Enrera Mòdul 5
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

Escriptura global (Tpwin)

L'objectiu d'aquesta pràctica és produir una aplicació que permeti treballar de forma global l'escriptura de paraules.

Documentació tècnica sobre

El programa Tpwin

Noms i llistes de paraules

L'escriptura global es pot treballar a partir de llistes. Cada nen pot escriure llistes noves segons les seves preferències: els seus amics, un grupet per a diferents jocs, els encarregats d'algunes tasques, amb els noms de l’alumnat de la classe,  llista de menjars, llista de la compra,....

1. Obriu el Tpwin i carregueu l'activitat NOMSNENS.TPW. Activeu l'aplicació: menú Fitxers | Activar. Comproveu-ne el seu funcionament.

2. Ara heu de confeccionar una activitat Tpwin semblant, que presenti la llista de la  compra que fareu al supermercat per fer l'esmorzar. L'objectiu és que l'alumnat treballi els noms dels aliments   habituals per fer esmorzar, confegin diferents llistes.

2.1. Obriu el Tpwin i escolliu Fitxers | Nou.

2.2. A Línia d'ordres escriureu Write.exe WORDPAD.EXE, i cliqueu d'Acord.

2.3. Amb el ratolí seleccioneu la meitat de la pantalla i en posició vertical.

2.4. Dividiu l'àrea seleccionada en tantes parts com aliments volgueu, a més d'unes àrees per a les funcions de Sortir i Retorn. Cal que aneu al menú Edició | Àrees | Subdividir àrea i hi poseu el nombre de columnes i files necessaris.

2.5. Feu clic sobre la primera casella i a Tecles escriviu el nom d'un aliment. Marqueu les diferents caselles i aneu escrivint els noms de tots els aliments.

2.6. A les dues últimes caselles hi posarem les accions de RETORN i SORTIR. Ens ajudarem del teclat auxiliar: menú Veure i Teclat auxiliar

• Per al Retorn feu clic sobre la icona del Retorn del teclat auxiliar.
  • Per Sortir feu clic sobre Alt i després sobre F4.

2.7. Deseu el treball fet fins ara. Menú Fitxers | Desar…, poseu al fitxer el nom LLISTA.TPW.

2.8. Confeccioneu la caràtula: menú Fitxers | Caràtula | Editar. Us ha obert el Paintbrush amb el dibuix de la caràtula, amb els noms dels aliments. Completeu-la dibuixant, al seu lloc, les icones SORTIR i RETORN. Poseu color a les caselles. Deseu la imatge i sortiu del Paintbrush.

3. Activeu l'aplicació.