Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Pràctica B155. Generar un índex alfabètic utilitzant arxius de concordança

L'OpenOffice.org Writer permet "mecanitzar" el procés de marcatge d'entrades d'índex alfabètic en un document si, prèviament, s'ha creat un altre document amb les entrades a marcar. Aquests arxius, amb l'extensió .sdi, contenen grups de sis dades separades per un punt i coma que correspondrien a la paraula a cercar, un text alternatiu, la primera clau, la segona clau, el valor de coincidència exacta (1 ó 0) i el valor de paraules completes (1 ó 0).

• Paraula a cercar: És l'entrada d'índex que es vol marcar al document.
  • Text alternatiu: És l'entrada que es vol que aparegui a l'índex substituïnt la paraula a marcar.
  • primera clau i segona clau: Són entrades superiors de l'índex. La paraula a cercar i el text alternatiu apareixen com a sub entrades a sota de la primer i la segona clau.
  • Coincidència exacta: un 1 o un 0 (zero) per indicar que distingirà entre majúscules i minúscules o no.
  • Paraules completes: un 1 o un 0 (zero) cercarà la paraula com una única paraula.
  • Un cop confeccionat el document, cal desar-lo per a fer-lo servir, posteriorment, en la tasca de marcatge d'entrades.
  • Un exemple del contingut d'un fitxer de concordances podria ser com el següent:

Per marcar les entrades de l'índex al document principal a partir del contingut del fitxer de concordances, s'ha de procedir de la següent forma:

• Demanar Insertar | Índices | Índices... | (pestanya) Índice
  • Desplegar Tipo i escollir Índice alfabético.
  • Marcar la casella Archivo concordancia del bloc Opciones.
  • Desplegar el botó Archivo i escollir l'opció Abrir
  • Cercar el fitxer, seleccionar-lo i prémer el botó Abrir.
  • Marcar o desmarcar les caselles adients del bloc Opciones.
  • En prémer el botó Aceptar de la finestra de diàleg Insertar índice, es produirà el marcat de les paraules i la generació de l'índex alfabètic.

Atenció!
Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer B155.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris pel desenvolupament de la pràctica.

1. Obriu el programa OpenOffice.org Writer.
  2. Recupereu el fitxer document de la carpeta tic\blocb
    • Demaneu Archivo | Abrir... (o premeu Ctrl + A)
    • Cerqueu en la carpeta tic\blocb el fitxer document.odt , assenyaleu-lo i premeu el botó Abrir
  3. Amb l'opció de menú Archivo | Abrir, recupereu, sense tancar l'anterior, el document entrades.sdi de la carpeta tic\blocb.
  4. Observeu el contingut:
    • Les entrades a marcar ocupen la primera posició de la línia de text.
    • Les opcions per a coincidència exacta o paraules completes corresponen als últims dos valors de cada línia.
    • Les corresponents a text alternatiu, primera clau i segona clau, corresponen a la segona, tercera i quarta posició dintre de cada línia.
    • Observeu que totes estan separades per un punt i coma que s'ha de conservar encara que amb contingu nul.
  5. Demaneu Archivo | Cerrar. Observeu que encara hi és el primer document que s'havia recuperat.
  6. Marqueu, fent ús del fitxer de concordança, les entrades de l'índex alfabètic i genereu-lo al final del document:
    • Situeu-vos al final del document, prement Ctrl+Fi, i afegiu un parell de línies en blanc.
    • Demaneu Insertar | Índices | Índices... | (pestanya) Índice
      • Desplegueu Tipo i escolliu Índice alfabético.
      • Escriviu Índex alfabètic a la casella Título.
      • Marqueu la casella Archivo concordancia del bloc Opciones.
      • Marqueu la casella Combinar entradas idénticas del bloc Opciones.
      • Desmarqueu la resta de caselles del mateix bloc.
      • Desplegueu el botó Archivo i escolliu l'opció Abrir
      • Cerqueu el fitxer entrades.sdi, seleccioneu-lo i premeu el botó Abrir.
  7. Podeu experimentar modificant l'índex alfabètic, amb les diferents combinacions del bloc Opciones:
    • Feu clic, amb el botó dret del ratolí sobre l'índex alfabètic (no sobre el títol).
    • De les opcions del menú de context que obtindreu escolliu Editar índice/Tabla.
    • Activeu la casella Unir con -, del bloc Opciones, i premeu el botó Aceptar.
    • Torneu a editar l'índex alfabètic i, en aquest cas, desactiveu la casella Combinar entradas idénticas. Premeu Aceptar.
    • Proveu d'altres combinacions. Si premeu Majúscules+F1, podeu consultar l'ajuda de context de les diferents opcions. Comproveu la informació obtinguda amb el resultat de l'índex.
  8. Deseu el document resultant a la carpeta tic\blocb, amb el nom b155