XTEC
Escola oberta
NECESSITATS  EDUCATIVES ESPECIALS
Materials de les sessions de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.


Calendari
Inscripció
Sessions
Materials
Cursos

El racó del Clic
Tauleta sensible
Mediateca dels CRP
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

 

20 - març - 2006

 

Quídam: material per estructurar la frase

Fòrum del Quidam

Quídam és un programa per treballar l'estructura de la frase. Aquest programa es va publicar fa uns anys en suport cd-rom. En el darrer curs, Margarita Fortuny, autora del programa, ha dedicat la seva llicència d'estudis per desenvolupar més àmpliament aquest projecte, i hi ha inclòs materials per imprimir, activitats JClic i d'altres fetes amb Flash.

Tots aquests recursos a la web: http://www.xtec.net/~mfortun4/llicencia/index.htm

portada Quidam

Quídam, inicialment dirigit a l'alumnat nouvingut i d'incorporació tardana, també és útil per a aquells que presenten dificultats amb el llenguatge. La intenció d'aquest material és oferir un recurs didàctic que millori l'estructuració del llenguatge i potenciï la creació de la imatge mental correcta. Igualment, pot servir d'instrument per establir una comunicació real des del primer moment.

Els materials

Els materials del Quídam es descarreguen de la pàgina web del projecte. Cal clicar al botó Ok, situat a l'esquerra, per accedir a la llista de recursos. En una primera aproximació, podem classificar els materials en:

  • Documents per imprimir i treballar en paper
  • Activitats JClic d'exercitació
  • Activitats Flash per a la construcció de frases a partir d'una estructura

 

Des de la portada escollim Guia dels materials, i, una vegada a la pàgina de materials, per descarregar-los, cal anar al final de la pàgina i fer clic a la icona

S'obre una segona finestra que conté el fitxer en format PDF, que podem consultar. Fent clic al disquet de la barra d'eines, podeu desar el document.

Els materials impresos

Aquest diccionari és un document PDF per imprimir de 120 pàgines, que, a la pantalla, no es poden copiar ni retallar. Està organitzat en tres parts:

  • Elements d'estructuració amb un vocabulari lligat a preguntes clau: que, qui, com, quan i on.

  • Diccionari de verbs organitzat per temes: casa, comerç, comunicació...

  • Índex d'accions per ordre alfabètic.

Diccionari d'accions en imatges

Les imatges emprades han estat, bàsicament, les que consten a la base de dades del programa informàtic “Quídam, estructuració del llenguatge" que es pot descarregar de la XTEC, i està inclòs en el programari de les dotacions noves als centres. El text està escrit amb majúscula d'impremta, són les mateixes lletres que veuen al teclat de l'ordinador per afavorir l'adquisició de l'alfabet occidental.

Vocabulari lligat a preguntes clau

En aquest primer apartat, es troben els elements, excepte les accions, que es fan servir per confegir les primeres estructuracions. S'han lligat en forma d'història: es presenta el/la protagonista, QUÍDAM, el seu entorn i molts dels aspectes que motiven, intervenen o matisen les seves accions.

preguntes clau

Les imatges responen a les preguntes clau:

QUI és? COM és? COM està?
QUÈ és? COM és?
QUÈ porta? QUÈ té?
QUÈ passa?
QUÈ fa? COM ho fa?
QUAN ho fa? ON ho fa?

Diccionari temàtic de verbs

El segon apartat presenta les accions agrupades temàticament: casa, comerç, comunicació, escola, higiene-vida, lleure, menjar, moviment, natura–temps, salut- higiene, sentiments-relacions, societat, viatges...

És la manera més fàcil de trobar allò que es busca i que no se sap com es diu.

Diccionari temàtic de verbsLes paraules que hi figuren són la conjugació del verb en 3a persona singular del present d'indicatiu, ja que, habitualment, quan es treballa l'estructuració de llenguatge, es parla d'allò que fa, que té, o que li passa a una altra persona o cosa.

Per altra banda, hom s'adreça als altres en segona persona de l'imperatiu, conjugació que coincideix en la majoria dels verbs amb l'emprada: la tercera persona singular del present d'indicatiu.

S'acompanyen les imatges del text escrit, que es correspon amb el que se sent. D'aquesta manera, la frase quedarà resolta en la seva part més complicada: el dibuix expressarà la idea que es busca i la conjugació es trobarà feta. Les frases resultants, tant a l'àmbit oral com escrit, esdevindran lògiques i coordinades, tot i tenir la limitació del singular.

Diccionari alfabètic de verbs

El tercer apartat conté un diccionari alfabètic de verbs en infinitiu amb sinònims, en el qual s'han substituït les definicions per dibuixos. Aquests intenten explicar-se per ells mateixos, però, en ocasions, incorporen elements ideogràfics. Els protagonistes són agents neutres, tret d'alguna excepció.

També inclou la conjugació de l'indicatiu en 3a persona singular del passat (pretèrit imperfet), del present i del futur (futur simple), a més del present del gerundi i el participi. Així es facilita que puguin estructurar frases des del primer moment. Uns petits pictogrames indiquen el temps verbal.



CERCAR

BUSCAR
INDAGAR
INVESTIGAR

CERCAR

CERCAVA
CERCA
CERCARÀ
CERCANT
CERCAT

icones temps verbals

* BUSCAR
* CHERCHER
* CERCARE
* SUCHEN
* TO LOOK FOR



A la darrera columna, trobem la traducció de l'infinitiu a les principals llengües comunitàries: castellà, francès, italià, alemany i anglès, precedida per la bandera corresponent, un punt més de referència. Això amb una doble funció, ja que, per una banda, donarà un referent més, útil per a la comprensió, i, per l'altra, afavorirà l'aprenentatge de l'idioma estranger.

Daus d'unitats d'informació

Es tracta d'un document PDF amb daus, que cal imprimir i muntar, on cada dau conté vocabulari que respon a les preguntes clau: qui?, què?, què fa/passa?, on?, quan?, com?...

Jugant amb més o menys daus, es pot treballar estructures a partir dels elements següents del llenguatge:

  • Subjecte/objecte: vocabulari bàsic per centres d'interès.
  • Verbs: accions elementals per oposicions semàntiques, camp semàntic proper, centre d'interès.
  • Unitats d'informació de temps: moments del dia, meteorologia, estacions.

  • Unitats d'informació de lloc: posicions, casa, escola, serveis, exterior.

Cada imatge representa una unitat d'informació i el seu conjunt ens expressa un pensament. Podem ampliar aquests daus amb altres informacions, segons l'edat o el nivell de l'alumnat. Igualment, els alumnes poden dibuixar o pintar el vocabulari nou, de manera que tinguin una còpia pròpia del lèxic que vagin aprenent.

Les imatges s'utilitzen com un llenguatge universal que permeten treballar la llengua des del primer moment. Caldrà començar pel vocabulari més usual procurant incloure opcions en maculí i en femení, i utilitzar el determinant corresponent. D'aquesta manera, es fixarà el gènere.

Es recomana seguir un ordre determinat en la construcció de la frase:

  • El subjecte en primer lloc. És preferible que els subjectes siguin propers: substituir nen/nena pels noms dels companys de classe dóna més sentit a l'aprenentatge. Tan bon punt es domini el nom comú o propi cal complementar-lo. En algunes de les activitats proposades, a la unitat d'informació relativa al subjecte, aquest es presentarà ja complementat, o, fins i tot, substituït per tot un sintagma.
  • El verb i adverbi (si n'hi ha) han d'anar junts en segon lloc, ja que l'adverbi pot canviar radicalment l'acció. També, a les activitats, s'ha pensat a incloure algun adverbi de negació, especialment a la unitat d'informació relativa a l'acció, per què en propiciï la generalització posterior.
  • L'objecte directe ha d'anar tot seguit, i s'ha de presentar per agrupacions temàtiques. El vocabulari que es presenta, si té una certa relació, resulta més fàcil d'integrar-lo correctament, i així fer-lo servir quan es necessita.

Aquesta relació pot ser dintre la mateixa categoria (aliments) perquè s'infereixin les subcategories (vegetals/ fruites // elaborats/...).

També aquí es presentaran com a unitat d'informació que respon a una pregunta clau, amb nom i determinant, perquè s'acceleri el procés d'adequació de gènere, i així afavorir el procediment de generalització.

La resta d'elements de la frase (objecte indirecte, de lloc, de temps...) es presentaran més endavant, i es col·locaran, inicialment, en el primer o l'últim lloc.

Imatges globals TSVOL

Es tracta de documents en format PDF per imprimir que mostren imatges que ajuden a verbalitzar les frases. En les imatges, es poden veure tots els elements de l'estructura, i, per facilitar-ho, a la part superior es troben els pictogrames que confegeixen la frase.

L'estructura TSVOL conté 22 pàgines on es combinen: 4 subjectes x 2 verbs x 2 objectes directes x 2 llocs x 2 temps amb els elements següents:

Imatges globals TSVOL

  • Unitat del Temps: al migdia / al vespre
  • Subjectes: la nena rossa / la nena morena/ el nen ros/ el nen morè
  • Verbs: menja / no vol
  • Objecte directe: un entrepà / una poma
  • Unitat d'informació de Lloc: a l'habitació / a la cuina

Imatges globals SVOdi

Aquest material és com l'anterior, un document PDF de 21 pàgines amb la combinació de 4 subjectes x 2 o 3 verbs x 2 o 3 objecte directe x 3 objecte indirecte. Apareixen els elements següents:

  • Subjecte: l'avi / l'àvia / el pare / la mare
  • Verb: agafa / compra / prepara
  • Objecte directe: flams / taronjada / un pastís
  • Objecte indirecte: per a la nena / per als nens / per al nen

Imatges globals SVOdi

Fitxes de reforç i ampliació

Es tracta de materials per imprimir que combinen les imatges del Quídam amb altres subjectes (la foto del nen o nena...), o objectes (retallats de propagandes de supermercats) i espais (revistes, dibuixos...), que enriqueixen les estructures bàsiques.

Aquestes fitxes, amb imatge i text per a cada unitat d'informació, estan dissenyades per al treball personal, de manera autònoma, amb l'ajuda del diccionari d'accions en imatges.

  • Fitxes de reforç d'aquestes estructures bàsiques per seguir un treball personal i autònom.
  • Fitxes d'ampliació de cadascuna de les unitats, inclosa la de conjugació de temps verbals.

Fitxes de reforç i ampliació

Fitxes de reforç i ampliació

Fitxes de reforç i ampliació

Activitats JClic

JClic Accions

Es tracta d'una activitat Clic en línia que treballa amb una selecció de cent accions elementals (verbs 3a persona singular del present d'indicatiu), que proposa cinc paquets d'activitats, segons les necessitats de l'alumne/a:

  • Escolta i repeteix: activitat d'exploració
  • Llegeix: activitat d'aparellament, identificació auditiva i lectura.
  • Trencaclosques
  • Copia: activitat de pràctica de teclat d'alfabet occidental i de còpia
  • Escriu: activitat de dictat amb suport visual i auditiu

Escolta i repeteix

Llegeix:

Si mai no s'ha utilitzat el JClic en aquest ordinador, el paquet trigarà una mica a baixar-se, ja que, prèviament, instal·larà el JClic.

JClic de l'eco

Clic de l'eco són dos paquets d'activitats per a la reproducció de models orals.

  • Frases bàsiques: models auditius concrets de les primeres preguntes /fórmules que fem als alumnes (nom) o que han de fer (wc).
  • Per enregistrar: models lliures per a ser enregistrats al moment pel mestre/mestra, i ser enregistrats i comparats al moment per l'alumne/a.

JClic de l'eco

JClic de l'eco

Materials Flash: pel·lícules interactives

Es tracta d'activitats per treballar la frase a partir d'unes estructures determinades. Amb aquesta activitat, l'alumnat concatena els diferents elements, i, a la pantalla, se li mostra l'estructura de les frases i la imatge total resultant.

Es tracta d'unes estructures rígides, però útils en els primers moments. A mesura que es dominen aquestes estructures, es fa progressivament el salt natural a les fórmules més flexibles.

El fet de presentar imatge-so-text de manera simultània i automàtica potencia la creació de la imatge mental correcta.

L'alumnat amb discapacitat motriu també pot fer aquestes activitats, ja que, utilitzant-les com un teclat virtual, permeten escriure frases.

El format .swf (Flash) té l'avantatge de poder-se utilitzar des d'una pàgina web, sense necessitat d'instal·lació prèvia.

les activitats, cal anar al peu de la pàgina i fer clic a la icona

La primera pantalla mostra dues possibilitats:

  • Duplicar la mida de l'àrea de treball: aconseguir una visualització ampliada
  • Duplicar la pantalla: amb la qual cosa aconseguim dos espais d'exercici que funcionen independentment, i, per tant, podem comparar els resultats d'uns amb els altres.

L'activitat comença per fer clic sobre les lletres blanques de la pantalla de l'exercici.

Les pantalles es canvien en fer clic sobre les fletxes, i la frase es construeix a mesura que es trien els elements de la banda esquerra.

Per executar

Activitats lliures de SVOL

L'estructura bàsica SVOL treballa: Subjecte + Verb + Objecte directe + Lloc.

Els elements que conformen aquests exercicis són:

  • Subjectes: la nena rossa / la nena pèl-roja / la nena morena / el nen ros / el nen pèl-roig / el nen morè
  • Verb: agafa / menja / no vol
  • Objecte directe: un entrepà / pastís / una poma
  • Lloc: a l'escola / a la cuina / al pati

Activitats lliures de SVOdi

L'estructura bàsica SVOdi: Subjecte + Verb + Objecte directe + Objecte indirecte

Els elements que hi trobem són:

  • Subjecte: l'avi / l'àvia / el pare / la mare
  • Verb: agafa / compra / prepara
  • Objecte directe: flams / taronjada / un pastís
  • Objecte indirecte: per a la nena / per als nens / per al nen

Activitats dirigides de SVOL i SVOdi

Treballen les mateixes estructures, però amb exercicis de

  • Mirar: Identificació visual d'unitats d'informació o d'imatge global, amb suport d'imatge, text i so.
  • Escoltar: Identificació auditiva del missatge.
  • Memoritzar: Memoritzar tots els elements de la frase amb imatge, so i text.
  • Llegir: Mirant, amb suport d'imatge, o Escoltant, amb suport de so.

1 http://www.xtec.net/recursos/prg_educ/quidam.htm

 

       
XTEC