XTEC
Escola oberta
NECESSITATS  EDUCATIVES ESPECIALS
Materials de les sessions de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.


Calendari
Inscripció
Sessions
Materials
Cursos

El racó del Clic
Tauleta sensible Mediateca dels CRP
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

 

12 -desembre - 2005

Enquesta de fi de curs SATI DNEE Curs O4-05

Al final del curs passat vàrem fer una llarga enquesta d'avaluació amb la intenció d' identificar les tasques específiques del professorat que assisteix al SATI DNEE així com la tipologia de recursos que els serien de major utilitat.

Algunes conclusions

Hi ha una certa contradicció en el professorat entre les expectatives respecte als ordinadors, les activitats habituals a classe sense ordinadors i l'ús que fa dels ordinadors com a eina personal i com a recurs didàctic.

A les hores de classe el professorat diu que dedica el seu temps a comunicar-se amb l'alumnat, proporcionant-li suport i estratègies, i a motivar-lo. Això dibuixa una atenció molt personalitzada on resulten fonamentals les relacions humanes.

Però quan treballa amb l'ordinador utilitza prioritàriament programes d'exercitació i valora aquestes activitats com a bàsiques, cosa que és més pròpia d'un ensenyament tradicional.

L'editor de textos, les eines de comunicació i recerca d'informació, són els programes que majoritàriament utilitza el professorat a nivell personal. Però quan es tracta del treball dels alumnes aquests programes, que permetrien fer activitats més significatives i personalitzades, només apareixen en un segon terme.

L'accés a l'ordinador i la manca de temps són les dificultats més significatives que argumenta el professorat per utilitzar l'ordinador. L'accés és un problema de tipus organitzatiu del centre.

La manca de temps, com a dificultat, és una contradicció del propi professorat ja que l'ús de l'ordinador hauria de suposar un estalvi de temps. Suggereix que hi ha poc domini a nivell tècnic i poc ús dels ordinadors com a eines de treball i que, per dur que sigui acceptar-ho, la seva utilització suposa una dificultat afegida. Això queda confirmat per les respostes relacionades amb les dificultats per utilitzar programes nous, la manca de coneixements informàtics, ...

Una forma d'abordar aquesta manca de temps seria el treball col·laboratiu compartint materials, reaprofitant i reutilitzant la feina dels altres. Això passa per un assoliment de competències tècniques i didàctiques més elevat. Les tècniques pel que fa a 4 aplicacions bàsiques: sistema operatiu, editors de text, gràfics i so; i les didàctiques pel que fa a les comunicacions entre professionals.

Ens queden com a repte identificar materials o formes d'utilitzar els recursos que ajudin en les tasques reals del professorat. En aquest àmbit us agrairem qualsevol aportació

Com es va fer

Els càlculs

A moltes de les preguntes s'havia de respondre gens, poc, bastant i molt. Hem associat els valors 0,1,2,3 a aquestes respostes per poder així calcular un índex numèric únic a cada pregunta. Per exemple a la pregunta "Quant del teu temps, a les hores de classe amb alumnes, dediques a motivar-los? "

Hem fet el càlculs (0*0+2.3*1+57.7*2+39.9*3)/3 =237.4 / 3 = 79.1

Motivar als alumnes

Num

%

Sense resposta

9

 

Gens

0

0

Poc

5

2,3

Bastant

123

57,7

Molt

85

39,9

Igualment a d'altres preguntes, sobre l'ús de programes, s'havia de respondre mai, mensual, setmanal, diari, o sempre. En aquest cas els hem associat els valors de 0, 1, 2,3,4.

Així per exemple a la pregunta "Amb quina freqüència utilitzes el Navegador web?" el càlcul és

(3,2*0+1,8*1+24,9*2+41,9*3+28,1*4)/4 = 72,4

Navegador web

Num

%

Sense resposta

5

 

mai

7

3,2

mensual

4

1,8

setmanal

54

24,9

diari

91

41,9

sempre

61

28,1

La mostra

Varen respondre 222 persones majoritàriament de primària .

Gràfica Nivell educatiu gràfica edat

Els resultats de l'enquesta

Bloc 1

Les primeres preguntes anaven dirigides a conèixer a què dedica el temps el professorat, en hores de classe, i quan no té alumnes. La qüestió era esbrinar quin tipus de programes ajudarien el professorat en les feines del dia a dia. La idea és que tot allò que el professorat pugui delegar als ordinadors, que sempre seran tasques auxiliars, alliberarà part del seu temps, i podrà dedicar-lo a coses més importants.

Sembla ser que el temps fora de classe es dedica a la coordinació, la cerca i preparació de materials, i la formació.

QUANT TEMPS DE LES HORES PROFESSIONALS SENSE ALUMNES DEDIQUES A LES SEGÜENTS OCUPACIONS

Puntuació

Coordinacions amb professor i EAP per a l'atenció a alumnes amb dificultats

70,9

Coordinacions generals amb professors (cicle, claustre, comissions...)

70,1

Creació i adaptació de materials

69,7

Recerca de recursos i experiències (internet, biblioteca, CRP...)

69,6

Treball personal amb l'ordinador

69,4

Programar individualment

64,6

Assessorament i recolzament al professorat

58,4

Cursos presencials i telemàtics

57,3

Reunions amb pares

53,6

Corregir activitats i treballs

51,3

Creació de materials multimèdia per l'ordinador (escaneig d'imatges, preparar presentacions, plafons...)

45,2

Tasques de direcció o de càrrec (coord. informàtica, pàgina web del centre...)

36,5

QUANT DEL TEU TEMPS A LES HORES DE CLASSE AMB ALUMNES DEDIQUES A LES SEGÜENTS OCUPACIONS

 

Expressió i llengua oral

83,3

Suport individual, proporcionar ajudes i estratègies per fer la feina

80,6

Motivar als alumnes i crear un bon ambient de treball

79,1

Treball d'hàbits

76,7

Anar valorant les dificultats i els progressos dels alumnes

76,7

Proposar i supervisar les tasques que han de fer els alumnes

72,3

Creació i adaptació de materials

72,0

Recollir observacions sobre els alumnes

68,1

Organitzar als alumnes

67,4

Control i seguiment de la programació

65,4

Treball manipulatiu

65,2

Explicar continguts

63,2

Corregir el treball dels alumnes

62,1

Treball amb ordinador

58,2

Solucionar conflictes de convivència i/o controlar-los

56,2

Ajudar a la mestra dins la classe

52,7

Fer esquemes i resums dels temes

40,4

Treball per racons

34,0

Les hores de classe es dediquen a la comunicació, a proporcionar suport i estratègies a l'alumnat, i a motivar-lo.

Bloc II

El segon bloc de preguntes estava dirigit a esbrinar quin ús se'n fa dels ordinadors tant amb l'alumnat com a nivell personal. Com ja hem vist, la primera dificultat és l'accés a l'ordinador (cosa que depèn del centre) i la segona dificultat, la manca de temps, creiem que està relacionada amb la formació. La dificultat per compaginar el treball de l'ordinador dins la classe és de tipus metodològic educatiu i entre tots es podrien plantejar diverses solucions dins el seminari

PRINCIPALS DIFICULTATS DELS DOCENTS PER L'ÚS DE L'ORDINADOR

Puntuació

Ordinadors vells, manca d'ordinadors o perifèrics, problemes organitzatius

73,1

Manca de temps

69,6

Compaginar treball de classe amb treball amb ordinador

58,5

Dificultats per a utilitzar programes nous

55,1

Els ràpids canvis tecnològics creen dificultats al funcionament de programes per a EE

53,6

Manca de suports per a resoldre dubtes i dificultats

53,2

Desconeixement de recursos específics

51,5

Manca de coneixements informàtics bàsics

50,2

Manca de programes adaptables sobre el currículum

48,8

Manca de programes que no siguin d'exercitació sinó que treballin altres competències

47,3

Manca de programes que cobreixin una assignatura al llarg del curs

46,5

No saber triar entre la multiplicitat de materials

45,2

Poca autonomia amb els ordinadors (dificultats per cercar, guardar, adaptar fitxers...)

45,1

Poc control del que fan els alumnes davant de l'ordinador

39,5

Bloc III

Les següents preguntes anaven dirigides a determinar quins programes s'utilitzen tant a nivell personal com amb l'alumnat.

L'editor de textos, les eines de comunicació i recerca d'informació són les que majoritàriament utilitza el professorat mentre que, amb l'alumnat, s'utilitzen programes d'exercitació amb diferents modalitats i amb molta menor freqüència s'usen els editors de text, de dibuix, la navegació per internet , ...

Això ens dibuixa un ús de l'ordinador en activitats d'exercitació, quasi un 40 %, que no es correspon amb el model d'intervenció que realitza el professorat

Fes una llista, ordenada de més a menys, dels 4 programes que més utilitzes amb els alumnes:

Total

%

Clics

135,0

22,65

Processador de Text Word

107,0

17,95

Altres

90,0

15,10

Exercicis, Mud, amb l'Edu365

75,0

12,58

Navegar per la Web, Intrenet, ...

33,0

5,54

Programes de presentacions Power Point

24,0

4,03

Galí

21,0

3,52

El Petit Escriptor

19,0

3,19

Paint Shop Pro

17,0

2,85

Paint

16,0

2,68

Toca-toca

12,0

2,01

Kid pix

12,0

2,01

Acdsee

10,0

1,68

Pemsa

9,0

1,51

Pipo

6

1,01

Google

5

0,84

Adaptacions Word

5

0,84

Total

596,0

 
L'apartat altres inclou una quantitat significativa de programes diversos que es un exponent de la diversitat de l'alumnat.

AMB QUINA FREQÜÈNCIA UTILITZES ELS SEGÜENTS TIPUS DE PROGRAMES INFORMÀTICS EN LA TEVA PROFESSIÓ

Puntuació

Editor de textos

76,2

Correu electrònic

72,6

Navegador web

72,4

Editor gràfic

36,1

Programes de fotos

33,3

Programa per presentacions Power Point...)

29,0

Base de dades

20,9

Editor de pàgines web (Dreamweaver...)

13,3

Full de càlcul (Excel...)

12,2

Editor de vídeo (Studio8...)

8,6

Cal assenyalar que existeix encara un índex prou alt de professorat que fa un ús poc habitual (setmanal) del navegador.

Bloc IV

En un darrer bloc es preguntava quins recursos educatius eren de major utilitat per al professorat. Novament les activitat d'exercitació es valoren com a fonamentals, en segon lloc els recursos imatges, so, etc i en tercer lloc els editors.

QUINS RECURSOS TIC CONSIDERES MÉS ÚTILS PER AL PROFESSORAT QUE ATÉN A LA DIVERSITAT I LES NEE

 

Programes d'exercitació (Clic, Gali...)

85,7

Col·leccions de dibuixos, imatges, sons

79,7

Activitats informàtiques d'exercitació de continguts instrumentals que resultin lúdiques als alumnes

75,2

Editors de text (Word, Oppen Office...)

74,6

Programes educatius orientats a la creativitat (Petit escriptor, Kid Pix...)

68,4

Programes causa-efecte (Toca toca...)

68,2

Activitats informàtiques amb ajudes que pautin el treball autònom dels alumnes

65,3

Programes per a presentacions (Power Point...)

64,0

Editors gràfics (Photoshop, PaintShopPro, Gim...)

60,4

Programes per internet: navegadors, aplicacions telemàtiques, webquest...

59,5

Generadors d'activitats (webquest, profematic, clicfacil...)

59,4

Editors de so

57,0

Eines de comunicació a internet: correu electrònic, xat, fòrums...

56,0

Programes per analitzar els resultats dels alumnes

50,4

Editor de vídeo

44,7

Fulls de càlcul per a fer taules i graelles

41,1