XTEC
Escola oberta
NECESSITATS  EDUCATIVES ESPECIALS
Materials de les sessions de treball SG TI sobre la utilització de la tecnologia amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.


Calendari
Inscripció
Sessions
Materials
Cursos

El racó del Clic
Tauleta sensible
Mediateca dels CRP
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

 

22 - maig - 2006

Llapis de colors: un diari de classe interactiu (un weblog)

Immaculada Vilatersana Lluch
CFA Els Tarongers (Mataró)
http://www.xtec.cat/centres/a8042858/blogs.htm
http://www.blocat.com

Aquest text és una de les tres experiències de la ponència L'ús de les TIC a l'aula de Formació de Persones Adultes que van presentar Joan Queralt Gil, Pepa Valdelvira i Immaculada Vilatersana a la Jornada Espiral 2004

http://www.ciberespiral.org/jornada2004/personesadultes.pdf

La idea d'utilitzar les bitàcoles o weblogs, com a recurs i mitjà interactiu d'expressió i comunicació en grups d'educació bàsica de persones adultes, em rondava pel cap des que en vaig tenir les primeres informacions i vaig fer els primers tempteigs en aquest món de les bitàcoles.

Les principals qüestions que em plantejava eren, per una banda, com presentar-les i, per l'altra, quines qüestions calia tenir en compte a l'hora de fer-les de fàcil l'accés. Els grups amb els quals treballo a l'escola són grups inicials, de l'etapa instrumental, i, per tant, la majoria són persones allunyades totalment de l'ús de les TIC i, pràcticament, sense cap ensenyament instruccional al respecte.

La idea se'm va refermar quan un mes de setembre una alumna va retornar a classe amb un diari d'estiu, que havia escrit durant els mesos de vacances. Calia, doncs, pensar més en resoldre les qüestions tècniques que no les “motivacionals”.

El grup

El grup està format per 10 persones, la majoria dones no actives en el món laboral, d'una mitjana d'edat propera als 60 anys. El nivell es correspon a l'etapa instrumental III (en el camp de la formació bàsica de persones adultes, previ a l'accés al cicle de Graduat en Secundària). A la distribució horària del treball de classe, disposem d'un espai de dues hores a la setmana per a dedicar-lo, específicament, a activitats d'ensenyament i aprenentatge entorn les TIC a l'aula d'informàtica.

El diari de classe interactiu

El nostre diari es diu LLAPIS DE COLORS (http://llapisdecolors.blogspot.com), i és una weblog inscrita a Blogger (http://www.blogger.com). Amb el grup anem a l'aula d'informàtica cada dilluns (dues hores) i, per tant, és en aquest espai i temps en els que treballem específicament el LLAPIS DE COLORS.

El passat 15 de gener, aprofitant el retorn a les classes després de l'interval de les festes de Nadal, vaig fer la presentació. Sembla que es va entendre força la proposta i els/les va motivar bastant. Aquest mateix dia, ja es van fer les primeres publicacions i, el dilluns següent, ja portaven per publicar escrits que havien realitzat a casa.

El treball, que els proposo per a dur a terme vol ser variat i flexible, de manera que tothom pugui trobar quelcom sobre el que escriure i pugui fer-hi les seves publicacions:

  • Tothom pot fer aportacions individuals, sobre els temes que vulgui (personals o no);

  • Escriurem/publicarem (la paraula publicar els "enganxa") les reflexions personals que fem sobre temes concrets que poden ser presentats per qualsevol i que comentarem tots plegats (p.e. una notícia d'actualitat, la lectura d'un text, unes fotografies,...);

  • Escriurem/publicarem coses relacionades amb la "vida de l'escola" i de "la classe": sortides, xerrades, el que anem aprenent,...

Cal dir que vaig insistir en explicar que es tractava d'un diari obert i públic.

L'objectiu el presentava així en el post de salutació:

“Podem escriure-hi els nostres estats d'ànim, les nostres reflexions sobre el que passa al món o el que ens passa a nosaltres, el que fem a classe, .... i tot el que anem aprenent.

Com que és com un diari obert, a més d'escriure-hi, podem llegir-hi el que les companyes i companys han escrit en un moment donat o sobre un mateix tema.

Tot plegat ens ha d'ajudar a expressar-nos i a comunicar-nos millor.”

Per tal de facilitar la interacció i que ens arribessin comentaris i/o propostes de fora del grup (dels propis familiars i coneguts, però millor encara d'altres grups i escoles), vaig implementar-hi inicialment en l'apartat "Per contactar amb nosaltres" una adreça de correu (elstarongers@mixmail.com), i posteriorment l'opció “comentaris” (servei de HaloScan –> http://www.haloscan.com).

En aquest mateix sentit, també vaig tenir interès en difondre LLAPIS DE COLORS en la llista Eduadultos, i entre companyes i companys d'altres escoles d'adults. Em semblava important forçar aquesta interacció, per tal de mantenir un dels aspectes motivacionals del procés ensenyament-aprenentatge.

Algunes “qüestions tècniques”

Com ja he comentat més amunt, una de les qüestions que em semblava que calia tenir en compte era com facilitar l'accés dels/de les participants al weblog, tant per a llegir-lo com per a escriure-hi.

Per evitar possibles problemes, el de persones no iniciades en la utilització de l'ordinador, vaig adoptar les següents solucions:- la inscripció de cada persona a LLAPIS DE COLORS, la vaig fer personalment i prèviament (ells i elles ja es van trobar inscrites);- vaig procurar que el nom d'usuari/a i la contrasenya fossin una mateixa paraula (preferentment només el nom en minúscula, però en la majoria de casos ha hagut de ser del tipus "pilar-r" si la persona es diu Pilar Ruiz, per exemple)- per evitar els problemes que sorgeixen a l'hora d'escriure correctament l'adreça URL, vaig preparar un document.htm , que cadascú té al seu disquet, amb els enllaços llegir (http://llapisdecolors.blogspot.com) i escriure (http://www.blogger.com) . Obrim aquest document quan iniciem les sessions.

En el pensar de la majoria del grup, el caràcter públic del diari obligava a la correcta adequació ortogràfica. Calia arribar a un acord: jo no els corregiria totes les errades, per tant, al diari hi hauria faltes d'ortografia. En el cas que em demanessin explícitament la correcció del text a publicar, comentaríem els temes de la puntuació i de les separacions de paraules, aspectes importants pel que fa a la comprensió lectora.

Alguns apunts o consideracions sobre el treball de grup que estem portant a terme:

En el moment d'escriure aquestes línies, el nostre diari té “poques pàgines” publicades, tot just quatre mesos de vida.

Amb aquest petit temps de funcionament, és fa difícil poder dir quelcom a tall de conclusions. Tot i això apuntarem alguns aspectes de l'experiència que ens semblen molt positius:

  • malgrat l'escassa i fins i tot nul·la experiència en el món de les TIC, les persones adultes dels nivells inicials d'educació bàsica poden apropar-s'hi amb resultats molt reeixits;

  • les bitàcoles o weblogs poder ser utilitzades com un recurs didàctic excel·lent per a perseguir aquest objectiu; les bitàcoles permeten trobar i donar un sentit comunicatiu a l'expressió escrita, tan individual com col·lectiva, que es fa a l'escola;

  • l'ús de les bitàcoles permet que el “treball escolar” pugui traspassar les parets de l'escola. Possibilita que les persones properes als nostres alumnes (fills, nets,...) puguin conèixer i valorar el treball que elles i ells desenvolupen. També facilita que el grup pugui prendre contacte amb altres grups d'educació bàsica de persones adultes (en el nostre cas amb un grup de l'escola d'adults Trinitat Vella de Barcelona, per exemple), i puguin veure com la seva tasca i el seu esforç per aprendre és valorat per persones molt diverses “que no coneixen”.

Ara només em resta convidar-vos a visitar-lo i, si us ve de gust, que en feu les vostres aportacions.

       
XTEC