Enrera
Mòdul 2
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  EDITORS GRÀFICS. TUX PAINT I KID PIX 4
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les possibilitats bàsiques que ofereixen els editors gràfics Tux Paint i Kid Pix 4, tots dos dirigits als alumnes més petits.

   
 

 

  Contingut de la pràctica:
 
 
 
 
   
 
  TUX PAINT
   
  El Tux Paint és un programa de dibuix per a nens i nenes a partir de tres anys. És adequat per treballar a educació infantil i cicle inicial d'educació primària i també amb tots aquells alumnes que necessiten millorar l'aprenentatge de les habilitats gràfiques en un entorn ben engrescador.
 

Té unes característiques que faciliten la feina amb els més petits. A diferència d'altres programes de dibuix, el joc d'eines és limitat i la interfície és molt més senzilla. A més, conté efectes sonors i gràfics molt simpàtics, sempre orientats als més menuts.

   
  Localització i instal·lació del programa
   
  El programa va incorporat en moltes versions de Linux, és de programari lliure, actualment hi ha la versió per al sistema operatiu Windows, la qual us la podeu descarregar de la seva pàgina oficial.
 
http://www.tuxpaint.org
 
El fitxer d'instal·lació del programa es troba exactament a:
 
http://www.tuxpaint.org/download/windows/
  És el fitxer "tuxpaint-0.9.16-win32-installer.exe", cal que us el baixeu al vostre ordinador i posteriorment l'executeu per realitzar-ne la instal·lació.
   
  Com veureu més endavant, el Tux Paint incorpora una biblioteca de "segells" (icones/dibuixos) de molt variada temàtica, per incorporar als dibuixos. Aquests segells cal afegir-los al programa una vegada aquest està instal·lat. Us heu de descarregar el fitxer, que també es troba a:
 
http://www.tuxpaint.org/download/windows/
  És el fitxer "tuxpaint-stamps-2006-10-21-win32-installer.exe". Quan l'instal·leu, us demana quins components voleu, podeu fer-ne la instal·lació completa de tots els components.
   
 
 
  Característiques del programa
   
  El programa presenta com a característiques principals:
 
  • Un conjunt limitat d'eines bàsiques de dibuix situades en una barra vertical a l'esquerra del dibuix: pinzells, segells, línies, formes, text...
  • Unes opcions fixes per a cada eina que tenim seleccionada, situades en una barra vertical a la dreta del dibuix.
  • Uns colors bàsics a escollir, situats a la part inferior del dibuix.
  • L'espai central per a dibuixar. És de mida fixa.
  • Presenta l'opció d'imprimir el dibuix.
  • Es pot desar el dibuix en un àlbum virtual incorporat. Sense necessitat de posar-hi noms, es fa per la visió directe de la miniatura del dibuix.
  Funcions de les eines del programa:
   
 
  • Pinta: pinzell per dibuixar a mà alçada o bé, aprofitar diferents pinzells incorporats.
  • Estampa: Incorpora diferents dibuixos (segells) que es poden afegir al dibuix.
  • Línies: per a dibuixar línies. També disposa de l'opció de pinzells ja definits.
  • Formes: per a dibuixar les diferents formes geomètriques, les quals es seleccionen a la barra de Formes.
  • Abc/Texte: per incorporar text al dibuix. A la barra Lletres es pot escollir el tipus de lletra i la mida. Crea uns quadres de text a l'interior dels quals s'escriu.
  • Màgic: serveix per incorporar efectes especials al dibuix, es troben a la barra Màgic. Molts són més espectaculars que no pas pràctics. Incorpora l'opció Emplena per omplir de color espais tancats (pintar figures).
  • Desfés: per eliminar les últimes accions fetes al dibuix.
  • Refés: per reincorporar les opcions eliminades.
  • Esborra: per esborrar parts del dibuix.
  • Nou: comença un dibuix nou.
  • Obre: per obrir un dibuix de la seva carpeta de dibuixos propis. Es visualitzen en forma de miniatures, només cal seleccionar-les i clicar la icona Obre, o fent un doble clic damunt la miniatura del dibuix. No permet incorporar dibuixos de les nostres carpetes.
  • Desa: per guardar el dibuix fet a la seva carpeta de dibuixos propis. Tampoc permet desar-los en carpetes personals.
  • Imprimeix: per a imprimir el dibuix.
  • Surt: per sortir del programa. Abans demana confirmació i, també, si volem desar el dibuix.
   
  Opcions d'algunes eines:
 

EINES: PINTA I LÍNIES

EINA: ESTAMPA

EINA: FORMES

EINA: MÀGIG

   
 
Creació d'activitats
   
 
  1. Proveu la funció de cada eina del programa. Practiqueu amb les diferents opcions de cada eina que es troben a la barra vertical ubicada a la part dreta del dibuix.
  2. Prepareu un dibuix amb diferents formes geomètriques (Eina Formes), del tipus forma geomètrica i nom, per a que l'alumne les pinti amb el programa o bé per imprimir-les i que les pinti sobre paper
  3. A partir de l'eina Estampa i el seu conjunt de Segells que incorpora, realitzeu una fitxa per a que els alumnes la puguin obrir des del menú Obre i continuar-ne la seva confecció: pintar, completar, resseguir... Per exemple: continuar una sèrie de dibuixos (inserint nous dibuixos).
 
  Kid Pix 4
   
 

El Kid Pix és un entorn orientat als infants per treballar activitats de disseny gràfic i animació.
A més de les possibilitats de fer dibuixos lliures, l'alumne té al seu abast unes biblioteques d'imatges per fer els fons dels dibuixos, petits dibuixos per estampar, sons i pel·lícules que pot utilitzar en tot moment en les seves composicions.

En obrir el programa us surt la pantalla del Taller de pintura, a partir de la qual podeu accedir a les diferents aplicacions de l'entorn.

Altres procediments a treballar en aquesta pràctica:

  • Crear usuaris.
  • Descripció de les icones i eines del Taller de pintura.
  • Activar i desactivar els sons de les eines.
  • Ús de l'eina Ajuda.

 

 
Funcionament del programa
   
  1. Executeu el programa Kid Pix: es pot executar a partir del botó Inici o Comença | Programes i cerqueu el programa Kid Pix.
  2. A continuació apareixerà la següent pantalla. Vegeu figura 1.
 
 
 
  1. Si no voleu escoltar la música, podeu prémer la tecla Esc.
  2. A continuació, si és la primera vegada que executeu el programa, heu d'escriure el vostre nom i premeu el botó Entra. Vegeu figura 2
 
 
  1. A partir d'ara, el vostre nom apareixerà en una llista. Seleccioneu-lo i premeu el botó Entra.
    Obtindreu el mateix resultat si feu doble clic a sobre del vostre nom. Vegeu figura 3
   
 
  1. Una vegada identificats, us apareixerà la pantalla corresponent al Taller de pintura. Vegeu figura 4.
 
 
 
  1. Visualitzeu les diferents zones de la pantalla, així com les eines que disposa el programa.
  2. Desplegueu els diferents menús.
  3. Activeu el mode Menuts:
    • Desplegueu el menú Controls i escolliu l'opció Activa el mode Menuts. Què observeu?
 
 

Les eines de creació:

  • Eines per dibuixar


Dibuixa

Amb les quatre eines de dibuix podreu traçar diferents tipus de línies. Podeu optar per un traçat lliure, línies rectes, línies corbes, dibuixar polígons, figures ovalades o rectangulars.

  • Eines per pintar


Pinta

Amb les eines per pintar podeu aplicar un munt d’efectes realistes i surrealistes. Cada eina ofereix dues modalitats.


Galleda

La galleda permet omplir una determinada àrea de la vostra creació artística. Hi ha tres tipus de galledes:

  • Eines de la biblioteca

Imatges de fons
Molts dels elements que dibuixeu quedaran inserits a la imatge de fons i formarà part d’aquesta. Quan canvieu la imatge de fons, aquests elements desapareixeran, i la nova imatge de fons ocuparà el seu lloc.

Adhesius
Un adhesiu destaca a la vostra creació artística com un globus enmig de molta gent. Podeu canviar-li la mida, girar-lo o desplaçar-lo fins a una altra posició. Els Adhesius són imatges que podeu fusionar a la vostra creació artística. No esdevenen part de la imatge de fons si no és que els fusioneu.

Sons
Podeu afegir un so de la biblioteca de sons del Kid Pix, importar-lo o enregistrar-lo. Si enregistreu el vostre propi so o l’importeu, aquest s’afegirà a la carpeta Els meus sons de la biblioteca de sons.

Animacions
Quan executeu la vostra pàgina acabada, les animacions es mouran com si fossin dibuixos animats. Podeu arrossegar-les fins a qualsevol lloc de la vostra creació artística.

Segells
Useu l’eina Segells per estampar animals i altres formes a la vostra creació artística.
  • Eines d'esborrar


Goma

La Goma grossa esborra tota la imatge, però no esborra les textures de paper ni els sons que heu afegit. La Goma petita esborra allò que
toqueu amb el cursor del ratolí i en el seu lloc hi deixa un espai en blanc.


Desfer

Desfà la darrera acció que heu fet. Si hi feu clic un altre cop, es restaurarà allò que acabeu d’esborrar.

Esborra tot
Esborra tota la creació.
  • Eina manipula


Manipula

Useu l’eina Manipula per recollir elements i desplaçar-los, retallar-los, copiar-los i enganxar-los.


  • Altres eines


Batedora

La Batedora barreja la vostra creació artística de forma automàtica. Podeu barrejar tota la creació amb la Megabatedora o únicament algunes parts amb la Minibatedora.



Text
Quan el text es troba en un quadre de diàleg podeu fer una revisió ortogràfica i també que el text sigui interpretat oralment.

Colors
El seleccionador de color també inclou el Comptagotes.


Ajuda
L'eina Ajuda us informa de qualsevol opció que apareix a la pantalla.
 
  1. Si passeu el punter del ratolí per damunt de les eines, aquest adopta la forma de mà. Feu clic a sobre d'una eina, observeu que apareix, en forma d'etiqueta, el seu nom i a la part inferior de la pantalla es mostra la safata de l'eina.
  2. Les diferents eines tenen un so associat, en qualsevol moment es pot desactivar, per fer-ho:
    • Desplegueu el menú Controls i escolliu l'opció Desactiva el sons de les eines. Per tornar-lo a activar, accediu al menú Controls | Activa el sons de les eines.
  Ús de l'ajuda
   
 
  1. En qualsevol moment podeu fer ús de l'ajuda del programa. Per fer-ho:
    • Feu clic a la icona Ajuda, observeu que el cursor del ratolí ha adoptat la forma . Situeu el punter a sobre de qualsevol icona o zona activa de la pantalla (en les zones no actives el punter del ratolí perd la forma abans esmentada)
    • Per exemple, feu clic a la icona , us apareixerà la finestra diàleg Ajuda d'aquesta eina, escolteu la informació. Si la voleu escoltar novament feu clic al botó Repetir. Per acabar, premeu el botó Accepta.
   
  Altres icones del Taller de pintura
   
 

Per anar al Projector de diapositives, feu clic a la icona que hi ha al Taller de pintura o desplegueu el menú Controls i escollir l'opció Al Projector de diapositives.

Podeu començar amb una pàgina en blanc o usar la Màquina d'idees com si es tractés d'una plantilla de fons;un llibre electrònic per pintar.
Permet executar les animacions, els sons i les pel·lícules insertades en una creació artística.
   
  Primer contacte
 
  • Es tracta de comprovar les diferents eines de dibuix del programa. Cal que aneu seleccionant cada eina i comproveu el resultat de la seva aplicació.
  • Feu senzills dibuixos utilitzant les eines bàsiques:
      • Dibuixa
      • Pinta
      • Galleda
      • Segells
      • Adhesius
      • Text
      • Goma
 
  Propostes de treball
   
 
  • Treballar les quantitats
 
  1. Es tracta de presentar a l'alumne una fitxa amb uns conjunts buits (requadres o cercles) amb un indicador del nombre d'elements que ha de tenir el conjunt (quadre amb un nombre a dins).
  2. En un dibuix nou, seleccioneu l'eina de Text i escriviu a la part superior el títol del dibuix. Per exemple: "Omple els conjunts segons el nombre".
  3. Amb l'eina Dibuixa i l'opció Cercles, dibuixeu quatre cercles ben grans repartits pel dibuix.
  4. A cada cercle i connecteu un petit requadre, a l'interior del qual hi haurà el nombre.
  5. Per inserir el nombre cal treballar en mode Menuts (menú Controls | Activa mode Menuts). I ara, escollit l'eina Text, apareixen els segells de lletres i nombres.
  6. En acabar, deseu el dibuix amb el nom quantitats.kpx.
 
   
 
  • Completar sèries de dibuixos
 
  1. Prepareu un nou dibuix. Poseu per títol l'acció a realitzar, per exemple: "Continueu les sèries"
  2. Amb l'eina dels Segells, busqueu uns dibuixos per fer les sèries. Inseriu un parell de dibuixos diferents. A sota, amb l'eina de les Línies, traceu una recta. Serà la línia sobre la qual caldrà inserir els dibuixos per continuar la sèrie.
  3. Sota aquesta primera sèrie, prepareu-ne un parell més.
  4. Una vegada acabat el dibuix deseu-lo amb el nom series.kpx.
 
   
   
 
Amunt