CREDA MIL

El CD-ROM CREDA MIL Materials d’informàtica i llengua conté recursos ja publicats pel Departament d'Ensenyament organitzats en funció del seu interès per treballar el llenguatge i la comunicació.

Un grup de treball de logopedes dels CREDA de Catalunya s’ha responsabilitzat de la tasca de seleccionar i avaluar els materials preocupats no tant pel rigor metodològic del projecte com d’aconseguir un eina útil per a la resta dels logopedes en la difícil tasca de seleccionar materials informàtics adequats a l’alumnat.

El CD-ROM té un segon apartat anomenat Altres Materials on es publiquen recursos inèdits fins ara, acompanyats amb una petita descripció de cada material i que no s’ha inclòs a les fitxes.

Instal·lació

El CD-ROM CREDA MIL s'inicia automàticament en introduir-lo a l'ordinador. La primera vegada s'engega automàticament l'instal·lador. Les següents vegades s’engega directament el programa.

La instal·lació també es pot fer manual engegant el programa INSTAL, localitzat en el directori principal del CD-ROM.

El programa també es pot engegar manualment mitjançant les icones que s'instal·len a la carpeta CREDA MIL.

Està previst dues modalitats de treball:

• des del CD-ROM, és la instal·lació mínima i per defecte, que sols permet utilitzar els materials inclosos en el CREDA MIL
  • des del disc dur, que permet treballar amb els materials del GALI, demanant el canvi de CD-ROM quan és el cas  i es podrà actualitzar des de la web a l’adreça www.xtec.es/dnee/cdrom/credamil

L’entorn de treball és semblant al SINERA i altres CD-ROM de la SGTI, amb opcions per navegar, cercar i imprimir els materials.

Les fitxes del CREDA- MIL

CREDA MIL conté una col·lecció de fitxes que avaluen els materials dels que se n'ha fet una selecció i es poden engegar directament des del CD-ROM.

Hi ha diferents maneres per accedir-hi:

• per ordre alfabètic on els materials estan ordenats pel seu nom
  • per àmbits d' intervenció a partir d'un quadre d'aspectes a treballar s'accedeix a la llista de materials seleccionats pel seu interès i un enllaç a la relació d'altres materials que d'alguna manera treballen aquest aspecte.
  • pel cercador, que a partir de qualsevol paraula, nom del material, autor, àmbit d'intervenció... localitza la fitxa del material

La icona  executa el programa directament des del CD-ROM en tots el llocs on apareix.

El CD-ROM classifica els materials en funció de la seva utilitat per a treballar

• les prèvies al llenguatge
  • el llenguatge oral i escrit
  • la llengua de signes i la bimodal
  • els sistemes de comunicació alternativa i augmentativa

Dins l’apartat de llenguatge oral i escrit

1. Fonètica i fonologia amb materials per a l’audició i la parla
  2. La morfosintaxi,  nivell de paraula i frase
  3. La semàntica comprensiva i expressiva
  4. Estratègies d’ús i comunicació
  5. Llengua escrita tant en la lectura com l’escriptura

Seguint aquest esquema s’han analitzat més de 250 recursos i el resultat final és una llista de materials, fonamentalment activitats Clic, agrupades per criteris lingüístics i ponderades d’una a tres estrelles.

Aquesta tasca d’avaluació continua a través de la web en el seminari virtual Valoracions de materials informàtics de llengua” a l’adreça http://www.xtec.net/dnee/sativir/valora/index.htm

Allà es pot trobra un quadre que ajuda a visualitzar la tasca realitzada i en quins àmbits es disposen de recursos o és urgent desenvolupar-ne de nous.

Altres materials

L’apartat Altres materials conté recursos encara no publicats i que no han estat classificats.  Alguns d’ells funcionen directament i d'altres requereixen una instal·lació.

Per la seva utilitat a l’escola destacaríem:

Prova morfològica

Prova per valorar el nivell assolit pels alumnes de l'àmbit morfològic en l'àrea de llengua.  És útil per a l’alumnat del qual no en coneixem la trajectòria i especialment  en el pas de l'Ensenyament Primari a l'Ensenyament Secundari Obligatori (requereix Microsoft Word 97).

Pautes per a la detecció de pèrdues auditives

Dossier adreçat a professionals no especialitzats en audició i/o llenguatge que conté eines i elements fàcils i senzills d'aplicar per a confirmar una sospita de pèrdua auditiva abans de fer derivacions a proves audiològiques (requereix Microsoft Word 97).

Materials de treball en llengua de signes catalana

Signe v 5

Editor de llenguatge signat que permet crear textos en llenguatge escrit i traduir-lo a llenguatge gràfic o de signes amb dibuixos i vídeos.

Mira què dic

Paquet d'activitats Clic que treballa els signes dels materials de classe amb suport de vídeo

.