Enrera
Mòdul 2
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
1
2
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  GIMP
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les funcions bàsiques del programa GIMP.

   
  Contingut de la pràctica:
 
   
   
  El GIMP
   
 

El GIMP és un programa de disseny gràfic en format mapa de bits que ofereix prestacions avançades, especialment en el camp de les transformacions de fitxers gràfics.

Algunes de les seves principals característiques són:

  • Permet recuperar i desar imatges en els formats més comuns: BMP, PIX, PCX (formats sense comprimir) i GIF, TIFF i JPEG (formats comprimits), fent possible la transformació entre formats.
  • El format nadiu és el XCF.
  • Incorpora opcions per augmentar i reduir el nombre de colors, les dimensions del dibuix, així com filtres especials per al tractament de la imatge.
  • Disposa de les eines de dibuix elemental, per traçar, pintar amb colors, treballar amb les paletes de color i retallar elements dels dibuixos.
  • Suporta diversos documents gràfics, pot capturar la pantalla de qualsevol programa Windows, seleccionant la pantalla sencera o bé una finestra concreta i també incorpora l’adquisició de gràfics a través d’escàner.
Pràctica
Desenvolupament de la pràctica
   
 

Les pràctiques estan basades en el GIMP versió 2.2.3, ja que és la darrera versió traduïda al català.

En aquestes pràctiques no es tracten les diferents funcions de dibuix del GIMP, ja que ja s'han treballat amb el Paint, mentre que el GIMP es pot considerar un editor gràfic i com a tal se'n treballen aquestes possibilitats.

   
 

En aquestes pràctiques utilitzareu:

  • El programa GIMP (ver. 2.2.3.)
  • Els fitxers japo.jpg i f_abella.jpg, que són a la carpeta d125\d125m2.
   
 
  Engegar el programa
   
 

Durant la primera execució del programa, s’ha de completar la instal·lació, consistent en: un recordatori de llicència d’ús del programa, la informació de l’estructura de carpetes que crearà per al funcionament correcte, registre de la instal·lació –permet veure de manera gràfica si s’ha generat alguna incidència durant el procés-, ajustament de la memòria cau i el directori d’intercanvi i, per a acabar, la resolució del monitor. És aconsellable acceptar les opcions per defecte.

Quan el programa acabi d’iniciar-se es mostraran tres finestres: la del programa GIMP, la de capes, canals, camins ..., i el consell del dia ( si no volem que es torni a mostrar podem desmarcar el quadre de verificació Mostra un consell la propera vegada que s’inicïi el GIMP i clicar el botó Tanca).

   
 
     
 
   
 

Val a dir que en el moment que obrim u gràfic o una imatge apareixerà la finestra de treball, amb la qual cosa tindrem al davant un entorn multifinestra. Contràriament a altres programes, GIMP no permet agrupar totes les finestres en una única finestra. És recomanable treballar només amb dues: una per al programa –la finestra que s’anomena GIMP- i una segona per a la imatge –anomenada finestra d’imatge-. Si tanquem la finestra GIMP, tancarem també l’execució del programa.

A la finestra d’imatge apareix un menú amb 10,opcions: Fitxer. Edita, Selecciona, Visualitza, Imatge, Capes, Eines, Diàlegs, Filtres i Funcions. És precisament l’opció Diàlegs la que permet fer visualitzables les diferents finestres.

   
 
 
Entorn multifinestra típic del GIMP
 
  Obrir una imatge en blanc
   
 
  • Aneu a Fitxer | Nou... Presenta la finestra Crea una nova imatge. Cal que marqueu, sobretot:
    • La Mida de la imatge (en píxels, polzades, mm, punts, piques, ...). També podeu triar la mida de la imatge seleccionant-la directament a la finestra desplegable de Plantilla.
    • La resolució de la imatge.
    • El tipus d'Espai de color: RGB o Escala de grisos.
    • Com voleu omplir la imatge: color de primer pla, color de fons, blanc o transparència. Tria Blanc.
    • També podeu afegir un Comentari.
   
 
   
  A continuació, cliqueu a i s'obrirà la finestra del nou fitxer que tindrà el nom de Sense Títol
   
 
 
  Recuperar un fitxer
 
 
  • Aneu a Fitxer | Obre...
   
 
   
  Surt la finestra Obre imatge, en què heu de seleccionar el fitxer a obrir.
   
 
   
  Seguiu les indicacions següents:
  • Abans que res, és convenient seleccionar el tipus de fitxer a obrir -zona de la finestra marcada amb una fletxa verda-. Si cliqueu a la icona de desplegament, podreu triar entre tots els formats que permet obrir el GIMP. Nosaltres hem triat Tots els fitxers.
  • A l'esquerra de la finestra hi trobaràs la subfinestra de navegació de les diferents unitats i/o carpetes compartides del teu ordinador -marcada a la imatge superior amb un quadret vermell-. En aquest cas nosaltres hem cercat la imatge a recuperar al disc dur D:.
  • Un cop triada la unitat física o lògica, a la dreta apareix la subfinestra de contingut on hi haurà totes les carpetes. Nosaltres hem cercat la imatge a la carpeta Fotografia \ Cultura \ Índia \ Ladack . A mesura que es vagi navegant per l'estructura en arbre de les carpetes, apareixen els diferents nivells i la subfinestra va actualitzant i mostrant el contingut de la carpeta del darrer nivell.
  • Trieu la imatge que voleu recuperar. A la dreta, a la subfinestra de previsualització, apareix una miniatura que, a més a més, us mostra a la part inferior tota la informació sobre la imatge:nom, pes -espai que ocupa-, tamany en píxels, sistema de gestió de color i nombre de capes. La icona de Previsualitza, marcada a la imatge superior amb una fletxa vermella, permet l'actualització de la miniatura de la imatge triada.
  • Per acabar, cliqueu a sobre de .
   
 
 
  Desar un fitxer
   
 

És molt important que tant en la confecció de dibuixos nous com en la modificació de dibuixos i fotografies, es guardi el treball que s'està realitzant cada cert temps. També és necessari fer còpies de les fotografies i dibuixos abans de fer qualsevol modificació. D'aquesta manera sempre es pot disposar de l'original intacte.

Per desar una imatge, en el menú Fitxer disposeu de cinc opcions:

   
 
   
 
  • Desa, per desar la imatge per primera vegada (haureu de dónar nom al fitxer Sense Títol) i per anar desant futures modificacions en el mateix fitxer. Cada vegada que feu guardar canvia el contingut del fitxer, per tant es perd l'anterior. Recordeu que el format nadiu de GIMP és kcf (GIMP KCF image ).
   
 
   
 
  • Anomena i desa..., per desar una imatge amb un nom diferent al que té, i també per canviar el format d'una imatge. Podeu tenir una mateixa imatge amb diferents noms. A la imatge d'exemple s'ha triat el format nadiu de GIMP i l'hem posat el nom treball01.
   
 
 
  • Desa una còpia..., per fer una còpia d'una imatge i poder-hi fer modificacions. Continua mantenint en pantalla el nom del fitxer obert inicialment, encara que es canvieu el nom de la còpia.
  • Desa com a plantilla..., crea una plantilla amb les mateixes mides i el mateix espai colorimètric que la imatge. Una finestra de diàleg us demanarà de posar nom a la nova plantilla. Després d'això, aquesta plantilla s'incorporarà a les plantilles amb que podrem obrir qualsevol imatge. Si es dona un nom ja erxistent a les plñantilles el programa afegirà un numeral en suffix.
   
 
   
 
  • Torna-ho a fer, fa que la imatge sigui recarregada des del disc dur. Per raons tècniques actualment GIMP tanca la imatge a recarregar i després obre una nova finestra amb la imatge recarregada. Per aquesta raó no és possible anul·lar la recàrrega i tot l'històric d'anul·lació es perdrà. Us demanarà una confirmació per a evitar pèrdues accidentals del vostre treball. Si esteu d'acord cal que cliqueu a la icona
   
 
   
 
  Canviar el format de la imatge
   
 

Els fitxers gràfics tenen un format definit en la seva extensió (BMP, GIF, JPG...). Cada extensió implica un sistema d'emmagatzematge concret de la imatge que comprèn, sobretot, el nombre de colors i la compressió o no de les dades del fitxer.

Amb el GIMP és molt fàcil convertir fitxers gràfics d'un format a un altre. Això té per finalitat aconseguir unes millores en el fitxer: ocupar menys espai de disc, canviar la profunditat de colors de la imatge, aconseguir un format per a un determinat programa... Però el canvi de format sol tenir un inconvenient a vigilar: la pèrdua de qualitat de la imatge.

  • Obriu en el GIMP el fitxer japo.jpg, que és a d125\d125m2\japo.jpg. És un fitxer amb format comprimit JPG, però amb molt poc grau de compressió.
  • Aneu a Visualitza | Finestra d'informació. Surt una finestra d'informació sobre el fitxer obert. Observeu la informació que dóna a General.
   
 
   
 

Per convertir a fitxer BMP:

  • Seleccioneu la imatge japo.jpg. Aneu a Fitxer | Anomena i desa... . A la part mitjana de la finestra, cliqueu a sobre del signe més que hi ha a l'esquerra de Selecciona tipus de fitxer (Per extensió). Seleccioneu a Tipus de fitxer Imatge BMP de Windows i Extensions bmp. Automàticament que trieu el tipus de fitxer, el camp Nom de la part superior de la finestra s'actualitza del format anterior (japo.jpg) al que heu triat (japo.bmp). Cal que seleccioneu la vostra carpeta de treball a Desa en una carpeta. Premeu sobre el botó Desa i farà la còpia amb el nom japo.bmp.
   
 
   
 

Per convertir a fitxer GIF:

  • Seguiu els mateixos passos que al punt anterior, però al desplegable Selecciona tipus de fitxer (Per extensió), seleccioneu a Tipus de fitxer Imatge GIF i Extensions gif. Automàticament que trieu el tipus de fitxer, el camp Nom de la part superior de la finestra s'actualitza del format inicial (japo.jpg) al que heu triat (japo.gif). Cal que seleccioneu la vostra carpeta de treball a Desa en una carpeta.
   
 

   
  Aquest format només és possible en una imatge d'escala de grisos o indexada, raó pe la qual GIMP ha d'exportar la imatge abans de poder desar-la com a gif. L'exportació us ofereix dues possibilitats, convertir-la a indexada o convertir-la a escala de grisos. Trieu la primera.
   
 
   
 
  • Ara un sortirà la finestra Desa en format GIFque us permetrà inserir un comentari del GIF o que el GIF sigui entrellaçat. Aquesta darrera opció es fa servir quan la imatge està destinada a un espai web i facilita que es carregui més ràpidament en el navegador d'internet. Deixeu desactivada l'opció Entrellaça, afegiu un comentari i cliqueu a D'acord.
   
 
   
 

Per convertir a fitxer JPG més comprimit:

El fitxer japo.jpg ja té un format comprimit JPG. Si tingués un altre format i volguéssiu passar-lo a format JPG caldria seguir les mateixes passes anteriors però a l'apartat Selecciona tipus de fitxer (Per extensió) caldria tornar a seleccionar Imatge JPEG a Tipus de fitxer.

  • Seleccioneu el fitxer japo.jpg. Aneu a Fitxer | Anomena i desa... . A la part mitjana de la finestra, cliqueu a sobre del signe més que hi ha a l'esquerra de Selecciona tipus de fitxer (Per extensió). Seleccioneu a Tipus de fitxer Imatge JPEG i Extensions jpg, jpeg, jpe. Al camp Nom escriviu japo2.jpg.
   
 
   
 
  • Surt la finestra Desa com a JPEG. Desplaceu el cursor de Qualitat fins un valor més alt, per exemple 95. Podeu previsualitzar el resultat en una finestra d'imatge. Observeu l'explicació que dóna a sota la barra de compressió. Feu D'acord.
   
 

   
 

Obriu tots els fitxers que heu creat, junt amb l'original, en el GIMP. Observeu-ne les diferències visuals. La qualitat és prou bona, fins i tot la del fitxer amb més compressió (japo2.jpg). Els més comprimits poden servir per inserir en un treball del Word, en una presentació del PowerPoint, per enviar-los per correu electrònic Si la seva finalitat només és imprimir-los, després sí que cal buscar una qualitat més alta, d'acord amb la impressora de què disposeu.

Per comprovar la mida dels nous fitxers, podeu fer-ho des de l'Explorador del Windows:

   
 
   
 
  Modificar la profunditat de colors
   
 

Hi ha la possibilitat de reduir els colors d'una imatge i, per conseqüència, de reduir el pes del fitxer:

  • Obriu el fitxer japo.jpg. A la informació sobre el fitxer, Visualitza | Finestra d'informació, a Profunditat visual s'indiquen els colors que té la imatge (24 milions de colors).
   
 
   
 
  • A la finestra de Posterize dins el menú Eines | Eines de color trobareu que hi ha 256 nivells de posterització (reducció del nombre de colors).
   
 
   
 
  • Si desplaceu el cursor de nivells de posterize fins a 8, par exemple, i teniu activada la previsualització, us adonareu ràpidament de com influeix sobre la definició del color a la imatge. Deseu la imatge, en format jpg, amb el nom japo3.jpg.
   
 
   
  Per comprovar la mida dels nous fitxers, podeu fer-ho des de l'Explorador del Windows:
   
 
   
 
  Modificar la mida d'una imatge
  Per a aquesta pràctica podeu fer servir la imatge carrilet_nuria.jpg que es troba a la carpeta D125\d125m2.
 
  • Obriu el GIMP i obriu la imatge anterior.
  • Accediu a l'opció Escala la imatge... del menú Imatge.
   
 
   
  Us mostra la finestra següent:
   
 
   
 

En aquesta finestra observem a la part superior, a l'esquerra, el nom, i a la dreta, la miniatura de la imatge. Separat d'aquesta capçalera, hi ha el contingut de la finestra format per: Mida de la imatge, Resolució i Qualitat.

A Mida de la imatge trobem una part superior a la qual podem expressar les noves mides de la imatge i a la part inferior podrem expressar la seva resolució. Amb aquest mètode de modificació de la mida de píxels, el GIMP duplica o elimina píxels amb la finalitat d'obtenir l'amplada i l'alçada desitjades d'una imatge. Us permet modificar les dimensions de la imatge, deixant a la vostra elecció la manera de mesurar la imatge en: píxels, percentatge, polzades, mil·límetres, punts, piques i altres unitats. Hem de vigilar de no "deformar" la imatge; caldrà vigilar l'aspecte de la icona que apareix a la dreta de les mides de la imatge:

   
 
 
Icona d'una cadena amb les anelles tancades. Canviant l'amplada l'alçada es modifica de manera proporcional, i a l'inrevés.
  Icona d'una cadena amb les anelles obertes.Caldrà modificar l'amplada o l'alçada per separat: DEFORMAREM LA IMATGE
   
 

La Resolució de la imatge es pot modificar i això comportarà un canvi en les dimensions de la imatge. La manera d'expressar aquesta resolució estarà basada en el que s'ha explicat abans referent a la mida de la imatge i lligat amb la icona present de nou a la dreta -la icona de la cadena-. Aquest aspecte estarà relacionat amb la darrera part de la finestra: la Qualitat.

Si augmentem la resolució, el programa necessitarà "interpolar" (afegir) píxels per a aconseguir-ho i ho farà mitjançant diferents algorismes o mètodes matemàtics; GIMP ens proposa tres mètodes d'interpolació de píxels, a l'apartat de Qualitat:

  • Cap (el més ràpid i el que fa és senzillament augmentar els píxels com si fos un zoom).
  • Lineal
  • Cúbic (el millor, però presenta l'inconvenient de què és el més lent ja que necessita fer molts càlculs).

Si el que volem és aconseguir una disminució del pes del fitxer, a banda de jugar amb el format de sortida de la imatge -formats amb compressió-, el que podem fer és una combinació de disminució de resolució i nombre de píxels, restablint posteriorment les dimensions inicials de la imatge.

Escolliu-ne una i modifiqueu la imatge, configurant tots els paràmetres explicats de manera que la imatge quedi reduïda a la meitat del seu tamany original.

 
 
   
 
  Retocar una fotografia
   
 

El GIMP té moltes possibilitats de retoc fotogràfic. A continuació es descriu la manera de modificar la brillantor i el contrast d'una fotografia feta amb la càmera digital, cosa que generalment és suficient per millorar-ne la qualitat.

  • Obriu el fitxer f_abella.jpg. És la imatge de la fotografia a modificar. El trobareu a d125\d125m2\f_abella.jpg.
  • Aneu a Eines | Eines de color i seleccioneu l'opció Brillantor-Contrast...
   
 
   
 
  • A la finestra de Brillantor-Contrast..., modifiqueu els valors de la brillantor i del contrast. Generalment les imatges milloren si proveu per a la brillantor valors entre -12 i 12, i per al contrast valors de 0 a 40. Activeu l'opció Previsualitza que trobareu a la part inferior ersquerra de la finestra i podreu veure l'efecte dels canvis que esteu introduint.
   
 
   
 
  • Des del menú Eines hi ha les opcions d'Eines de selecció, de pintura, de transformació i de color, amb les quals podeu realitzar moltes modificacions a les imatges. Tot i que moltes serveixen per aconseguir uns efectes més espectaculars que no pas pràctics.
  • Dins Eines | Eines de transformació trobaràs les opcions següents: Mou, Escapça i canvia la mida, Gira, Escala, Retalla, Perspectiva i Volteja.
   
 
   
 
 
Resultat de l'aplicació de l'Eina de Transformació de Perspectiva
   
 
  • Dins Eines | Eines de color trobaràs les opcions següents: Balanç de color, To-Saturació, Acoloreix, Brillantor-Contrast, Llindar, Nivells, Corbes i Posterize.
   
 
   
 
 
Resultat de l'aplicació de l'Eina de Color Acoloreix
   
 
  • Als alumnes els agrada molt provar els efectes del menú Filtres.
   
 
Amunt