Tauleta sensible

20 - març - 2006

Materials del tallers: El Secret de l'Avi

Materials del taller

El Secret de l'avi. Il·lustr. Marta Capdevila. Barcelona; Generalitat de Catalunya: CREDAC; Cromosoma; Ajuntament de Barcelona, 2002.

Marta Marqués, Fernando Redondo i Judit Serra han adaptat a presentació Power Point d'aquest bonic conte infantil on es conjuguen aventura, amistat, llaços familiars i atenció a la deficiència auditiva.

La Colla Carbassa és un grup de cinc nens i nenes que s'uneixen per desenredar misteris, cinc amics amb capacitats auditives diferents que viuen aventures increïbles.

La introducció de la presentació dóna informacions significatives sobre les deficiències auditives i les seves formes de comunicació.

L'aventura detectivesca es desenvolupa a casa de l'avi d'un dels nens.

La presentació acompanya, a les imatges i text del conte, l'enregistrament del text en fitxers de so per a cadascuna de les diapositives.

Els adaptadors han inclòs alguna proposta d'activitats i un document Word amb el text complet del conte.

Podeu trobar referències interessants a:

1. A la Fundació de la Confederación Nacional de Sordos de España (CNSE) para la Supresión de Barreras de Comunicación podeu trobar:
  2. “Quan jo era petita" és una obra de teatre de la companyia de teatre Anna Roca amb diversos contes que inclou una adaptació del Secret de l'avi: http://www.annaroca.com/catala/Index.html

Aquesta presentació Power Point té associacions a fitxers de so mitjançant una macro.

Sempre que una presentació Power Point té vincles a fitxers externs de so o de vídeo, el programa necessita trobar els fitxers vinculats.

Per facilitar la tasca al programa, tenim que situar la presentació i la carpeta dels fitxers associats en una carpeta local de localització fixa o inequívoca.

En aquest sentit, les carpetes Els meus documents o Escriptori no són carpetes adequades, ja que la seva localització depèn del sistema de gestió d'usuaris del PC i el programa Power Point no sap trobar el fitxer vinculat.

Tampoc s'aconsella col·locar la presentació en una unitat de xarxa, per les mateixes raons.

Recordem que els fitxers de vídeo no es poden inserir dins de la presentació, sempre tindran que estar vinculats. En canvi els fitxers de so podem vincular-los o inserir-los.

En aquesta presentació s'ha optat per vincular-los en comptes d'inserir-los.

Normalment és més còmode inserir tots aquells objectes (imatges i sons) que necessiti la presentació.

Les raons d'haver decidit vincular els sons en aquesta presentació, en comptes d'inserir-los, han estat:

• És una presentació amb moltes diapositives, en la que pràcticament totes tenen so. Els fitxers en format .mp3 tenen una grandària 10 vegades inferior als fitxers .wav
  • Els fitxers .wav es poden inserir dins la diapositiva, en canvi els fitxers .mp3 només es poden vincular en el Power Point.
  • La presentació porta una macro que permet la reproducció del so .mp3 directament des del sistema windows, sense que s'obri cap programa reproductor de mp3 (que és el que passa si escollim vincular so mp3 directament). Pel funcionament de la macro, quan s'obri el document en el programa Power Point, ens demanarà si Habilitar macros o Inhabilitar macros , respondrem Habilitar macros.

La reproducció dels sons depèn per la macro incorporada a la presentació.

La macro incorpora el camí on trobar els sons associats.

En aquesta presentació, la macro busca els sons MP3 vinculats a l'arrel de la carpeta on es trobi el fitxer de la presentació.

Per aquesta raó, tots els fitxers de la presentació tenen que estar dins d'una mateixa carpeta, sense subcarpetes.