|
Quídam: programa per a l'estructuració de llenguatge
http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?TEMATICA=llengua El Quídam és un material educatiu creat per Margarita Fortuny www.xtec.es/~mfortun4 que té com a objectiu facilitar l'estructuració de la frase en etapes inicials de l'adquisició del llenguatge. Una de les parts del projecte Quídam és un programa informàtic que utilitza un diccionari d'accions en imatges creat per l'autora que facilita a l'alumnat treballar de manera autònoma amb l'ordinador. Aquest programa es complementa amb un dossier de fitxes i material de vocabulari i estructuració de llenguatge en paper per treballar a classe.
Perquè funcionin totes les prestacions del programa es requereix:
Diccionari de verbs
|
Passat | Present | Futur | Gerundi | Participi | Sinònims |
Activitat d'escriure
Prement la icona llapis es mostra una finestra on es pot escriure la forma verbal seleccionada en fer clic sobre les icones dels temps verbals. Es disposa d'opcions per corregir i per imprimir.
escriure | corregir | imprimir |
En aquesta activitat es construeix una frase escollint entre les diferents opcions que el programa proposa. Les frases i les paraules tenen una triple representació auditiva, textual i gràfica.
Les frases segueixen l'estructura TSVOL (Temps + Subjecte + Verb + O. directe + Lloc) Per a cada element es pot escollir un nombre limitat de paraules i el procediment de construcció permet veure i escoltar les diferents paraules i una imatge global de la frase:
El procediment de construcció pot seguir un procés doble:
Es disposa de diferents modalitats per resoldre les activitat d'escriptura:
|
|||||||
Iniciar el procés d'escriure
|
Còpia | Dictat | Esborrar la frase | Llegir el text escrit | Corregir | Tancar el procés d'escriure | Imprimir |
Aquí com en la resta d'exercicis:
Proposa una nova activitat semblant a la realitzada. | |
Torna al menú o surt de l'activitat. |
El conjunt de paraules i imatges estan recollides en un joc de cartes per treballar el procés invers a nivell oral o amb les fitxes del segon bloc.
En aquesta activitat es tria un tipus d'estructura base que es vol treballar i tot seguit es pot crear un nombre il·limitat de frases amb els elements del vocabulari i els verbs del diccionari en tots els temps verbals.
Després de seleccionar el model de frase es mostra una pantalla amb els elements de l'estructura buits. Fent clic al seu interior podrem seleccionar el vocabulari disponible.
Les paraules se seleccionen a partir dels dibuixos que les representen mentre que els verbs també poden ser triats escrivint-los directament
Cal tenir present que
- els subjectes poden ser persones o animals
- les persones poden adoptar trets facials de diferents ètnies
- els verbs es poden seleccionar escrivint-los i adoptar diferents temps
a partir de les icones
Les possibilitats d'aquest exercici són gairebé il·limitades, sobretot quan es juga amb l'absurd. Igualment es disposa de les opcions d'escriptura en les diferents modalitats i la d'imprimir.
En aquesta activitat es poden triar fins a tres verbs que representin una seqüència d'accions relacionades o bé independents. Un cop imprès, s'obté una fitxa amb la qual es poden construir frases en tots els temps verbals i ampliar-ho amb sinònims.
El Quídam tracta de l'estructuració de la frase i els seus diferents components.
Utilitza unitats d'informació representades per imatges com un llenguatge universal que ens permet comunicar-nos des del primer moment i permet entendre el contingut i integrar més ràpidament els continents de llengua escrita i parlada.
Cada imatge representa una unitat d'informació i el seu conjunt ens expressa un pensament i són de destacar les solucions adoptades per treballar els diferents temps verbals així com els adverbis.
El programa pren l'acció (verb) com a unitat d'informació fonamental en la comunicació i nucli central de la frase.
El Quídam és d'especial utilitat per a l'alumnat d'incorporació tardana que prové de l'estranger i amb qui el professorat no disposa d'un llenguatge oral comú i els diccionaris que s'aconsegueixen són escrits en el seu idioma oficial, el qual desconeixen en la majoria d'ocasions perquè parlen dialectes.