El cas de la sessió

Justificació

Moltes vegades, presentar uns materials fora de context poden no tenir sentit per als professionals i és que els materials per si sols no són res, cal ubicar-los en un moment del procés educatiu, en un centre concret i una persona determinada.

Els materials són un recurs i el professional els ha de donar  una funció dins la intervenció educativa. Sempre s’ha de tenir present la globalitat de la resposta educativa, les necessitats del noi o la noia, el que li aporta el nou recurs i la dificultat que hi ha en implantar-lo.

Per aquest motiu volem encetar un espai de debat on, compartint els criteris, ens enriquim amb les aportacions dels companys i companyes.  També ens ajudaria que féssiu arribar el vostre cas, que publicat de forma anònima ens proporcionarà l’ocasió per debatre i us facilitarà estratègies per afrontar-lo.

El cas

Alumne de 9 anys amb síndrome de Down. Ha estat escolaritzat des dels 3 anys i va anar a estimulació precoç. Es relaciona bé amb els companys, però la seva parla presenta una pronúncia poc clara i, com que ell és conscient que la gent no l'entén, no vol parlar gaire; normalment es fa entendre amb gest i alguna paraula aïllada.

Fa dos anys que ha començat l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. Escriu el seu nom d'una manera aproximada, reconeix els noms dels companys de classe, però dubta amb altres paraules d'ús freqüent a l'aula, com per exemple: les activitats de l'horari o el nom dels aliments del menú. Coneix la correspondència so grafia d'algunes lletres (vocals, p, m, l) i les utilitza en llegir o escriure amb l'ajuda de l'adult.

Preguntes

Quines serien les àrees prioritàries d’intervenció?

Per a què servirien els ordinadors i com s’haurien d’utilitzar?

Quins programes serien d’utilitat per aquest alumne?

Quines dificultats tindria per a fer-los servir?

Quines adaptacions podríem fer a l’ordinador per a facilitar-li?

Quan faria servir l’ordinador? Qui en seria responsable? Qui planificaria la feina?

·        Quines serien les aplicacions més importants i per a què podrien servir programes com Globus, Parlador, Word, Power Point, les icones MIC o SPC, el Tpwin, el Pequeño Escritor, el Clic, el TocaToca, l’Exler

·        Com utilitzaríeu CD-ROM com el Pingu,  els Living Books, Kid Pix, els Otijocs, el Pipo, Llengua Interactiva de Cicle Inicial , ...