Enrera
Mòdul 6
Dibuix i recreació d'imatges amb el Fireworks MX 2004
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercici
Exercicis
 
 

En aquest darrer exercici heu de fer un muntatge a partir de les tres fotografies següents preses durant un aplec. Observant la imatge final que hi ha en quart lloc, veieu com us caldrà retallar el músic de la tenora; integrar com a fons una de les dues fotografies dels balladors i virar-la a sèpia; i finalment retallar, reduir i integrar al paper de la partitura la imatge dels altres sardanistes.

 
   
final
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Obriu la fotografia tenora.png.

  Per començar us cal ampliar-ne l'àrea de la imatge. Fixeu-vos que inicialment és una imatge de 350 x 230 píxels i 100 píxels de resolució. Doneu-hi una nova amplada de 600 píxels. Cal augmentar-ne l'amplada per tal de poder-hi integrar el nou fons sense que el tapi el músic, de manera que es pugui treballar correctament. A Anclaje indiqueu que l'increment es produeixi a partir de la dreta.
   
 
   
  Observeu que després de l'ampliació es crea un espai transparent a l'esquerra de la imatge.
   
 
   
  Denomineu l'arxiu aplec.png.
  Tot seguit retalleu el músic amb l'eina de Lazo polígono i doneu-li un fosa de 2 píxels per tal d'integrar-lo en el fons sense que aparegui una vora dentada a la seva silueta. No cal que feu un retall excessivament acurat perquè el fons on heu d'integrar el músic dissimula les lleugeres imperfeccions que pugui haver-hi.
   
 
   
  Una vegada feta la selecció, invertiu-la a través del menú Seleccionar | Seleccionar inverso. Fet això elimineu el fons d'aquesta imatge.
   
 
   
  A continuació esborreu el nom i el logotip de la cobla que hi ha a la partitura. Donades les característiques poc complexes del que s'ha d'esborrar, aquesta operació podria fer-se de diverses formes. És aconsellable que ho feu amb l'eina Sello definint-hi un Tamaño proporcionat a les zones a esborrar, aproximadament uns 30 píxels.
  Preneu mostres del mateix paper i netegeu-lo per tal d'integrar-hi al final del muntatge la silueta dels sardanistes.
   
 
   
  Tot seguit obriu la imatge sardana.png, copieu-ne el contingut i enganxeu-lo a l'arxiu aplec.png. Desplaceu aquest contingut que acabeu d'enganxar de manera que quedi a un nivell inferior al que conté el músic. L'efecte visual en el muntatge ha de ser que els balladors de la imatge incorporada estan situats darrere d'ell.
  Fixeu-vos com la tenora queda tallada de cop en la imatge actual perquè en l'arxiu originari quedava a un marge de la fotografia. He de fer que desaparegui gradualment per tal d'assolir una bona integració de les dues imatges.
   
 
   
  Amb la capa corresponent al músic activa, feu una selecció aproximada com la que mostra el gràfic següent. Apliqueu a la selecció un valor de Fundido de 40 píxels.
   
 
   
  A continuació esborreu l'interior de la selecció prement la tecla de Suprimir.
  Com que heu donat un Fundido amb un valor força elevat, l'eliminació dels píxels es produeix de forma gradual. El resultat és similar al que hauríeu obtingut si haguéssiu aplicat una màscara de capa amb un degradat com heu fet en exercicis anteriors. Si haguéssiu aplicat aquí una màscara de capa, hauria estat fàcil que també la partitura es veiés afectada per la transparència, cosa que en aquesta ocasió no interessa. En aquest cas, doncs, la millor opció era esborrar dins de la selecció amb un valor alt de fosa per poder aplicar la desaparició gradual només a la tenora.
   
 
   
  Tot seguit, activeu la capa corresponent al fons i trieu l'opció de menú Comandos | Creativo | Convertir a tonos sepia. La imatge del fons pren ara la tonalitat corresponent.
  És d'assenyalar que amb les tècniques d'edició digital es poden reproduir amb molta comoditat les tècniques de virats parcials i tractaments selectius que tant s'han fet servir en concursos de fotografia durant anys. Treballar en un entorn digital aporta més comoditat i precisió. Tanmateix, minva el caràcter d'obra única que atorgaven els procediments artesanals.
   
 
   
  A continuació, obriu l'arxiu rotllana.png i amb el Lazo poligonal retalleu la renglera de balladores que es veuen en primer terme.
   
 
   
  Apliqueu un valor de 2 píxels al Radio de la Selección de fundido.
  Copieu i enganxeu aquesta selecció a l'arxiu aplec.png, que esteu treballant.
   
 
   
  Ara integreu en el muntatge que esteu duent a terme la selecció enganxada .
   
 
   
  Tingueu cura de tenir activa la capa corresponent a la imatge que acabeu d'incorporar. Activeu el menú Modificar | Transformar | Distorsión i mireu com apareix un rectangle blau que delimita l'àrea de la capa. Com que hi ha importants àrees transparents, el rectangle delimitador emmarca en línia recta tots els píxels que hi ha a la capa, però deixa veure el contingut de les capes inferiors. Per exemple, els braços aixecats dels balladors provoquen que el límit superior pugi bastant per sobre dels caps de les persones.
  Desplaçant els quatre quadrats de la selecció, feu-los coincidir aproximadament amb els límits de la partitura del músic. Acabeu d'ajustar per tal que la cadena de balladores se situïn en els límits del paper. Segons com hagueu fet la selecció, és molt probable que us calgui moure els quadrats delimitadors de la selecció més enllà dels angles de la partitura.
   
 
   
 

Fixeu-vos ara que, si bé ja teniu la silueta dels balladors en coincidència amb la partitura, les figures tenen una intensitat de llum i color excessives, i aquest fet evidencia una col·locació artificial. Per tal de solucionar-ho doneu a la capa una Opacidad situada al voltant del 35 al 40%.

   
 
   
  Finalment, només us queda retallar la imatge final. Recordeu que a l'inici de la pràctica heu fet més grans les mesures de l'arxiu per poder-hi encabir els elements de la composició. Ara que heu acabat, us cal ajustar aquestes mides al resultat final.
  Tanmateix, abans que retalleu la imatge, cal que tingueu en compte una darrera observació per efectuar aquest retallat de manera òptima: fixeu-vos que, independentment de l'espai que pugui sobrar a esquerra i dreta de la imatge, també sobren una part transparent per l'esquerra i una altra darrere el clatell del músic. Retallant aquesta zona es pot comprovar com la composició final hi guanya, perquè l'atenció de l'espectador se centra molt més en la combinació del músic, la partitura i els balladors del fons.
   
 
 
 
Amunt