Creació i gestió d'entorns web dinàmics (PHP)

Aplicatiu de tutoria

Objectius

En aquestes alçades del curs, creiem que seria bo recapitular sobre els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i fer-los convergir en un aplicatiu funcional, encara que inacabat. Davant uns requeriments i unes necessitats reals, cadascun de nosaltres oferirà una implementació diferent de la solució, tot i que dóna resposta a aquests requeriments plantejats inicialment.

Una forma d'enriquir i donar solucions diverses a un mateix problema per al final escollir la millor consisteix a observar i estudiar com altres programadors resolen situacions semblants. El fet d'introduir-vos en un aplicatiu que no heu fet vosaltres mateixos, requereix una capacitat d'abstracció i immersió intel·lectual elevada, però aquest esforç es compensa amb el profit que en podeu extreure.

Fixeu-vos en l'essència del codi lliure: milers de persones observen i analitzen els fitxers de codi; si algú dóna o planteja una solució més òptima, s'adopta aquesta nova solució en espera que algú en trobi una de millor ("Millorar el que ahir es va fer bé").

Aquest mòdul, doncs, té l'objectiu principal que conegueu i observeu, parcialment, el codi d'un aplicatiu que han resolt altres persones i d'aquesta manera adquirir estratègies per resoldre problemes similars.

Continguts

• Veure l'aplicació pràctica del PHP i el MySQL en l'entorn d'un centre educatiu.
  • Posar en pràctica els coneixements assolits fins al moment.
  • Aprofundir en el treball amb formularis.
  • Practicar amb un sistema de validació i seguretat per a una aplicació.
  • Aprendre a crear uns menús dinàmics senzills.
  • Veure el funcionament d'un aplicatiu i la interacció dels seus elements.

Visió general de l'aplicatiu de tutoria

En aquest mòdul veureu un exemple pràctic d'aplicació del PHP i el MySQL (utilitzant l'ADODB) en la gestió d'una de les tasques importants en un centre educatiu: la tutoria.

L'aplicatiu planificat gestiona, d'una banda, les entrevistes relacionades amb l'alumne/a (pares, l'alumne/a mateix...) i, de l'altra, el seu seguiment (incidències, observacions d'avaluació, comentaris del professorat, etc.).

Queda clar que no es tracta pas de fer un aplicatiu de tutoria acabat, sinó de posar-ne les bases, tenir-lo mínimament planificat i veure'n alguns mòduls ja programats.

Les pràctiques consisteixen a:

• Observar parcialment i entendre el codi proporcionat (degudament comentat).
  • Refer o retocar parcialment algun d'aquests mòduls, amb solucions alternatives.
  • Programar algun mòdul similar al que ja es proporciona.

No es tracta, per tant, d'analitzar el codi en la seva totalitat, sinó de veure algunes de les possibilitats d'aplicació dels aspectes tractats en els mòduls precedents. A més d'això, repetim-ho, en els fitxers trobareu nombrosos comentaris al codi.

En els mòduls anteriors ja heu anat treballant aspectes encaminats cap a aquestes pràctiques i heu posat a punt les taules de la base de dades tutoria que utilitzareu en l'aplicatiu.

Podeu baixar el fitxer comprimit m6.zip que conté els fitxers de base de l'aplicatiu per executar-lo en local.També disposeu d'un còpia operativa de l'aplicatiu (en mode lectura) en aquest enllaç

A la taula següent podeu veure l'esquema general de l'aplicatiu, amb les diferents opcions del menú principal (Tutoria, Consultes, Informes, Administració, Identificació i Desconnexió). Observeu també que el menú Tutoria conté les opcions d'Entrevistes i Seguiment.

Les opcions que tenen el nom del fitxer són les que es proporcionen de sortida en el fitxer d'aquest mòdul. Les que porten a més el símbol ( * ) les podreu descarregar des de la pàgina de l'exercici.

La creació de la resta dels fitxers de l'opció de Seguiment és la feina que us proposem per als exercicis d'aquest mòdul.

Alta
(entre_alta.php)