|
|||||||||||||
![]() |
|||||||||||||
Pràctica d'ampliació |
![]() |
||||||||||||
Si voleu que la vostra aplicació, ja sigui un pàgina web, una activitat Clic..., sigui molt vistosa heu de posar-hi imatges. I com aconseguiu aquestes imatges? Normalment us trobareu que podeu obtenir les imatges de les següents fonts:
Un detall a tenir molt en compte és el tema dels drets d'autor. Sempre que feu servir una imatge tingueu en consideració que pot tenir uns drets i, per tant, que per poder utilitzar-la s'hagi de pagar a l'autor. Per això és recomanable que utilitzeu imatges creades per vosaltres mateixos. En aquesta pràctica us centrareu en el tema de la captura d'imatges amb escàners. Els escàners són aparells que converteixen imatges impreses en paper (fotografies, dibuixos...) a un format que l'ordinador pugui entendre.Cada cop més però, hi ha maquinari multifunció que al mateix temps és impressora, escàner, fotocopiadora, fax,... Els escàners treballen com una fotocopiadora, tenen un sensor de llum que es mou a través de la imatge i la reprodueix a la pantalla de l'ordinador, podent-se desar en el format que es vulgui. Bàsicament, n'hi ha de dos tipus: els de fotografies i els de diapositives i negatius. Actualment els escanners es connecten a l'ordinador per un port USB o per un punt de xarxa.
![]() Un factor clau que afecta la visualització i la mida dels gràfics bitmap és la resolució. S'entén per resolució el nombre de píxels que conté un bitmap. Els píxels que formen un bitmap són el producte de les dimensions verticals i horitzontals de la imatge, per exemple, 800 x 600. La resolució determina la qualitat de la imatge quan es veu augmentada. Cal tenir en compte que la resolució dels monitors és de 72 ppi (píxels per polzada), per tant, incloure imatges de gran resolució en aplicacions multimèdia és desaprofitar l’espai i alentir el seu funcionament. A quina resolució escanejarem una imatge? Aquest paràmetre depèn de quin ús final tindrà la imatge:
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
![]() |
El que intentareu ara és, mitjançant el Gimp, escanejar una imatge. Un detall a tenir molt en compte és que els quadres de diàleg amb les preferències d'escaneig poden variar segons quin sigui el model d'escàner que utilitzeu. En aquest cas s'ha fet servir un escàner de la marca HP, de l'any 2005 (l'interfície d'usuari de l'escàner pot cambiar segons el model i l'any).
|
![]() |
L'estàndard TWAIN, desenvolupat per Caere, Aldus, Hewlett Packard, Logitech i Kodak, és un estàndard de programació d'alt nivell per a dispositius d'adquisició d'imatge. En un entorn TWAIN només un arxiu controlador, l'anomenat Font de dades, és el necessari per a cada dispositiu. Aquest dispositiu fa diverses tasques, com oferir funcions estàndards que els programes poden utilitzar per realitzar ajustaments bàsics, com la resolució d'exploració i la selecció de l'àrea d'exploració, i com funció important llegir les dades de la imatge des de l'escàner i les envia a l'aplicació en un format estàndard. TWAIN s'ha desenvolupat per funcionar en entorns Windows i Apple Macintosh, encara que també hi ha altres sistemes que també hi poden treballar, com el sistema Linux. |
![]() |
|