats han estat: Power Point (presentacions), PaintShop Pro (editor gràfic), Cool Edit (editor de so), Studio 8 (editor de vídeo)

El treball finalitzat és la primera part del tema: La definició de la cèl·lula.

Restarien obertes altres possibilitats, com acabar de fer les diapositives restants del tema de la cèl·lula, la possibilitat d'elaborar altres activitats educatives amb altres programes (per exemple, el Clic) i vincular-les al mateix Power Point,...

En definitiva, en aquest taller es va iniciar un possible camí d'elaboració d'activitats educatives multimèdies adreçades a alumnat sord integrat en l'ESO.

Rutines de la vida diària

Coordinadora: Judit Minguillon

Per part del alumnat el treball del hàbits i rutines de la vida diària són una part fonamental del treball que es fa a l'escola.

El contingut és ampli i pot incloure diferents aspectes com la higiene corporal, la neteja personal, la roba, l'alimentació... i d'altre més escolars com preparar-se la cartera o fer punta al llapis.

Sovint no disposem de materials per a treballar aquest aspectes i en aquest taller ens proposem fer presentacions on els contingut serien aquestes rutinàries de la vida diària

Les presentacions podrien servir per explicar als alumnes, pares i professionals les formes a procedir en cada cas

En el taller va caldre:

* Seleccionar les rutines ( menjar, veure aigua, anar al lavabo , ...)

* Elaborar un petit guió per cada rutina,

* Fer les fotos, els missatges i altres recursos

* Muntar el Power Point amb les textos i les veus

Objectius:

  • Facilitar la consecució del màxim nivell d'autonomia i independència personal en els hàbits quotidians.

  • Ajudar als alumnes a viure de forma autosuficient en diferents entorns (familiar, escolar, comunitat)

  • Facilitar la higiene de la pell, cabells, bucal, mans, …

  • Vigilar el control corporal.

  • Facilitar la Integració en la comunitat i adaptació al medi.

  • Propiciar l' autoconeixement i l' autoestima

  • Possibilitar un conjunt de mesures encaminades a conservar la salut i a prevenir la malaltia.

XTEC