Els casos de la 4a sessió

Atenció domiciliària.

Es tracta d'un cas d'atenció domiciliària en el qual, gràcies als ajuts per als alumnes que pateixen una malaltia prolongada, disposa d'un professor que va al domicili del propi alumne a fer-li una hora de classe al dia.

L'alumne té una lesió a la columna vertebral que ha fet necessàries diverses intervencions, la darrera aquest curs, i l'ha obligat a fer llit durant llargs períodes de temps. Actualment cursa 5è de primària i durant una llarga temporada no podrà acudir al centre escolar.

La lesió afecta en part la funció motora, però el noi controla les extremitats superiors i pot escriure amb un llapis i és un extraordinari dibuixant.

No presenta dificultats en l'àmbit de la comunicació oral i supera el nivell corresponent a la seva edat en tots els àmbits del currículum.

L'alumne viu "aïllat" a casa i el professor es planteja de quina manera pot utilitzar les TIC per intentar que es relacioni amb els professors i companys del centre i que participi en el major nombre d'activitats de classe:

1. Quines eines de comunicació es podrien utilitzar?
2. Sobre quins temes haurien de tractar les comunicacions?
3. Com incidiria tot això en l'organització del centre escolar?

X-Fràgil

.En un centre ordinari de la zona hi ha escolaritzat un nen de vuit anys afectat de la síndrome del cromosoma X fràgil. Actualment la síndrome del cromosoma X fràgil és la primera causa de retard mental hereditari i la segona cromosopatia en freqüència després de la síndrome de Down

.Cap als tres mesos li començaren a notar coses estranyes. No connectava amb la mirada i es pensaven que era sord perquè no responia als estímuls. Després varen dir als pares que tenia una atonia muscular i no es va diagnosticar la síndrome fins que tenia 4 anys.

Tot i anar a la guarderia abans d'un any i seguir un programa d'estimulació precoç mostra una descoordinació global i un retard en el desenvolupament.

Fins als dos anys i escaig ho va menjar tot triturat i no va caminar. Va portar bolquers fins als quatre anys. Va romandre un any més a l'escola bressol i a P3 en una escola ordinària amb quatre anys.

Presenta retard mental, problemes greus de relació i trets autistes. És hiperactiu, impulsiu i amb una hipotonia general.

La seva parla és ràpida i disrítmica amb bona capacitat d'imitació verbal. Li costa mantenir el tema de conversa, iniciar-la i fer demandes. Té dificultats en el processament auditiu i una gran capacitat de memòria visual.

Fins ara sempre ha estat atès dins de l'escola per la mestra d'EE, una llevadora a temps parcial, una logopeda del Creda i fora d'horari escolar per una psicòloga. Enguany ha iniciat l'escolarització compartida (centre ordinari / centre específic).

1. Quines serien les necessitats educatives immediates d'aquest nen?
2. Com podria ajudar la informàtica a aconseguir-les?