|
Toca Toca: incorporació d'Ull de color i d'altres novetats22 - maig- 2006 Característiques del programa Toca Toca
Algunes persones tenen afectat el sistema cognitiu i comunicatiu, cosa que fa que difícilment interaccionin amb el que els envolta: no mostren atenció pel que passa al seu voltant. L'ordinador ofereix un entorn idoni per iniciar unes pautes elementals de comunicació. Aquestes persones, davant l'ordinador, quan manipulen el teclat o el ratolí, ho fan sense cap finalitat, ni tan sols miren o es fixen en la pantalla de l'ordinador. Per tant, cal trobar uns entorns simples i que arribin a ser del seu interès. Els programes causa-efecte o acció-reacció intenten captar l'atenció de l'usuari/ària de tal manera que la persona, l'alumne/a, associï les seves accions amb la resposta de l'ordinador. El Toca Toca, com a programa d'acció-reacció, vol ser un primer graó en la comunicació amb l'ordinador. I, molt sovint, la comunicació amb l'ordinador és un pas important cap a la comunicació amb l'entorn. El Toca Toca aprofita les capacitats multimèdia dels ordinadors per captar l'atenció, despertar l'interès i educar el gest voluntari. Les activitats estan organitzades en estímuls i reforços, fitxers gràfics, de so o d'altres, i les accions que són les maneres com l'usuari actua sobre l'ordinador. A partir de la versió 2.12, a més a més d'utilitzar el teclat, el ratolí, el joystic i la veu, gràcies a la tecnologia de l'Ull de color, podem fer servir la webcam. Com crear o modificar activitats Toca TocaPer planificar la primera acció:Per facilitar la comprensió i l'ús del programa Toca Toca amb l'Ull de color, plantejarem la realització d'una mateixa activitat amb el teclat, amb el ratolí i amb l'Ull de color. Amb l'activitat volem introduir els conceptes esquerra i dreta als alumnes. Obriu el programa Toca Toca i premeu el botó Nou Projecte. Al iniciar un nou projecte, el programa crearà una carpeta on anirà copiant els fitxers de les activitats que crearem. Ens demanarà un nom pel projecte (i per la carpeta). S'obrirà la finestra Planificar Toca-Toca. Caldrà que entreu:
Els estímuls
Les reaccionsSi béA continuació, programareu la resposta de l'ordinador quan l'acció de l'alumne/a sigui correcta.
Si malamentÉs la resposta de l'ordinador quan l'acció de l'alumne/a no és la correcta. A vegades no cal programar-ho i així s'eviten possibles "frustracions", ja que no deixa de ser una reacció negativa.
Planificació de les altres accionsA continuació, seguiu les mateixes passes per programar més Accions amb els respectius Estímuls i Reaccions. El primer pas que heu de fer és:
Posar en marxa l'activitat
El menú GeneralEn el menú General podeu modificar alguns valors que durant l'execució de l'activitat no es desenvolupen prou bé, sobretot els temps de presentació en pantalla dels estímuls, els temps per donar les respostes, les reaccions...
Per fer modificacions:Es pot fer qualsevol modificació a l'activitat.
Respondre amb el ratolí Ara modificarem l'activitat feta abans per a que les accions es facin amb el ratolí en comptes de fer-les amb el teclat. Primera accióEl primer que farem serà declarar zones a la pantalla on caldrà clicar amb el ratolí per respondre. Dividirem dues zones a la pantalla: esquerra i dreta.
A partir d'aquí, farem el mateix, escollint la zona adequada per a cada dibuix. Així, l'activitat Toca-Toca que estem dissenyant podrà ser realitzada pels alumnes tant amb el teclat com amb el ratolí. Les zones de pantalla que hem creat abans l per a les interaccions amb el ratolí, ara serviran per a definir les accions amb la webcam. Així, clicarem sobre una casella buida sota la que hem utilitzat per definir l'acció del ratolí, i escollirem, d'entre la llista d'accions, web cam
Repetirem les mateixes passes per a cadascuna de les accions de l'activitat, de manera que a qualsevol d'elles poguem utilitzar accions amb el teclat, el ratolí i l'ull de color. | ||||||||||||||||||||