Quídam: programa per a l'estructuració de llenguatge

El Quídam és un material educatiu creat per Margarita Fortuny www.xtec.es/~mfortun4 que té com a objectiu facilitar l'estructuració de la frase en etapes inicials de l'adquisició del llenguatge.

Una de les parts del projecte Quídam és un programa informàtic que utilitza un diccionari d'accions en imatges creat per l'autora que facilita a l'alumnat treballar de manera autònoma amb l'ordinador.

Aquest programa es complementa amb un dossier de fitxes i material de vocabulari i estructuració de llenguatge en paper per treballar a classe.

El programa proposa quatre activitats complementàries:

• Diccionari d'accions en imatges
  • Visualitzador de frases
  • Estructuració de frases
  • Seqüenciar frases
    Totes les activitats tenen:
  • Suport multimèdia amb so, imatge i text que, de manera automàtica, reforça l'activitat.
  • Un apartat d'escriptura que es pot treballar com una activitat de còpia, dictat o evocació.
  • La possibilitat d'imprimir la pàgina que permet ampliar el treball a classe o a casa

Perquè funcionin totes les prestacions del programa es requereix:

• El Windows 95 o posterior
  • una tarja de so compatible Sound Blaster
  • la síntesi de veu UPTCV

Diccionari de verbs

Es tracta d'un diccionari visual on s'han substituït les definicions per dibuixos. El diccionari preveu activitats de consulta i d'escriure.

Activitat de consulta
La consulta es realitza escrivint el verb en infinitiu a la casella de text. En prémer ¿ el programa mostra el dibuix tot dient el verb.

Unes icones permeten escoltar les diferents formes temporals dels verbs i veure la traducció als diferents idiomes.

Passat Present Futur Gerundi Participi Sinònims

Activitat d'escriure

Prement la icona llapis es mostra una finestra on es pot escriure la forma verbal seleccionada en fer clic sobre les icones dels temps verbals. Es disposa d'opcions per corregir i per imprimir.

escriure corregir imprimir

Visualitzador de l'estructuració de llenguatge

En aquesta activitat es construeix una frase escollint entre les diferents opcions que el programa proposa. Les frases i les paraules tenen una triple representació auditiva, textual i gràfica.

Les frases segueixen l'estructura TSVOL (Temps + Subjecte + Verb + O. directe + Lloc) Per a cada element es pot escollir un nombre limitat de paraules i el procediment de construcció permet veure i escoltar les diferents paraules i una imatge global de la frase:

El procediment de construcció pot seguir un procés doble:

• Automàtic, que presenta el elements de forma ordenada per ajudar a crear l'estructura de la frases.
  • Manual, on es pot escollir els elements sense cap ordre prefixat.

Es disposa de diferents modalitats per resoldre les activitat d'escriptura:

Iniciar el procés d'escriure

Còpia Dictat Esborrar la frase Llegir el text escrit Corregir Tancar el procés d'escriure Imprimir

Aquí com en la resta d'exercicis:

Proposa una nova activitat semblant a la realitzada.
Torna al menú o surt de l'activitat.

El conjunt de paraules i imatges estan recollides en un joc de cartes per treballar el procés invers a nivell oral o amb les fitxes del segon bloc.

Estructuració

En aquesta activitat es tria un tipus d'estructura base que es vol treballar i tot seguit es pot crear un nombre il·limitat de frases amb els elements del vocabulari i els verbs del diccionari en tots els temps verbals.

Després de seleccionar el model de frase es mostra una pantalla amb els elements de l'estructura buits. Fent clic al seu interior podrem seleccionar el vocabulari disponible.

Les paraules se seleccionen a partir dels dibuixos que les representen mentre que els verbs també poden ser triats escrivint-los directament

Cal tenir present que

- els subjectes poden ser persones o animals
- les persones poden adoptar trets facials de diferents ètnies
- els verbs es poden seleccionar escrivint-los i adoptar diferents temps a partir de les icones

Les possibilitats d'aquest exercici són gairebé il·limitades, sobretot quan es juga amb l'absurd. Igualment es disposa de les opcions d'escriptura en les diferents modalitats i la d'imprimir.

Seqüències

En aquesta activitat es poden triar fins a tres verbs que representin una seqüència d'accions relacionades o bé independents. Un cop imprès, s'obté una fitxa amb la qual es poden construir frases en tots els temps verbals i ampliar-ho amb sinònims.

Final

El Quídam tracta de l'estructuració de la frase i els seus diferents components.

Utilitza unitats d'informació representades per imatges com un llenguatge universal que ens permet comunicar-nos des del primer moment i permet entendre el contingut i integrar més ràpidament els continents de llengua escrita i parlada.

Cada imatge representa una unitat d'informació i el seu conjunt ens expressa un pensament i són de destacar les solucions adoptades per treballar els diferents temps verbals així com els adverbis.

El programa pren l'acció (verb) com a unitat d'informació fonamental en la comunicació i nucli central de la frase.

El Quídam és d'especial utilitat per a l'alumnat d'incorporació tardana que prové de l'estranger i amb qui el professorat no disposa d'un llenguatge oral comú i els diccionaris que s'aconsegueixen són escrits en el seu idioma oficial, el qual desconeixen en la majoria d'ocasions perquè parlen dialectes.