|  | 
          |  | Materials de les sessions
            de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb
            l'alumnat amb necessitats educatives especials. 
 |  
 |  | 01 - desembre - 2005
 
 Plantilles 
        Word d'activitats de lectoescripturaCoordinació: Mercedes Rivera Pérez 
        i Reme Sanabria Arias. http://www.xtec.net/dnee/jornada/taller0405_1_mat.htm El materialPlantilles Word d'activitats de lectoescriptura és una 
        recopilació de propostes d'activitats per treballar la lectoescriptura, 
        dissenyades per la Mercedes Rivera i Reme Sanabria que es presenten en 
        forma de plantilla Word. Les propostes d'activitats són diverses: identificar (sons, lletres, 
        síl·labes, paraules), repassar (lletres, síl·labes, 
        paraules), confegir paraules (dictats muts, armari codificat ...), jocs 
        (cartronets petits de lectura, daus, dòminos, cartes, memori ...), 
        etc. Inicialment van ser creades per treballar amb alumnes amb N.E.E., però 
        són igualment aplicables als primers nivells d'adquisició 
        de la lectoescriptura i alumnes nouvinguts. Cada plantilla va acompanyada d'un exemple que, la majoria de les vegades, 
        exercita l'aprenentatge de paraules elaborades a partir de vocals i la 
        consonant "p". Els documents elaborats a partir de les Plantilles cal imprimir-los per 
        tal de ser utilitzats com a fitxa de treball individual o com a material 
        manipulatiu. Cal tenir en compte que no es proposa un procés lineal per treballar 
        les Plantilles, sinó que cal fer-ne una selecció i seqüenciació 
        tenint en compte les necessitats de cada alumne o grup d'alumnes. Aquestes activitats de lectoescriptura s'estructuren a partir del document 
        "PORTADA" qu e conté: Plantejament del tallerA partir del document "PORTADA" s'efectuà la presentació 
        de les diferents Plantilles i es van decidir les activitats que s'elaborarien 
        per parelles, i que classificarien en carpetes organitzades per lletres 
        per tal de facilitar-ne la localització. El primer punt va ser 
        seleccionar les lletres a treballar. Va ser de gran utilitat el vocabulari 
        d'imatges classificades, recull efectuat per les coordinadores, que anomenem 
        "Base d'Imatges".  La Base d'Imatges està organitzada per carpetes, on es poden trobar 
        les paraules que es poden confegir amb unes determinades lletres que van 
        apareixent de forma progressiva (vocals, p, l, m,...).  Les imatges de la biblioteca tenen unes característiques determinades 
        per tal facilitar la feina de construir les plantilles 
        Grandària de les imatges ( 250x250 i 140x140)Format de les imatges: gif.Nomenclatura i classificació de les imatges. Inicialment es va treballar amb 10/12 paraules a cada carpeta que posteriorment 
        es poden ampliar a més grups de paraules.  
             
           
            | LLETRES | PARAULES |   
            | VOCALS | Aa, ai, ee, ei, iaia, ioio, ou, 
                u |   
            | Vocals +p | Api, pa, paó, papa, Pau, 
                Pep, peu, pi, pipa, pipi, piu, pop, pou, ppp, pua,  |   
            | Vocals , p, l | Ala, lila, lupa, oli, pal, pala, 
                palau, pel, pela, plou, polo |   
            | Vocals, p, l, m | Mà, mal, mama, mapa, mel, 
                meló, molí, mula, ploma, pom, poma |   
            | Vocals, p, l, m, s | Compàs, espasa, espelmes, 
                ós, ou, ous, pèsols, pomes, sal, seu, sípia, 
                sis,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n | Mans, mona, nas, nen, nena, nens, 
                meu, nina, no, nou, nous, pensa, piano |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d | Amanida, dau, diana, didal, dona, 
                dos, ensaïmada, madalena, neda, saluda,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c | Ànec, calces, cama, camí, 
                camisa, camises, campana, canelons,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c | Alicates, alt, ciclista, cotó, 
                dàtils, dependent, dit, dolent, donut, estel,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b | Àlbum, ambulància, 
                autobús, automòbil, baieta, bales, baló, 
                bastons,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr | Arròs, barra de pa, barret, 
                barrina, carretó, esborrador, espàrrecs,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r | Abocar-se, abric, albercocs, americana, 
                anorac, aplaudir, aprenent |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll | Abella, all, ametlles, assolellat, 
                camió badallar, barallar-se, bitlles, cabells, ,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu | Arquitectura, bàsquet, 
                biquini, caqui, esquena, esqui, maquineta, paquet,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v | Avellanes, avi, avió, avorrida, 
                cavall, cavar, cervesa, clavar, davantal, llavis  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f | Baldufa, botifarra, bufanda, bufar, 
                cafè, catifa, cavall fort, enfadar-se, faldilla,... |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny | Aranya, banyador, banyar-se, banyera, 
                bunyols, castanyes, llenya, muntanya,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g | Abrigat, agafar, agenollar-se, 
                agulla, aigua, alegre, amagar-se, àngel, boig, |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç | Abraçada, acaronar, braç, 
                calçotet, forçut, llaç, llençar, lluç, 
                pinça,... |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z | Benzina, colze, pinzell, pizza, 
                suavitzant, zero |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j | Ajupir-se, esponja, jaqueta, jersei, 
                penjar, jove, jugar, juntes, jutge, pijama |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j, x | Aixafar, aixeta, arxivador, baix, 
                baixar, brotxa, butxaca, calaix, caputxa, cotxe,  |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j, x, h | Alcohol, hamburguesa, handbol, 
                hivern, prohibir, hockei |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j, x, h, l·l | Aquaqrell, mortadel·la,... |   
            | Vocals, p, l, m, s, n, d, c, t, 
                b, rr, r, ll, qu, v, f, ny, g, ç, z, j,x, h, l·l | Kiwis, paper water,... |  Les plantilles d'activitatsConsciència fonològica
        Reconeixement d'un so dins d'una paraula.  Aparellament 
        Identificar paraules idèntiques.Identificar paraules-dibuixEn dues columnesEls dibuixos al migAparellar paraula-paraula (de pal a lligada) Identificació 
        Identificació d'una lletra demanada a partir d'un model escrit.Identificació d'una lletra demanada a partir d'un dibuix referent 
          (onomatopeia).Identificació d'una lletra dins d'una paraula. Reconeixement d'un so a partir d'un dibuix, sense model escrit ni 
          oral.Identificació de síl·labes.A seleccionar entre síl·labes aïllades.A reconèixer dins d'una paraula.Identificació de paraules.Identificació de paraules escrites a partir d'un model escrit 
          donat.  
 
        Identificació de paraules a seleccionar dins d'una llista a 
          partir d'un dibuix i un model escrit.Identificació de paraules a seleccionar dins d'una llista a 
          partir d'un dibuix sense model escrit.Reconeixement de paraules escrites a partir d'una consigna oral (hi 
          haurà consignes sense correspondència).Identificació de paraules escrites a partir d'una imatge.Hi haurà consignes sense correspondència. A triar entre pseudoparaules. Comprensió 
        Dibuixar el significat d'una paraula escrita (caselles). 
 
        Dibuixar el significat d'una paraula escrita (dòmino). Escriptura  
        Repassar lletres.Repassar síl·labes.Repassar paraules.Copiar triant el model adequat. Confegir paraules 
        Apartir de l'armari sil·làbic codificat.A partir de famílies de lletres.  Lectura de paraules 
        Lectures ràpides.Lletra de pal.Lletra lligada.  
 Dictats 
        Dictats muts. Model dòmino.Model caselles lletra de pal.Model caselles lletra lligada. Jocs Possibilitats del dòmino de paraules.  
        Construir un dòmino clàssic.
          Paraula - paraulaDibuix - dibuix.  
 
        Associació de parelles: paraules i dibuixos. 
          
            Model plastificat.Fitxa retallable per l'alumne.Escriure el que falta. 
          
         Cartronets 
        Cartronets petits de lectura.Cartronets de sobretaula. 
            |