VII Jornada d'Educació Matemàtica

EL MATERIAL UNA EINA PER ENRIQUIR LES MATEMÀTIQUES.

Programa de la jornada
 
Setena jornada d'educació matemà tica APaMMs

Ja fa 13 anys de la creació d'APaMMs, aleshores un grup de mestres es van reunir i van acceptar el repte de constituir una associació que ajudés a avançar en el camp de l’educació matemàtica. Molts mestres i professors han anat passant per l'associació, i sempre s'ha establert un grau important de col·laboració i d'amistat entre tots ells, i també entre d'altres que no n'han format part oficialment però, de cor sempre hi han estat. Per això volem convidar-vos a tots a la nostra VII Jornada d’Educació Matemàtica que tindrà lloc el proper 13 de març. A tots, els que formeu part de la nostra associació però també a aquells que en sou coneixedors i fidels companys us fem arribar el nostre desig de poder compartir una estona al llarg de la jornada.

Us hi esperem!

Data:

Dissabte 13 de març de 2010

Lloc:

IES VILATZARA, Av. Arquitecte Eduard Ferrés 101, Vilassar de Mar

L'institut és justament a la lletra M del plànol:

Aquesta és la façana de l'institut. La porta d'entrada queda cap a la dreta.

 

Programa:

09:20

Recepció i inici de la jornada

09:30

Presentació

09:30-10:30

"Materials i recursos per a l'enriquiment competencial de tasques matemàtiques pobres"

Un material que portem a l'aula no és un recurs per ensenyar matempatiques per al nostre alumnat. Com podem aconseguir que ho sigui? Amb l'enriquiment competencial de tasques pobres. En la ponència aportaré algunes idees que poden servir per fer el salt entre objecte i recurs matemàtic d'aula.

Xavier Vilella. Professor de Matemàtiques IES Vilatzara i membre del "Grup Vilatzara".

10:30-11:30

"Matemàtiques i materials manipulatius a les primeres edats"

Pàgina web

En aquesta conferència es farà una presentació breu de diferents situacions didàctiques amb materials manipulatius per a l’aprenentatge de les matemàtiques a les primeres edats, tot fent èmfasi en què aporta cadascuna d’elles. A continuació es presentarà un estudi més aprofundit d’una de les situacions esmentades, concretament les matemàtiques en el racó de la botiga.

Mequè Edo.  Professor de la Facultat de Ciències de l'Educació
Universitat Autònoma de Barcelona.

11:30-12:00

Esmorzar

12:00-1330 Tallers simultanis:
  • Cicle Inicial: ENSEÑANZA TÁCTIL-GEOMETRÍA Y COLOR

Documents: Presentació i "Geometría y color"

    Constanza Bonilla

Se pretende con esta propuesta plantear una innovadora forma didáctica de enseñar el arte y las matemáticas, conjugando éstas dos materias entre si con el tacto como herramienta principal, siguiendo las bases del “Sistema Constanz” Lenguaje del Color Para Ciegos.

  • Cicle Mitjà i Superior

Documents del taller(pdf): Proposta, Indicadors, calculadores i problemes amb full de càlcul.

    Josep Maria Seró

1. Descobrim les calculadores. Es tracta de, partint d'una sola activitat, construir una seqüència didàctica, al llarg de la qual es van presentant i comparant les principals calculadores. Al final, fem l'anàlisi competencial i en traiem conclusions.

2. El full de càlcul, un recurs interdisciplinar. Aquesta part del taller s’enllaça amb el final de l’altre –el de les calculadores-. Treballarem el full de càlcul de manera que estigui perfectament integrat, tant a nivell conceptual com formal, en seqüències didàctiques i projectes interdisciplinars.

És un taller en el qual els assistents participaran activament en l’activitat, per tant el nombre d’assistents haurà d’estar limitat al maquinari disponible.

Pàgina personal

  • Secundària: Jugar, raonar, pensar

Presentació

    Joan Jareño

    IES Alella i CREAMAT

“Ben sovint, l’esforç que els homes posen en activitats que semblen del tot inútils acaba sent molt important per camins que ningú no havia pogut preveure. El joc ha estat sempre la font de la cultura" Italo Calvino En tots els jocs d’estratègia, relativament senzills com “tres en ratlla” o tan complicats com els escacs, s’apliquen unes regles (dades) per aconseguir un objectiu (pregunta).

En conseqüència aquests jocs estan directament lligats amb els processos i competències relacionades amb la resolució de problemes, la particularització i la generalització, l’elaboració de conjectures i la prova... En aquesta sessió es proposaran alguns jocs i es donaran algunes idees per treballar amb ells a les aules primària i ESO.

Pàgines web personals:

Calaix +ie

Càlculus

13:30

 

Comiat

 

Inscripció:

És gratuïta, amb l'únic requisit d'omplir un formulari d'inscripció.

En acabar la jornada rebreu un certificat d’assistència.