D112. Classificació de rectes

 

En primer lloc estudiarem algunes línies de codi de Wiris que permeten decidir i escriure quina és la posició relativa de dues rectes del pla donades per les seves equacions. Això ens servirà com a idea per a alguns suggeriments d'exercicis.

 

En la pràctica 5 del mòdul 3 estudiàvem la posició relativa de dues rectes que es generaven de manera interactiva a partir de dos punts cadascuna d'elles. L'estudi es pot plantejar també fent que l'usuari o la usuària entri les equacions de les rectes i ara veurem que amb la inclusió d'unes sentències condicionals podem fer que Wiris en "digui" la posició.

En primer lloc, amb l'auxiliar de la icona que permet entrar un argument a una funció o comanda, podem preparar unes línies perque s'entri l'equació de les rectes:

Tot seguit heu de recordar que, encara que haguem entrat les rectes mitjançant la seva equació són del domini "Recta" però les podem convertir en equacions, fer el sistema i escriure'n la solució com un punt.

Una vegada calculades les equacions ja podem "pensar una mica" quina resposta volem i confegir-la utilitzant les icones de .

Proveu-ho escrivint equacions de rectes que corresponguin als diferents casos: es tallen, coincidents, paral·leles i veureu que funciona! Ara us proposem dues vies de treball d'ampliació.

Primera proposta d'ampliació:
Amb la icona de pantalla activa que teniu seguidament, podeu recuperar l'activitat que ja heu vist al mòdul 3. Llavors us proposem que:

  • Esborreu la línia escriu("Intersecció P="|P,punt(-8,5))
  • Enlloc d'aquella línia escriviu el grup de comandes que acabeu de veure i que defineixen la resposta que volem.de forma que quedi com la imatge.
  • Del grup de comandes anterior no cal que escriviu la línia que només diu resposta que tenia la intenció de veure a la finestra de treball de la Wiris el text de la resposta. Ara l'heu de fer escriure al tauler gràfic, amb la comanda escriu(resposta,punt(-8,5)) que ja es veu que substitueix la que havíem esborrat primer.


Finestra Activa
Finestra Activa

Les rectes que veus, són paralˇleles?

  • Comproveu el funcionament de l'activitat de manera que aparegui com es mostra a la imatge anterior... i si és ben correcte, ja podeu enviar-la com un dels exercicis, on us demanem que comenteu quines diferències "de comportament" observeu si feu que no es vegi la malla.

I ara la segona proposta.
Ja sabeu que Wiris no té incorporada la geometria de l'espai (tots ho esperem "amb candeletes"!) però sí que vosaltres podeu començar a preparar la feina als autors. Feu el disseny d'una activitat que demani l'equació implícita de tres plans de l'espai i que el programa expliqui quina és la posició relativa.