Enrera
Mòdul 6
Dibuix i recreació d'imatges amb el Fireworks MX 2004
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercici
Exercicis
 
 

En aquesta pràctica heu de dur a terme un fotomuntatge.

  Suposeu que voleu fer un pòster publicitari de la pràctica del cicloturisme a la comarca de l'Urgell. Heu de partir d'una sèrie de fotografies, les retoqueu en funció dels interessos comunicatius del vostre projecte i dueu a terme la composició.
  Veieu-ne el resultat final.
   
 
   
  Observeu que es fa servir una imatge lleugerament diluïda de fons. Habitualment una composició central com la dels arbres fruiters no és gaire desitjable. Difícilment una imatge simètrica i amb un punt de fuga central resulta idònia. Però en aquest cas aporta una centralitat de composició sobre la qual heu de col·locar la resta d'elements gràfics. D'una banda la sèrie d'imatges tipus postal que pretesament formen el pòster publicitari. La distribució en els marges superior i dret d'aquestes imatges trenquen amb la centralitat compositiva del fons. Cada una d'aquestes imatges ha de rebre un tractament diferenciat. En segon lloc, teniu la imatge dels ciclistes, els quals es difuminen amb el paisatge dels fruiters. De fet la seva distribució s'integra en les línies de fuga dels camps. Les dues composicions es reforcen mútuament. Fixeu-vos també com els ciclistes es difuminen a mesura que s'allunyen del punt de vista de l'observador. D'aquesta manera es pretén reforçar la sensació de profunditat de fuga. Posteriorment veureu com generar aquest difuminat de la imatge.
  Observeu un altre detall. Les imatges dels indrets de l'Urgell tenen una vora que els dona relleu i semblen flotar lleugerament sobre el fons. L'ombra que se'ls ha posat dóna força a aquest efecte.
  Finalment fixeu-vos en una darrera observació. Diverses de les tasques que heu de dur a terme en aquest muntatge són feines específiques de la composició digital.
   
  Desenvolupament de la pràctica
Pràctica

Comenceu el fotomuntatge obrint la fotografia de base fruiters.png. Ja té les dimensions que cal fer servir per al muntatge, 100 píxels per polzada de resoluciói 500 píxels d'amplada per 440 d'alçada.

   
 
   
  A continuació diluïu la imatge. Obriu Filtros | Ajustar color | Niveles i actueu sobre Niveles de salida.
  Desplaceu el triangle de negres fins a un valor de 97. Amb això aconseguiu disminuir el contrast, rebaixar els negres. La imatge es torna blanquinosa, diluïda.
   
 
   
  Deseu la imatge com a fotomuntatge.png. Aquest és l'arxiu que heu de fer servir a partir d'ara per dur a terme la vostra composició.
  Obriu la imatge ametllers.png
   
 
   
  Mireu inicialment les dimensions de la fotografia obrint el quadre de diàleg de Tamaño de imagen a partir de Modificar | Lienzo | Tamaño de la imagen.
  Desactiveu l'opció Restringir las proporciones perquè heu de controlar les mesures de cada una de les imatges parcials abans d'entrar-les en la composició. Doneu a aquesta imatge uns paràmetres de 125 píxels d'amplada per 100 d'alçada.
   
 
   
  Ara fixeu-vos que la imatge sembla apagada. De fet està presa en un dia de pluja i al conjunt li manca brillantor i lluminositat. Per tal de corregir-ho seleccioneu la imatge i obriu Filtros | Ajustar color | Niveles.
  Observeu com la corba de nivells ho demostra: ni els negres ni les llums altes arriben als punts d'origen i final de la gràfica. Desplaceu, doncs, el triangle de l'esquerra fins a l'inici de la corba dels negres, i el triangle de la dreta fins al final de la corba.
   
 
   
  Observeu el resultat en la comparació entre la imatge d'abans i la de després. Ara la fotografia ha guanyat en llum i contrast.
   
 
   
  A continuació, seleccioneu tota la imatge dels ametllers, copieu-la i enganxeu-la a l'arxiu fotomuntatge.png
   
  Obriu ara l'arxiu canal.png. Observeu que la fotografia està tombada.
   
 
   
  Obriu el quadre de diàleg que indica les mesures de la imatge i determineu uns valors de 75 píxels d'alçada i 100 píxels d'amplada. Aquest darrer valor correspon a l'alçada de la majoria de fotografies del muntatge.
   
 
   
  Gireu la imatge. Per fer-ho, us cal fer activa la seqüència Modificar | Lienzo | Rotar 90º izquierda. Un cop girada la fotografia, veieu com ja presenta les mesures correctes.
  Així que tingueu la imatge dreta i amb les mesures correctes, copieu-la i enganxeu-la dins l'arxiu fotomuntatge.png.
   
  Tot seguit heu de repetir el procediment d'obrir l'arxiu i ajustar les mesures d'amplada i alçada de l'arxiu gatosa.png. Fixeu-vos, però, en un detall: en aquest cas, a més, us caldrà modificar-ne la resolució i posar-la a 100 píxels per polzada com la resta, ja que aquesta imatge està a 150 píxels per polzada (ppp) de resolució. Els passos correctes a seguir en aquest cas són: primer, abaixar la resolució, i després, ja amb la resolució corregida, definir els paràmetres d'amplada i alçada.
 
  Feu les modificacions pertinents i incorporeu-ne el resultat a l'arxiu fotomuntatge.png
   
  En aquests moments la composició ha de ser aproximadament així:
   
 
   
  Tot seguit obriu, l'arxiu facana.png. Fixeu-vos que hi ha uns fils de telèfon que travessen la imatge en primer terme. Els heu de treure amb l'eina Sello.
   
 
   
  Seleccioneu l'eina i doneu-hi un diàmetre molt reduït, aproximadament de 6. Definiu el Borde com a mig difuminat, al voltant del 50%. Les caselles d'Origen alineado i Utilizar todo el documento no us afecten ara. La primera, perquè heu de treballar prenent mostres que cloneu tot seguit, per tant no heu de fer pas dos clics a partir de la primera mostra. La segona, perquè el document amb què treballeu només té una capa i en conseqüència ja feu servir per força tot el document.
   
 
   
  En el gràfic següent podeu observar d'on heu de prendre la mostra (la creu) i on l'heu de copiar (el cercle). Com a norma de treball, preneu sempre mostres molt properes a la zona que vulgueu esborrar i treballeu amb un Tamaño reduït per tal de tapar poc més que l'amplada del fil. És una tasca de paciència però no és complicada.
  Una vegada hagueu acabat d'esborrar tot el fil, ajusteu les mesures de la imatge als valors amb què esteu treballant per al fotomuntatge. És a dir, 125 píxels d'amplada per 100 d'alçada i una resolució tambéde 100 píxels.
   
 
   
  La següent imatge, bellvis.png, necessita poca cosa. Ajusteu-ne els nivells. Recordeu que es fa mitjançant l'opció de menú Filtros | Ajustar color | Niveles i comproveu com amb l'opció d'Auto millora la lluminositat i el contrast sense que s'afecti el to general de color. A continuació, ajusteu les mesures de la imatge als paràmetres del muntatge, copieu-la i enganxeu-la al fotomuntatge.
 
  La darrera foto de la sèrie, la dels ciclistes, és llardeca.png. Una observació inicial permet constatar que entre la foto d'origen i la que heu incorporat al muntatge hi ha diferències. El campanar original està inclinat, hi ha una dona que en el fotomuntatge ja no hi és i el ciclista és molt més a prop del campanar en la foto final. Us cal, doncs, fer alguns retocs a la foto d'inici per tal d'ajustar-la compositivament al resultat que heu d'obtenir.
   
 
   
  Preneu la foto original i amplieu l'àrea total de la imatge (Lienzo) activant la seqüència Modificar | Lienzo | Tamaño del Lienzo. Doneu-hi uns valors de 600 d'amplada per 500 d'alçada. Observeu com creix una àrea transparent al voltant de la fotografia.
  A continuació feu visible la quadrícula activant Ver | Cuadrícula | Mostrar cuadrícula. Pot ser que la quadrícula que es visualitza tingui diversos valors. De fet, ha de tenir el darrer valor que vau donar la darrera vegada que es va fer servir. En aquest cas, doneu-hi un valor de 20 mitjançant la instrucció Editar cuadrícula del mateix menú.
   
 
   
  Feu servir la quadrícula com a referència per a posar recte el campanar. Per girar-lo, aneu a Modificar | Transformar | Transformar libre i gireu la fotografia amb el cursor fins aproximadament la posició que es mostra a la imatge inferior. Confirmeu el canvi prement Retorn i retalleu la imatge sobrant amb l'eina Recortar.
   
 
   
  En aquests moments teniu la imatge retallada aproximadament així. Les vores de dalt a l'esquerra i de baix a la dreta és molt probable que estiguin esbiaixades. No en feu cas, de moment. Ja ho arreglareu.
   
 
   
  Tot seguit, retalleu el ciclista amb el Lazo polígono. Aneu perfilant la seva silueta però no cal que feu un ajustament molt fi. Com que l'heu d'enganxar a un fons pràcticament igual al que es troba en la fotografia original, no importa que se n'escapin detalls del fons en la selecció.
  Treballeu amb la imatge ampliada per tal de dur a terme amb més comoditat la selecció.
   
 
   
  Quan el tingueu seleccionat doneu una fosa (menú Seleccionar | Fundido) de 2 píxels per tal de no fer la vora massa retallada i enganxeu-lo en la posició que podeu veure a la imatge següent.
   
 
   
  Retalleu amb l'eina Recortar i reompliu amb el Sello els límits de l'arxiu que no són ben rectes .
  En aquest cas, les mesures de la imatge que heu d'incorporar al fotomuntatge no coincideixen amb les altres. Ajusteu-ne les mesures a 125 píxels d'ample per 230 d'alt i 100 de resolució.
  Copieu el resultat i enganxeu-lo a fotomuntatge.png, que ara ha de tenir una aparença similar a la inferior.
   
 
   
  Ara incorporeu els ciclistes a la zona dels camps.
  Obriu la fotografia ciclistes.png. Observeu que té unes mesures de 350 x 263 i 100 de resolució. De moment l'heu de deixar amb unes dimensions més grans de les que necessiteu per al fotomuntatge perquè us resultarà més còmode de treballar les seleccions sobre una imatge gran que no pas sobre una de petita.
   
 
   
  Comenceu per retallar la silueta superior dels ciclistes sense necessitat d'ajustar-ne de manera molt precisa els perfils.
  Fixant-vos en la foto final que apareix a l'inici de la pràctica podeu veure que les figures es troben força difuminades en el paisatge. És per això que us podeu permetre de no retallar-les amb molta cura. Les lleugeres imperfeccions que s'escapin queden dissimulades en les fongueu amb el fons. Retalleu, doncs, amb el Lazo poligonal fins a aconseguir definir la silueta dels ciclistes tal com mostra la imatge següent:
   
 
   
  A continuació doneu, un valor de 2 a la fosa de la selecció (Seleccionar | Fundido) per tal de facilitar la integració de les siluetes retallades en el fons. Tot seguit, copieu el resultat i enganxeu-lo a l'arxiu fotomuntatge.png.
  Inicialment, la imatge us queda així:
   
 
   
  Fixeu-vos que la imatge que acabeu d'enganxar és molt més gran del que necessiteu. Us cal, doncs, col·locar-la en la posició adient i finalment donar-hi una transparència progressiva. Aneu per parts.
  Desplaceu la capa que conté aquesta imatge fins a la part inferior del fotomuntatge i disposeu-la just a sobre de la capa que conté la fotografia dels fruiters, que és amb la imatge amb què heu començat a treballar.
  Una vegada aquí activeu Modificar | Transformar | Escala i fixeu-vos com apareix una silueta negra amb uns tiradors en forma de quadrats que envolten el contingut de la capa.
  Desplaceu el tirador de l'angle superior dret fins a la posició aproximada que veieu a continuació. Cal dir que, al mateix temps que esteu escalant, podeu aplicar-hi una lleugera distorsió vertical i així omplir millor l'espai dels camps tot permetent l'adaptació al punt de fuga que genera la convergència central de les línies dels arbres, el cel i la terra.
   
 
   
  Ara feu la dissolució progressiva de les imatges. Fixeu-vos que en la imatge final, tant els ciclistes de la dreta com els de l'esquerra estan menys difuminats que el del centre. Us cal treballar amb tres capes idèntiques per aconseguir aquest efecte. Per tant, dupliqueu dues vegades la imatge dels ciclistes.
   
  Per a seleccionar els ciclistes aneu a la paleta de capes i feu un clic sobre la miniatura de la imatge. Fixeu-vos que en fer-ho el cursor canvia a una fletxa amb un quadrat de selecció. Amb això, el Fireworks MX 2004 us indica que fent clic sobre la miniatura heu seleccionat tots els píxels que hi ha a l'interior de la capa.
  Així doncs, seleccioneu, copieu i enganxeu dues vegades. Ara s'han creat dues capes més. Per tal de no fer-vos un embolic amb les nomenclatures, anomeneu les tres capes com a ciclistes 1, 2 i 3, tenint present que ciclistes 1 és la que hi ha per sota i ciclistes 3 és la que es troba per sobre.
   
 
   
   
  Ara tracteu-les individualment per aconseguir l'efecte de fusió progressiva. A ciclistes 1, que és la que es troba a sota, doneu-hi un nivell de transparència de 33 seleccionant la capa i movent el tirador de transparència de la part superior esquerra de la Persiana de capas. Desactiveu la visibilitat de les capes superiors per tal de veure en pantalla com els ciclistes es transparenten sobre el fons.
   
 
   
  Passeu ara a Ciclistes 2. Activeu-la i creeu-hi una màscara de capa. Es tracta d'una màscara en escala de grisos que ha de servir per donar transparència a parts de la imatge. Recordeu que per fer aquesta màscara de capa cal que, a la Persiana de capas, premeu el segon botó començant per l'esquerra dels quatre que hi ha a la part inferior dreta.
  Fixeu-vos que en aquesta capa ara hi teniu dues miniatures. Una amb els ciclistes i l'altra amb la màscara de capa a la seva dreta. Si cliqueu en una o en l'altra, teniu activa o bé la miniatura dels ciclistes o bé la màscara. Quan aquesta darrera és la que està activa, us apareix entre l'ull i la miniatura de la capa l'indicador de màscara activa tal com podeu observar en el gràfic següent:
   
 
   
  Tot seguit, amb la màscara de capa activa, seleccioneu Degradado de la paleta d'eines. Fixeu-vos que a l'Inspector de propiedades hi tingueu l'eina configurada com a degradat lineal tal com mostra el gràfic següent. De no ser així, cal que a les opcions de pintat seleccioneu la de Degradado.
   
 
   
  Fixeu-vos que estigui activa la màscara de capa a la Persiana de capas i aneu a la fotografia.
  Quan s'efectua un degradat, es fa un primer clic sobre la imatge en el punt on es vol que la fotografia sigui del tot transparent. En aquest cas el ciclista central. A continuació i sense haver deixat anar el botó del ratolí, arrossegueu en la direcció que voleu que es produeixi el degradat. El punt on acaba el recorregut, la línia que es crea a la pantalla, és el lloc on la imatge es comença a transparentar. En aquest cas el ciclista de l'esquerra. Quan deixeu anar podeu veure el resultat de la desaparició progressiva de la imatge i, a la Persiana de capas, també s'hi veu com es representa la màscara que heu fet en la miniatura de la capa.
   
 
   
  Desactiveu la visibilitat de la capa ciclistes 1 per tal de poder visualitzar en pantalla el resultat del que aneu a fer i apliqueu el degradat a la imatge de forma similar a com podeu veure en el gràfic inferior.
   
 
   
  Seguint el mateix procediment, feu una màscara de capa a la capa ciclistes 3 i realitzeu-hi un degradat en sentit invers.
   
 
   
  El resultat és el següent:
   
 
   
  Finalment, visualitzeu les tres capes activant-ne l'ull de cada una i veieu el resultat que heu obtingut.
   
 
   
  Encara us falta donar relleu i ombra a les sis imatges petites que heu incorporat al fotomuntatge.
   
  Seleccioneu una a una les capes corresponents i a l'Inspector de propiedades premeu el signe + per tal d'afegir efectes de relleu i ombra a les imatges.
   
 
   
  De l'opció Bisel y relieve escolliu Bisel interior y Relieve elevado (en aquest ordre), que s'incorporen al llistat d'efectes.
   
 
   
  Configureu-los amb els següents paràmetres:
 
   
Bisel interior
  Relieve elevado
 
   
  Finalment, el resultat que obteniu ha de ser molt similar a la imatge següent:
   
 
   
 
Amunt