Tauleta sensible
Mediateca dels CRP

20 - març - 2006

WordCorrect: eina per a la correcció de textos

WordCorrect és un corrector ortogràfic i gramatical de català que s'integra en el processador de textos i que millora les seves prestacions. S'incorpora a l'editor, afegint icones a una barra d'eines i opcions en el menú per accedir a l'aplicació.

El programa especifica l'errada comesa, mostra les alternatives i s'associa a una Ajuda Gramatical que conté la norma gramatical a aplicar per a cada errada detectada.

WordCorrect és un programa independent a l'editor de textos, de manera que el mateix corrector es pot utilitzar en els diferents editors instal·lats al vostre ordinador, incloent-hi el Microsoft Word, WordPerfect, Lotus AmiPro 3.x, Claris Works i QuarkXPress (per a la versió professional del WordCorrect).

Word  menú Herramientas.

És un programa comercial (http://www.market-way.net/wordcorrect/), però existeix una versió de demostració a http://www.softcatala.org/prog25.htm, que permet fer servir totes les opcions del programa tret de la substitució en el text original. Aquesta limitació no és cap inconvenient per a l'ús educatiu, sinó més aviat un avantatge.

Instal·lació

El programa es descarrega en forma de fitxer ZIP, wcpcca40.zip, que cal descomprimir dins una carpeta temporal que després s'esborrarà.

Dins aquesta carpeta, trobareu el fitxer instalar.exe, que cal engegar. Durant aquest procés, l'instal·lador:

• Us preguntarà les vostres dades i la carpeta d'instal·lació.
  • Identificarà els processadors de textos instal·lats.
  • Integrarà els seus components dins el programa.
  • Crearà una carpeta amb fitxers d'ajudes que contenen les normes gramaticals i les ajudes del programa.

Funcionament

Per iniciar la correcció d'un text o d'un paràgraf, cal situar-se a l'inici i activar l'opció corresponent, que, en el Word, es troba al menú Herramientas.

S'obre un quadre de diàleg i, tot seguit, fent clic al botó Iniciar, el programa explora el text i s'atura en les paraules que considera incorrectes.

WordCorrect

La primera columna inferior mostra l'alternativa lèxica i la segona la forma verbal.

Després d'identificar l'errada, el programa mostra la norma i proposa una rectificació. En la versió de demostració, l'alumne/a, quan s'ha identificat l'errada, ha de tancar el WordCorrect i rectificar el text original. Aquest procediment, que és un inconvenient per a la seva utilització en tasques productives, és molt interessant per a l'ús educatiu.

El fet de rectificar manualment les errades possiblement tingui un valor educatiu afegit, ja que evitar la correcció mecànica reforça memoritzar la forma correcta i desincentiva escriure incorrectament.

La mateixa finestra per corregir facilita l'accés a tres diccionaris del programa: Gramatical, Sinònims i Usuari.

Sinònims

Quan premem el botó Sinònims se'ns obre una altra finestra on tenim que escriure la paraula de la que volem que ens mostri els sinònims. En aquesta finestra, el botó Cercar ens mostrarà els sinònims que suggereix el programa.

La paraula, de la que hem indicat que volem saber-ne els sinònims, apareixerà com a text d'un botó a la part superior.

Si premem aquest botó (a la imatge “ús"), en la part inferior d'aquesta finestra mostrarà les informacions gramaticals (a la imatge: categoria gramatical, gènere i nombre).

Hi ha un quart diccionari: el de Barbarismes, al qual s'accedeix des del menú Opcions.

Per incorporar una paraula al diccionari de l'usuari, cal especificar les categories gramaticals i lèxiques. Queda per estudiar les possibilitats didàctiques d'aquestes opcions.