Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B139<S>. Consultes amb els operadors "i", "o" i "no"

Objectius

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar amb consultes de selecció de dades, utilitzant els operadors "i", "o" i "no"

Atenció!
Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer B139.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris pel desenvolupament de la pràctica.

Els operadors booleans "o", "i" i "no" permeten buscar registres que compleixen determinades condicions. Per fer servir l'operador "o" (registres que acompleixin una o altra condició), existeix la línia corresponent a cadascuna de les columnes de la consulta. Així, doncs, per seleccionar alumnes d'ensenyament infantil o primari fent servir l'operador "o" caldran els criteris següents:

o també:

Per a l'operador "i", registres que compleixen alhora dues condicions, cal indicar criteris de selecció a més d'una columna de la consulta. Així, per seleccionar alumnes d'ESO del curs 2002-03, caldran els criteris especificats tot seguit:

Si es volen combinar els operadors "o" i "i", per seleccionar ,per exemple, alumnes d'ensenyament infantil o primari, que estiguin inscrits al curs 2002-03, caldran els criteris:

o també:

Per a l'operador "no" cal emprar, dins la línia de criteris, l'expressió "not" o "Negado" abans del criteri de cerca. Així, si es vol recuperar tot l'alumnat que no sigui d'ensenyament infantil, i que alhora estigui inscrit al curs 2002-03, caldran els criteris:

1. Executeu el programa Access 97.
  2. Recupereu la BD acc01.mdb.
  3. Assenyaleu amb el punter del ratolí la consulta 6PRIM i premeu el botó dret.
    • Seleccioneu l'opció Copiar.
    • Feu clic amb el botó dret del ratolí a qualsevol espai en blanc de la fitxa de consultes i seleccioneu Pegar.
    • Anomeneu a la nova consulta, còpia de l'anterior, INF_PRIM.
  4. Seleccioneu la consulta INF_PRIM i feu clic al botó Diseño per modificar la consulta.
  5. Elimineu tots el criteris existents i poseu al camp ETAPA els criteris "INF" o "PRI", al camp CURS_ACAD poseu el criteri "2002":

1. Deseu els canvis i executeu la consulta fent clic a per comprovar el resultat (hi ha seleccionats 185 alumnes inscrits el curs 2002-03 a infantil o primària).
  2. Si us hi fixeu els alumnes seleccionats estan ordenats alfabèticament, no per cursos. Si interessa que, a més de l'ordre alfabètic, estiguin agrupats per etapa i nivell, caldrà establir un ordre ascendent als camps ETAPA i NIVELL.
    • Passeu a la modalitat de disseny de consulta fent clic a la icona i establiu una ordenació ascendent pels camps ETAPA i NIVELL.

1. Comproveu el resultat: cap modificació aparent, ja que s'està aplicant un criteri d'ordenació per nom i després per etapa. Per invertir el criteri d'ordenació afegiu, arrossegant amb el ratolí, dos nous camps ETAPA i NIVELL de la taula DADES_ANYALS a la consulta just abans del camp COGNOM1, indicant-hi un ordre ascendent a cadascun i desmarqueu l'opció Mostrar.

1. Deseu els canvis i executeu la consulta fent clic a per comprovar que, a més de l'ordre alfabètic, els alumnes estan agrupats per nivells.
  2. Passeu a la modalitat de disseny de consulta fent clic a la icona i afegiu els camps NEE, US_MENJA i US_TRANS de la taula DADES_ANYALS. Aquests camps són de tipus lògic ( o no, vertader o fals) i contenen la informació relativa a si l'alumnat presenta necessitats educatives especials o és usuari dels serveis de menjador i/o transport.
  3. Dseu els canvis i executeu novament la consulta fent clic a .
  4. Torneu a la modalitat de vista de disseny fent clic a i filtreu pel camp NEE els alumnes que no presenten necessitats educatives especials amb el criteri "No":

1. Com que no hi ha cap alumne que s'hagi inscrit amb NEE, torneu a tenir els 185 alumnes d'infantil i primària. Proveu de modificar el criteri anterior posant-hi "" al camp NEE. El resultat serà zero alumnes:

L'operador "no" (Negado) es pot usar per seleccionar alumnes que no tenen encara DNI.

1. Amb la modalitat de disseny, esborreu el criteri establert al camp NEE i afegiu a la consulta el camp DOC de la taula DADES_PERSONALS. Com a criteri de selecció indiqueu Negado "D":

1. Executeu la consulta i el resultat serà de 62 registres.
  2. Deseu els canvis i tanqueu la consulta.
  3. Sortiu del programa Access.

Aquesta pràctica està basada en el curs Aplicacions de gestió amb Access.