Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B153. Personalitzar documents a partir d'una taula de dades

L'OpenOffice.org Writer permet personalitzar documents a partir de les dades contingudes a taules de dades.
Els documents de combinació consten d'una part fixa, corresponent al document principal de combinació, i una part variable corresponent a les dades de cada un dels registres continguts en la taula que es prengui com a origen de les dades.
Els documents de combinació es poden imprimir, convertir en documents (un per cada registre) i, fins i tot, convertir en missatges de correu electrònic (un missatge per cada registre a combinar).

En aquesta pràctica treballareu com crear una carta per a diferents persones, de forma que cada carta contingui les dades personalitzades, d'un altre fitxer, que identifiquen el destinatari de la carta.

Atenció!
Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer B153.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris pel desenvolupament de la pràctica.

1. Obriu el programa OpenOffice.org Writer.
  2. Recupereu, de la carpeta tic\blocb, el document carta.odt
    • Demaneu Archivo | Abrir... (o premeu Ctrl + A)
    • Localitzeu la carpeta tic\blocb
    • Assenyaleu el fitxer carta.odt i premeu el botó Abrir
  3. Vinculeu el document al document de dades:
    • Demaneu Insertar | Campos | Otros... (o premeu Ctrl+F12)
    • De la finestra obtinguda, premeu la pestanya Base de datos
    • Premeu, tot seguit, el botó Examinar.
    • Localitzeu el fitxer alumnes.csv, seleccioneu-lo i premeu el botó Abrir.
    • Observeu que, al bloc Seleccionar base de datos haurà aparegut la referència al fitxer de base de dades que s'ha afegit.
    • Desplegueu la base de dades prement a l'etiqueta [+] i, tot seguit, desplegueu la taula (del mateix nom) prement l'etiqueta [+]. Us quedaran a la vista l'arbre de camps que formen la taula.
    • Feu clic amb el ratolí, en el document, a la dreta de Nom i cognoms:, i afegiu un espai en blanc.
    • En la finestra Campos, feu clic sobre el camp COGNOM1 i premeu el botó Insertar
    • Feu clic, en el document, a la dreta de <COGNOM1> i afegiu un espai en blanc.
    • En la finestra Campos, feu clic sobre el camp COGNOM2 i premeu el botó Insertar
    • Feu clic, en el document, a la dreta de <COGNOM2> i afegiu una coma seguida d'un espai en blanc.
    • En la finestra Campos, feu clic sobre el camp NOM i premeu el botó Insertar
    • Seguint aquestes pautes per acabar d'afegir els camps corresponents al document. Tingueu present d'afegir els espais, signes de puntuació, etc necessaris per que, en ferse la combinació, el document tingui l'aspecte desitjat.
    • Completeu les dades del document de forma que quedin com a la següent figura:
  4. Combineu les dades:
    • Demaneu Herramientas | Asistente para combinar correspondencia.
    • Activeu, directament, l'opció 8. Guardar, imprimir o enviar.
    • De les opcions que apareixeran, a la dreta de la finestra, activeu:
      • Opcions a seleccionar : Guardar el documento inicial
    • Premeu el botó Guardar el documento inicial
    • Premeu el botó Finalizar.
    • En pantalla tindreu el document resultat de la combinació. Podeu comprovar el resultat movent-vos pel document amb les tecles de desplaçament del teclat, amb els botons (Página siguiente) (Página anterior) de la barra de desplaçament vertical, o fent ús de la Vista preliminar.
  5. Observeu a la pantalla el resultat de la combinació.
  6. Imprimiu algun dels documents resultants.
  7. Deseu el resultat de la combinació amb el nom b153 .

La taula de dades per al document de combinació té 16 registres. Cas que interessi comprovar que s'imprimeixen els documents de combinació de forma correcta, establiu un número raonable a Área de impresión per a estalviar paper.