|
20 - març - 2006
Quídam: material per estructurar la fraseQuídam és un programa per treballar l'estructura de la frase. Aquest programa es va publicar fa uns anys en suport cd-rom. En el darrer curs, Margarita Fortuny, autora del programa, ha dedicat la seva llicència d'estudis per desenvolupar més àmpliament aquest projecte, i hi ha inclòs materials per imprimir, activitats JClic i d'altres fetes amb Flash. Tots aquests recursos a la web: http://www.xtec.net/~mfortun4/llicencia/index.htm
Quídam, inicialment dirigit a l'alumnat nouvingut i d'incorporació tardana, també és útil per a aquells que presenten dificultats amb el llenguatge. La intenció d'aquest material és oferir un recurs didàctic que millori l'estructuració del llenguatge i potenciï la creació de la imatge mental correcta. Igualment, pot servir d'instrument per establir una comunicació real des del primer moment. Els materialsEls materials del Quídam es descarreguen de la pàgina web del projecte. Cal clicar al botó Ok, situat a l'esquerra, per accedir a la llista de recursos. En una primera aproximació, podem classificar els materials en:
Des de la portada escollim Guia dels materials, i, una vegada a la pàgina de materials, per descarregar-los, cal anar al final de la pàgina i fer clic a la icona S'obre una segona finestra que conté el fitxer en format PDF, que podem consultar. Fent clic al disquet de la barra d'eines, podeu desar el document. Aquest diccionari és un document PDF per imprimir de 120 pàgines, que, a la pantalla, no es poden copiar ni retallar. Està organitzat en tres parts:
Diccionari d'accions en imatgesLes imatges emprades han estat, bàsicament, les que consten a la base de dades del programa informàtic “Quídam, estructuració del llenguatge" que es pot descarregar de la XTEC, i està inclòs en el programari de les dotacions noves als centres. El text està escrit amb majúscula d'impremta, són les mateixes lletres que veuen al teclat de l'ordinador per afavorir l'adquisició de l'alfabet occidental. Vocabulari lligat a preguntes clauEn aquest primer apartat, es troben els elements, excepte les accions, que es fan servir per confegir les primeres estructuracions. S'han lligat en forma d'història: es presenta el/la protagonista, QUÍDAM, el seu entorn i molts dels aspectes que motiven, intervenen o matisen les seves accions.
Diccionari temàtic de verbsEl segon apartat presenta les accions agrupades temàticament: casa, comerç, comunicació, escola, higiene-vida, lleure, menjar, moviment, natura–temps, salut- higiene, sentiments-relacions, societat, viatges... És la manera més fàcil de trobar allò que es busca i que no se sap com es diu. Les paraules que hi figuren són la conjugació del verb en 3a persona singular del present d'indicatiu, ja que, habitualment, quan es treballa l'estructuració de llenguatge, es parla d'allò que fa, que té, o que li passa a una altra persona o cosa. Per altra banda, hom s'adreça als altres en segona persona de l'imperatiu, conjugació que coincideix en la majoria dels verbs amb l'emprada: la tercera persona singular del present d'indicatiu. S'acompanyen les imatges del text escrit, que es correspon amb el que se sent. D'aquesta manera, la frase quedarà resolta en la seva part més complicada: el dibuix expressarà la idea que es busca i la conjugació es trobarà feta. Les frases resultants, tant a l'àmbit oral com escrit, esdevindran lògiques i coordinades, tot i tenir la limitació del singular. Diccionari alfabètic de verbsEl tercer apartat conté un diccionari alfabètic de verbs en infinitiu amb sinònims, en el qual s'han substituït les definicions per dibuixos. Aquests intenten explicar-se per ells mateixos, però, en ocasions, incorporen elements ideogràfics. Els protagonistes són agents neutres, tret d'alguna excepció. També inclou la conjugació de l'indicatiu en 3a persona singular del passat (pretèrit imperfet), del present i del futur (futur simple), a més del present del gerundi i el participi. Així es facilita que puguin estructurar frases des del primer moment. Uns petits pictogrames indiquen el temps verbal.
A la darrera columna, trobem la traducció de l'infinitiu a les principals llengües comunitàries: castellà, francès, italià, alemany i anglès, precedida per la bandera corresponent, un punt més de referència. Això amb una doble funció, ja que, per una banda, donarà un referent més, útil per a la comprensió, i, per l'altra, afavorirà l'aprenentatge de l'idioma estranger. Daus d'unitats d'informacióEs tracta d'un document PDF amb daus, que cal imprimir i muntar, on cada dau conté vocabulari que respon a les preguntes clau: qui?, què?, què fa/passa?, on?, quan?, com?... Jugant amb més o menys daus, es pot treballar estructures a partir dels elements següents del llenguatge:
Cada imatge representa una unitat d'informació i el seu conjunt ens expressa un pensament. Podem ampliar aquests daus amb altres informacions, segons l'edat o el nivell de l'alumnat. Igualment, els alumnes poden dibuixar o pintar el vocabulari nou, de manera que tinguin una còpia pròpia del lèxic que vagin aprenent. Les imatges s'utilitzen com un llenguatge universal que permeten treballar la llengua des del primer moment. Caldrà començar pel vocabulari més usual procurant incloure opcions en maculí i en femení, i utilitzar el determinant corresponent. D'aquesta manera, es fixarà el gènere. Es recomana seguir un ordre determinat en la construcció de la frase:
Aquesta relació pot ser dintre la mateixa categoria (aliments) perquè s'infereixin les subcategories (vegetals/ fruites // elaborats/...). També aquí es presentaran com a unitat d'informació que respon a una pregunta clau, amb nom i determinant, perquè s'acceleri el procés d'adequació de gènere, i així afavorir el procediment de generalització. La resta d'elements de la frase (objecte indirecte, de lloc, de temps...) es presentaran més endavant, i es col·locaran, inicialment, en el primer o l'últim lloc. Imatges globals TSVOLEs tracta de documents en format PDF per imprimir que mostren imatges que ajuden a verbalitzar les frases. En les imatges, es poden veure tots els elements de l'estructura, i, per facilitar-ho, a la part superior es troben els pictogrames que confegeixen la frase. L'estructura TSVOL conté 22 pàgines on es combinen: 4 subjectes x 2 verbs x 2 objectes directes x 2 llocs x 2 temps amb els elements següents:
Imatges globals SVOdiAquest material és com l'anterior, un document PDF de 21 pàgines amb la combinació de 4 subjectes x 2 o 3 verbs x 2 o 3 objecte directe x 3 objecte indirecte. Apareixen els elements següents:
Fitxes de reforç i ampliacióEs tracta de materials per imprimir que combinen les imatges del Quídam amb altres subjectes (la foto del nen o nena...), o objectes (retallats de propagandes de supermercats) i espais (revistes, dibuixos...), que enriqueixen les estructures bàsiques. Aquestes fitxes, amb imatge i text per a cada unitat d'informació, estan dissenyades per al treball personal, de manera autònoma, amb l'ajuda del diccionari d'accions en imatges.
Activitats JClicJClic AccionsEs tracta d'una activitat Clic en línia que treballa amb una selecció de cent accions elementals (verbs 3a persona singular del present d'indicatiu), que proposa cinc paquets d'activitats, segons les necessitats de l'alumne/a:
Si mai no s'ha utilitzat el JClic en aquest ordinador, el paquet trigarà una mica a baixar-se, ja que, prèviament, instal·larà el JClic. JClic de l'ecoClic de l'eco són dos paquets d'activitats per a la reproducció de models orals.
Materials Flash: pel·lícules interactivesEs tracta d'activitats per treballar la frase a partir d'unes estructures determinades. Amb aquesta activitat, l'alumnat concatena els diferents elements, i, a la pantalla, se li mostra l'estructura de les frases i la imatge total resultant. Es tracta d'unes estructures rígides, però útils en els primers moments. A mesura que es dominen aquestes estructures, es fa progressivament el salt natural a les fórmules més flexibles. El fet de presentar imatge-so-text de manera simultània i automàtica potencia la creació de la imatge mental correcta. L'alumnat amb discapacitat motriu també pot fer aquestes activitats, ja que, utilitzant-les com un teclat virtual, permeten escriure frases. El format .swf (Flash) té l'avantatge de poder-se utilitzar des d'una pàgina web, sense necessitat d'instal·lació prèvia.
Activitats lliures de SVOLL'estructura bàsica SVOL treballa: Subjecte + Verb + Objecte directe + Lloc. Els elements que conformen aquests exercicis són:
Activitats lliures de SVOdi
L'estructura bàsica SVOdi: Subjecte + Verb + Objecte directe + Objecte indirecte Els elements que hi trobem són:
Activitats dirigides de SVOL i SVOdiTreballen les mateixes estructures, però amb exercicis de
1 http://www.xtec.net/recursos/prg_educ/quidam.htm
|
||||||||||||||||||||||||||||||||