Mòdul 4
La calculadora Wiris com a recurs didàctic
Enrera
Exercicis
   
 
 
Com s'ha de fer i enviar la feina?
Abans de començar els exercicis, recordeu:
   

Com que ja heu passat l'equador del curs, ja sabeu que quan feu els exercicis se suposa que heu llegit i treballat les pràctiques amb anterioritat. En aquest mòdul això es farà més palès perquè moltes de les propostes estan àmpliament comentades en les pràctiques.

   
  No oblideu guardar la feina correctament, tant si l'heu acabada com si l'heu d'acabar més tard, fent servir la icona de la pestanya . En aquest mòdul s'ha explicat la manera d'inserir directament una pàgina de la Wiris en una pàgina HTML vostra. Estaria bé que ho volguéssiu fer servir, però, tanmateix, també podeu enviar la feina com sempre.
   
  Quan acabeu els exercicis, no oblideu d'enviar un missatge al vostre tutor o a la vostra tutora, amb el document html dels exercicis adjuntat, o bé amb l'adreça web de les pràctiques del curs, si haguéssiu optat per aquesta segona possibilitat.
   
   
Sobre els exercicis del mòdul 4
   
 

Recordeu que, com sempre, heu de resoldre com a mínim 3 exercicis escollits d'entre
els 6
que es proposen en aquesta pàgina, alguns dels quals donen dues opcions de treball.

Ja heu vist que en aquest mòdul s'aprofundeix en l'elaboració de gràfics amb la Wiris. D'acord amb la idea de les persones que vam elaborar el material (a saber que la feina fonamental han de ser les pràctiques i el treball final) en aquest mòdul es plantegen molts exercicis que són aprofundiment o continuació de les pràctiques i, per altra banda hi ha opcions diverses, de manera que en comptes de en aquest mòdul es pot dir que cal optar .

  • A l'exercici 1 proposem una visió dels políedres regulars, presentats amb l'ajut d'un desplaçador.
  • A l'exercici 2 us demanem que elaboreu un dibuix amb un cert grau de complexitat. Si el feu copsareu la potencialitat del programa amb què treballeu.
  • Les diverses opcions dels exercicis 3 i 4 i l'exercici 5, amb els suggeriments que incorporen, us donen un ampli ventall de possibilitats per completar els exercicis que heu d'enviar..., però no dubteu a fer-ne més dels 3 preceptius i preguntar els dubtes que es puguin presentar. Així traurem, entre tots i totes, tot el suc d'aquest curs.
  • Finalment, l'exercici 6 també reprèn una feina que potser ja heu fet anteriorment i es pot considerar (pel que fa a continguts matemàtics) més especialitzada que les anteriors.
  • I encara us deixem un "tema lliure" en el qual feu servir dos dels recursos explicats en aquest mòdul: la possibilitat d'emprar dos taulers i l'ús d'un desplaçador per entrar interactivament un valor numèric.
I pel que fa a l'annex? Hem proposat una iniciació ràpida al disseny de pàgines web per a inserir-hi finestres actives de la Wiris, un mètode de presentació d'activitats que a la llarga pot ser fonamental. Però ara de moment ha quedat com a ampliació. Tanmateix si algú vol presentar alguna de les activitats inserida en una pàgina web... serà esplèndid!
Enunciats dels exercicis
   
Engega la Wiris

Ja sabeu que la icona amb el logotip enegega la calculadora Wiris i que podeu consultar dubtes sobre totes les popostes encara que no tingueu previst d'enviar-les resoltes!

   
  1. Feu una presentació amb la Wiris que, a mesura que anem movent un desplaçador, vagi presentant els cinc políedres regulars que existeixen. Si ho completeu amb un rètol condicionat que indiqui, en cada cas, de quin políedre es tracta, podrà aparèixer al tauler gràfic quelcom semblant a:
                              
    Podeu veure alguns suggeriments.

  2. Dissenyeu amb la Wiris un dels dos dibuixos següents, que us obligaran a construir circumferències de mides diferents i vigilar molt bé l'ordre amb què les feu dibuixar i si han d'estar plenes o no o bé continueu la feina d'una de les pràctiques per dibuixar un tauler d'escacs com el que també teniu represnetat més avall.

    El fet que en una comanda dibuixa el color no pugui venir donar per una variable fa que en el primer dels dos exercicis es faci complicat emprar llistes; en canvi, en el segon sí que us recomanem de fer-ho amb aquest recurs tan important.
                                     
  3. Podeu optar entre aquests dos exercicis:
    1. Fer una altra activitat com l'última que es presenta a la darrera finestra activa de la pràctica 2. Ara, però, us proposem que ho feu amb un cilindre i amb do splans diferents que mostrin que la secció d'un cilindre per un pla és una circumfere`ncia o una esfera.
    2. Fer una activitat de gràfic amb resposta que ens digui de quin quadrant és un punt mòbil o bé si és dels eixos de coordenades. Teniu suggeriments detallats per fer aquest exercici, que ja s'ha comentat al final de la pràctica 3..

  4. Podeu optar entre una de les dues últimes activitats de les quals es donen moltes indicacions en finestres d'ampliació de la pràctica 3.
    1. Completar la classificació de quadrilàters.
    2. Completar l'activitat que ens dóna la posició relativa de dues rectes del pla a partir de les seves equacions

  5. Elaboreu un tauler gràfic de la Wiris on es vegi un rombe i es puguin moure algun o alguns vèrtexs lliurement i algun o alguns altres de subjectes a restriccions però de manera que la figura que es vegi en pantalla sigui sempre un rombe. La construcció anàloga però per a un rectangle, que heu vist en la pràctica 5, us pot donar idees.

  6. Per revisar aspectes de gràfics com els que s'han comentat en la pràctica 6 (i, si escau, generar noves peguntes amb resposta), us proposem que feu algunes modificacions en una activitat que vau fer en la pràctica 2 del mòdul 3 per fer visuals els punts d'intersecció de les gràfiques de dues funcions. Aquesta imatge mostra el que us demanem en la part fonamental de l'exercici i en la part d'ampliació.
          
    1. Idees:
      • Poseu un títol ben destacat
      • Feu que es mogui un punt sobre l'eix d'abscisses. Ja sabeu que això ho podeu de due smaneres: amb la comanda punt_més_proper per generar un punt mòbil -el de color negre a la figura- que tingui el moviment restringit sobre l'eix d'abscisses o bé amb una comanda desplaçador que indiqui l'abscissa del punt mòbil, que després dibuixareu.
      • Feu que es moguin dos punts, un sobre cada corba, corresponents a la mateixa abscissa. Quan coincideixin aquests punts, la icona ens mostrarà les coordenades d'una de les solucions al problema plantejat.
    2. (Apartat d'ampliació, opcional) Feu que quan coincideixin els dos punts que es mouen un sobre cada corba llavors es dibuixi un punt verd gros al punt d'intersecció i aparegui un rètol explicatiu. Aquest fet "que coincideixin dos punts" s'haurà d'imposar amb un cert grau de tolerància; amb aquesta finalitat potser us interessarà estudiar la comanda tolerància.
 
Podeu substituir qualsevol dels exercicis proposats en aquest mòdul per una proposta pròpia, de tema lliure, on es treballi alhora amb dos o més taulers i en un d'ells es faci servir un desplaçador per anar variant un valor numèric.
   
 
Amunt