Enrera
 
Formació en MAV en centres educatius
 
      EDUCACIÓ EN COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL
       
      L’objectiu d’aquest bloc temàtic és precisament donar a conèixer el marc teòric d’on es pot partir per integrar correctament l’educació audiovisual en el projecte curricular del centre de manera coherent i sistemàtica. Es tracta, doncs, d’oferir pautes que ajudin a fer una programació seriosa dels continguts, i buscar la seva relació amb els continguts de les àrees curriculars.
Caldria reforçar la idea que per aconseguir una bona integració de l’educació audiovisual al centre cal defugir, tant com sigui possible, la utilització dels MAV com una anècdota i arribar al convenciment que estem parlant d’un llenguatge molt poderós que és present en gairebé totes les activitats que envolten la nostra vida diària. Per tant, l’escola s’ha de plantejar seriosament la necessitat d’alfabetitzar els infants en aquest llenguatge que tot ho contamina i tot ho envaeix. Ha de plantejar-se, també, que és urgent ensenyar als alumnes a ser receptors responsables, crítics i intel·ligents, i aquesta és una tasca lenta, però imprescindible. Sense arribar a aquest nivell de conscienciació, ens podem trobar amb alumnes molt competents en la manipulació de les eines però poc capacitats per diferenciar els productes audiovisuals de qualitat dels que no ho són. Fins i tot, abans de plantejar-nos qualsevol producció audiovisual al centre, cal preguntar-se què és el que volem que els alumnes produeixin i amb quina intenció. Cal ensenyar a fer un bon ús de les eines audiovisuals, un ús responsable, creatiu, que defugi els tòpics i els estereotips, que potenciï el treball cooperatiu, l’observació de l’entorn, un ús que faciliti els canals de comunicació i interrelació.

Sobre els documents curriculars


Per introduir aquest tema, hem cregut convenient donar a conèixer dos documents que ens semblen bàsics i imprescindibles.
El primer document, L’Educació Audiovisual, publicat pel Departament d’Ensenyament l’any 1994 i distribuït en el seu moment a tots els centres educatius de primària de Catalunya, ofereix les orientacions per relacionar l’educació audiovisual com a eix transversal amb les àrees del currículum d’educació infantil i primària.
Hem organitzat un seguit d’activitats que tenen com a objectiu difondre el document, encara que potser hi ha centres que ja el coneixen i l’han treballat. Si no és així, cal ensenyar-los a trobar aquest document al web i a fer-ne una lectura.
El segon document, La competència bàsica en educació audiovisual, més recent (any 2001), fa referència a la competència en educació audiovisual i el podeu trobar al web. Precisament per la seva actualitat és potser molt menys conegut. El document té com a objectiu definir quins són els àmbits que cal tenir en compte en l’educació audiovisual i quins són els mínims que haurien de dominar els nostres alumnes en acabar l’escolaritat. Es presenta un primer nivell de concreció en què apareixen definits els objectius generals de cada àmbit i un segon nivell que presenta un desplegament d’objectius per àmbits i per cicles educatius. Creiem que, partint d’aquest document, els professors i les professores poden organitzar la seva pròpia programació i seqüenciació de continguts.

Sobre les activitats i les experiències


Les activitats que proposem tenen aquests objectius:
     
  • Provocar la necessitat de conèixer els documents que ens poden ajudar a situar l’educació audiovisual en el projecte curricular del centre.
  • Veure com es pot relacionar l’educació audiovisual amb els continguts de les àrees curriculars. Hem seleccionat només dues àrees (llengua i coneixement del medi social), però es podria organitzar la mateixa activitat establint relacions amb els continguts d’altres àrees.
  • Conèixer les dimensions que constitueixen la competència bàsica de l’educació audiovisual i veure quins són els objectius que cal assolir en cada dimensió. Preparar activitats possibles per avaluar aquests objectius.