Enrera
Mòdul 6
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Toca Toca
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure el programa Toca Toca, la seva instal·lació, el funcionament i la creació d'activitats.

 

  Contingut de la pràctica:
 
 
 
 
   
  Característiques del programa Toca Toca
   
 

Algunes persones tenen afectat el sistema cognitiu i comunicatiu, cosa que fa que difícilment interaccionin amb el que els envolta: no mostren atenció pel que passa al seu voltant.

L'ordinador ofereix un entorn idoni per iniciar unes pautes elementals de comunicació. Aquestes persones, davant l'ordinador, quan manipulen el teclat o el ratolí, ho fan sense cap finalitat, ni tan sols miren o es fixen en la pantalla de l'ordinador. Per tant, cal trobar uns entorns simples i que arribin a ser del seu interès.

Els programes causa-efecte o acció-reacció intenten captar l'atenció de l'usuari/ària de tal manera que la persona, l'alumne/a, associï les seves accions amb la resposta de l'ordinador.

El Toca Toca, com a programa d'acció-reacció, vol ser un primer graó en la comunicació amb l'ordinador. I, molt sovint, la comunicació amb l'ordinador és un pas important cap a la comunicació amb l'entorn.

El Toca Toca aprofita les capacitats multimèdia dels ordinadors per captar l'atenció, despertar l'interès i educar el gest voluntari.

 
Pràctica
Instal·lació del Toca Toca
   
  Ubicació del Toca Toca
 

El programa Toca Toca es troba:

  Instal·lació del Toca Toca
  Per instal·lar-lo ho fareu des d'Internet, a l'adreça de l'autor, ja que és on sempre hi ha l'última versió i, també, diferents aplicacions del programa.
 
  • Obriu el navegador d'Internet i accediu a l'adreça:

http://www.xtec.cat/~jfonoll/tocatoca/

 
 
Aquesta imatge pot no ser igual a la que trobareu actualment a la web, ja que està en evolució constant.
   
 
  • Heu de baixar a una carpeta del vostre ordinador o a l'escriptori, el fitxer emmarcat en el quadre vermell: toca212.exe. Si actualment el contingut de la pàgina no coincideix amb la imatge, cal que baixeu la versió més nova del Toca Toca.
  • Baixeu-vos també el fitxer de la "demo" del programa: Demo Toca Toca
 
  • Executeu el fitxer toca212.exe (podria ser que l'actual tingués un altre nom) i automàticament s'efectua la instal·lació del programa.
  • Executeu, també, el fitxer de la "demo".
 
   
 
  • Podeu activar el programa des d'Inici | Programes | Toca Toca | Toca Toca.
 
Pràctica Funcionament del programa
   
 

El programa funciona amb un esquema senzill de condicionament de la conducta:

Estímul - Acció - Reacció

  • Estímul: són les imatges, textos o sons que mostra l'ordinador per provocar la resposta de l'usuari/ària.
  • Acció: són les respostes que es fan amb el teclat, el ratolí, el micròfon o altres perifèrics més específics com ara commutadors, pantalla tàctil o tauleta sensible.
  • Reacció (reforç): són les imatges, textos o sons que mostra l'ordinador per incentivar l'acció realitzada. Pot indicar si una resposta és correcta o incorrecta.
 
La demo del Toca Toca
   
  Durant la instal·lació del programa, també heu instal·lat la demo. Són unes activitats d'exemple per veure la majoria de possibilitats del programa, sobretot les novetats d'aquesta versió del Toca Toca.
   
 
  • Seleccioneu Inici | Programes | Toca Toca | Demo.
 
   
 

A partir del menú podeu accedir a les diferents activitats:

      • Exploració teclat. Cal prémer qualsevol tecla i apareix una imatge amb el so del seu nom.
      • Una lletra. Surt la imatge d'un animal per pantalla i cal prémer la tecla corresponent a una lletra del nom de l'animal.
      • Dictat. El programa dicta paraules i cal escriure-les. Són noms d'animals. Si s'escriuen bé, surt l'animal en qüestió.
      • Dictat de paraules. El programa pronuncia el nom d'un animal i cal assenyalar-lo a la pantalla on n'apareixen més.
      • Dictat de formes. La pantalla conté les imatges d'uns quants animals. En surt un de nou al centre i cal trobar el seu igual.
      • Exploració del ratolí. A la pantalla hi ha les imatges d'uns quants animals. Si s'hi clica a sobre, el programa presenta una nova imatge més gran de l'animal, amb el text del seu nom i la seva pronúncia.
  • Comproveu el funcionament de totes les opcions. Observeu com són activitats de diferents nivells: des de prémer una sola tecla fins a escriure una paraula dictada.
   
  Demo Toca Toca so
   
 

Aquesta versió compta amb possibilitats de treballar el so a les activitats. Hi ha una demo per comprovar el tipus d'activitats de so que es poden confeccionar:

  • Aneu a Inici | Programes | Toca Toca | Demo so.
 
   
 

A partir del menú, accediu a les diferents activitats:

      • Exploració so colors. Només cal parlar davant del micròfon (presència de so) i el programa respon presentant pantalles de diferents colors.
      • Exploració so animals. En parlar davant del micròfon (presència de so), apareixen diferents animals amb el text del seu nom i la seva pronúncia.
      • Dictat fort/fluix. Per emetre sons fluixos o forts, segons indiqui el programa.
      • Sèrie fort/fluix. Quan el programa ho indica, cal fer un so continuat fins a completar la pantalla d'un color.
  • Activeu totes les opcions i comproveu-ne el funcionament.
 
Més activitats del Toca Toca
 

Podeu observar més exemples d'activitats del Toca Toca en els exercicis que hi ha a la pàgina web del programa.

  • Obriu el navegador d'Internet i accediu a l'adreça http://www.xtec.cat/~jfonoll/tocatoca/
  • Per aconseguir els exercicis, feu un doble clic sobre el seu nom. Baixeu el fitxer executable (EXE). Una vegada el tingueu a la carpeta del vostre ordinador, executeu-lo.
  • Alguns poden estar comprimits en format ZIP. Primer caldrà descomprimir-los amb el programa WinZip i així aconseguir els fitxers executables.
  • Hi trobareu: Animals noms i fotos, Aparellar fotos, Audició, so i ritme, Caga tió...
 
   
 

Executeu algunes d'aquestes activitats:

  • Des d'Inici | Programes | Toca Toca | Nom de l'activitat.
  • Directament en el Toca Toca, a l'engegar el programa, surt la finestra de "Toca Toca - Inici", seleccioneu "Engegar exercici". I des del mateix programa, mitjançant el menú Opcions | Fitxers | Obrir. Seleccioneu, en els dos casos, el fitxer en qüestió (*.TOC).
 
Pràctica
Models d'exemple per a la creació d'activitats del Toca Toca
   
 

En la realització d'aquestes pràctiques necessitareu:

    • El programa Toca Toca
    • Un programa de dibuix (Paint, GIMP)
    • L'enregistrador de sons del Windows i micròfon
    • Aplicacions del Toca Toca: m6p2mod1.toc, m6p2mod2.toc i m6p2mod3.toc, que trobareu a la carpeta d125m6
    • Fitxers m6p2vo_a.gif ,m6p2so_a.wav i fons2.gif que trobareu a la carpeta d125m6
  Model 1
   
  Són uns exercicis en què es presenta per pantalla la imatge d'un nombre (Estímul), i l'alumne/a ha de respondre prement el nombre indicat en el teclat (Acció). Si la resposta és correcta, el programa respon (Reacció) amb una pantalla de color verd, o de color vermell si la resposta és incorrecta.
 
  • Obriu el programa Toca Toca. A la finestra TocaToca - Inici, escolliu Engegar Exercici. Busqueu el fitxer m6p2mod1.toc que hi ha a la carpeta d125m6.
 
 
  • Si ja esteu dins el programa Toca Toca, aneu al menú Opcions | Fitxers | Obrir, seleccioneu el fitxer m6p2mod1.toc que hi ha a la carpeta d125m6. I seleccioneu Opcions | Engegar.
 
   
 
  • Sortiu de l'exercici. Fent Esc atureu l'activitat i podeu accedir al menú Opcions.
   
  Model 2
   
 

Observeu una variació de l'exemple anterior. En aquest cas, l'Estímul és el so d'un nombre; l'alumne/a ha de respondre (Acció) prement el nombre indicat al teclat. Si la resposta és correcta, surt a la pantalla el nombre en qüestió (Reacció); si la resposta no és correcta, surt una pantalla vermella.

  • Obriu el programa Toca Toca. Seleccioneu Opcions | Fitxers | Obrir i el fitxer m6p2mod2.toc. Per engegar-lo, aneu a Opcions | Engegar.

 

   
  Model 3
   
 

En aquest exemple es treballa sobre una imatge de fons. A partir d'una pregunta inicial (Estímul), l'alumne/a ha de respondre (Acció) assenyalant un objecte de la imatge. Si la resposta és correcta, surt la indicació Molt bé (Reacció) o una pantalla vermella ni no l'encerta..

  • Obriu el programa Toca Toca. Seleccioneu Opcions | Fitxers | Obrir i el fitxer m6p2mod3.toc. I aneu a Opcions | Engega.
 
Pràctica
Creació d'activitats del Toca Toca
   
 

La pràctica consisteix a crear una activitat del Toca Toca que presenti uns exercicis amb les característiques següents:

  • El programa ha de presentar el so i la imatge d'una vocal (Estímul).
  • La resposta de l'alumne/a ha de ser prémer la tecla d'aquesta vocal (Acció).
  • La reacció del programa consisteix a presentar un dibuix si la resposta és correcta i una pantalla vermella si la resposta és incorrecta.

Seria una activitat pensada per a aquells alumnes que s'inicien en el coneixement de les vocals i que al mateix temps se'ls encamina cap a l'ús del teclat de l'ordinador.

 
Realització de l'activitat "Reconeixement de les vocals"
   
  Previs
   
 

En la realització d'aquesta activitat necessitareu:

      • Cinc fitxers de dibuix (GIF), amb les imatges de les cinc vocals.
      • Cinc fitxers de so (WAV), amb el so de cada vocal.
      • Un fitxer de dibuix amb alguna imatge bonica, un animal o una joguina, per a les respostes correctes.

Per veure un exemple de com hauria de ser el dibuix, obriu el fitxer m6p2vo_a.gif que teniu a la carpeta de treball d125m6. Cal que amb el Paint o amb el GIMP feu un fitxer per a cada vocal.

Si ho feu amb el GIMP:

  • Només cal que comenceu un dibuix nou d'un mínim de 300 x 300 píxels, uns 10 x 10 cm, inseriu la lletra de la vocal que s'ha de representar amb l'opció d'inserir text, i amb una mida molt gran, uns 250 píxels.
  • Pinteu el fons del dibuix perquè la vocal ressalti més. Deseu cada fitxer de les cinc vocals en format GIF i amb els noms: m6p2vo_a.gif, m6p2vo_e.gif, m6p2vo_i.gif, m6p2vo_o.gif i m6p2vo_u.gif.
  • Feu el dibuix per a les respostes correctes. Aprofiteu-ne algun de fet, com ara una fotografia, una imatge d'Internet... Deseu-lo amb el nom premi1.gif. Teniu una mostra del fitxer del premi, és el premi.gif.

Teniu un exemple de com hauria de ser el fitxer de so a m6p2so_a.wav, que és a la carpeta de treball d125m6.

  • Podeu gravar els fitxers de so amb l'Enregistrador de so del Windows tal com ho heu fet al mòdul 4 pràctica 2: Veu pregravada. Enregistrament de sons (m4 p2).
  • Deseu els fitxers de so amb els noms m6p2so_a.wav, m6p2so_e.wav, m6p2so_i.wav, m6p2so_o.wav i m6p2so_u.wav.
   
  Al Toca Toca
 

 

Per planificar la primera acció:

   
 
  • En obrir el Toca Toca surt la finestra TocaToca - Inici. Seleccioneu Crear Nou Exercici. Seleccioneu la vostra carpeta de treball (és on heu de tenir tots els fitxers per fer l'exercici: fitxers de dibuix i els de so) i poseu un nom a l'exercici, es dirà vocals.toc.
 
 
  • Si ja esteu dins el Toca Toca, aneu a Opcions | Fitxers | Nou, i poseu el nom del fitxer de l'exercici a la vostra carpeta.
 
  • Presenta la finestra de Planificar Toca - Toca, amb la pestanya Ítems oberta. Des d'aquí podem planificar tot l'exercici. Ja que tenim accés a programar els Estímuls, Accions i Reaccions (Si bé i Si mal)
 
 

Cal que entreu:

      • Les cinc accions corresponents a les cinc vocals, una a una..
      • Després, els estímuls per a cada acció, consistents en els fitxers de les imatges de les vocals.
      • Les reaccions del programa, que són el dibuix de premi i la pantalla vermella.

Ho heu de fer pas a pas o, millor dit, acció a acció.

   
  Les accions
   
 
  • A l'apartat de les Accions (color blau) cliqueu sobre el quadrat. Surt la finestra de dades Generals de l'aplicació. Premeu sobre la icona del teclat.
 
 
  • S'ha obert la finestra d'Accions de Teclat.
  • La primera acció ha de ser prémer la tecla de la vocal A. Fixeu-vos en la imatge i teclegeu la lletra A a la finestreta remarcada. Valideu amb l'acceptar del seu costat, i finalment amb l'Acceptar general de la finestra d'Accions de teclat.
 
 
  • L'apartat Accions de la finestra Ítems quedarà amb aquesta icona:
 
   
  Els estímuls
   
 
  • Ara programeu l'Estímul. A la finestra Ítems, premeu sobre el quadrat de l'apartat Estímuls (de color groc), apareix la finestra Dades Generals de l'aplicació.
  • Premeu sobre l'opció Fitxers.
 
 
  • A la finestra de Tria fitxers, primer de tot seleccioneu l'opció del desplegable que fa que apareguin els fitxers de so: Fitxers de so. Seleccioneu la vostra carpeta de treball, on teniu els fitxers per confeccionar aquesta activitat. Seleccioneu el fitxer de so corresponent a la vocal A, és el fitxer m6p2so_a.wav.
  • Quan el tingueu seleccionat, premeu sobre Acceptar. Tornareu a la finestra d'Ítems.
 
 
  • Ara cal que hi afegiu l'estímul del dibuix de la vocal A. Premeu sobre el segon quadrat.
 
 
  • Surt, de nou, la finestra de Dades Generals de l'aplicació. Torneu a prémer sobre el botó Fitxers d'aquesta finestra.
  • Heu d'escollir Fitxers de gràfics del desplegable i seleccionar el fitxer m6p2vo_a.gif amb la imatge de la vocal A. Valideu amb Acceptar.
 
 
  • Si premeu amb el botó dret del ratolí sobre les icones creades, apareix un menú amb diferents possibilitats, entre les quals destaca la possibilitat d'esborrar l'estímul o la reacció creada.
 
   
  Les reaccions
   
 

Si bé

   
 

A continuació, programareu la resposta de l'ordinador quan l'acció de l'alumne/a sigui correcta, és a dir, quan premi la tecla A.

  • A la finestra de Planificar Toca Toca heu de continuar tenint visible la pestanya Ítems. A l'apartat de l'Estímul Si bé (és de color verd), cliqueu sobre el quadrat. Apareix la finestra Dades Generals de l'aplicació.
  • Premeu sobre Fitxers i seleccioneu el fitxer del dibuix premi.gif de la vostra carpeta de treball. Cal seleccionar Fitxers de gràfics del desplegable. Valideu amb Acceptar.
 
 
  • Hi ha la possibilitat que quan una reacció (Si bé i Si malament) ha de sortir a totes les accions de l'exercici, es pugui programar una vegada i serveixi per totes. Es fa des del menú Reaccions | Si bé (o Reaccions | Si malament), de la finestra Planifica Toca - Toca. Cal marcar l'opció Modificar Totes. Premeu el menú Ítems per tornar a programar les reaccions. La reacció (premi.gif) d'aquesta primera acció relativa a la vocal A sortirà en totes les altres accions (vocals E, I, O, U) que configurareu posteriorment.
 
  • És necessari que a mesura que aneu treballant deseu el treball realitzat. Si esteu a la finestra de Planifica Toca - Toca, heu d'anar al menú Opcions | Sortir. Ara us trobeu a la finestra general del Toca Toca, aneu al menú Opcions | Fitxers | Desar, i si el nom del fitxer que surt per defecte ja us és vàlid, premeu sobre el botó Desa.
  • Per tornar a programar l'exercici, aneu a Opcions | Planifica.
   
  Si malament
   
  És la resposta de l'ordinador quan l'acció de l'alumne/a no és la correcta. A vegades no cal programar-ho i així s'eviten possibles "frustracions", ja que no deixa de ser una reacció negativa.
 
  • A la finestra de Planificar Toca Toca heu de continuar tenint visible la pestanya Ítems. A l'apartat de l'Estímul Si Mal (és de color vermell), cliqueu sobre el quadrat. Apareix la finestra Dades Generals de l'aplicació.
  • Escolliu la icona Colors. A la finestra de Colors, escolliu el color vermell. Premeu sobre Accepta i sortirà a l'apartat Si Mal, una icona que indica que hi ha un color seleccionat.
  • Aquesta reacció, també es pot programar per a que surti a totes les accions que programeu. Cal anar al menú Reaccions | Si malament i marcar l'opció Modificar Totes.
  Una vegada heu programat la primera acció, amb el seu estímul i les seves reaccions, la pantalla d'Ítems tindrà aquest aspecte:
 
   
  Planificació de les altres accions
   
 

Ara fixeu-vos a la part inferior de la finestra de Planificar Toca Toca, a l'apartat ITEMS.

  • El nombre ens indica les accions que tenim programades, en el nostre cas, de moment hi surt un 1, ja que només hem preparat la primera acció.
  • Al costat del nombre hi ha quatre quadres, fan referència als estímuls (quadrat groc), accions (quadrat blau) i reaccions (Si bé: quadrat verd i Si Mal: quadrat vermell). Si porten una "X", vol dir que ja estan programats, com en el nostre exemple. Si hi ha un interrogant, indica que encara no està programat. Si es clica damunt d'aquests quadrats anem a la finestra específica per programar cada situació, en aquesta pràctica no ho fem des d'aquesta finestra específica, sinó des de la finestra Ítems, ja que és més senzill i entenedor, ja que ens dóna una visió general de tot el conjunt. Per tornar a la finestra Ítems premeu sobre el nombre d'ítem (a la imatge hi ha un 1).
 
 
  • La primera acció que cal fer per programar les altres accions, és afegir un nou ítem. Cal que premeu sobre el botó Afegir. De seguida tindreu un 2 a la finestreta del nombre d'ítems i tota la finestra Ítems ha canviat. Trobareu en blanc el quadrat per programar els estímuls i l'acció. En canvi, ja està programat el quadrat de les reaccions Si bé i Si Mal, això passa només si heu marcat l'opció Modificar Totes (menú Reaccions | Si bé o Si malament).
 
 
  • Si calgués eliminar aquest nou ítem, podeu prémer el botó Esborrar.
 

A continuació, seguiu les mateixes passes per programar les Accions per a les vocals E, I, O i U, amb els respectius Estímuls i Reaccions.

Cal configurar les quatre accions que queden: vocals E, I, O i U. Aneu consultant les passes que heu fet per a la primera Acció. Recordeu que per a cada vocal necessiteu configurar:

      • Estímuls. Necessiteu els fitxers de so i gràfics per a cada vocal.
      • Accions. Heu de configurar l'acció del teclat, és a dir, la lletra corresponent.
      • Reaccions. Si bé, fitxer premi.gif. Si malament, pantalla vermella.
   
  Posar en marxa l'activitat
   
 
  • Tanqueu la finestra de Planificar Toca - Toca: seleccioneu el menú Opcions | Sortir.
  • A la finestra inicial del Toca Toca, aneu Opcions | Engegar
  • Per tornar a programar accions o per modificar-ne, aneu a Opcions | Planificar, de la finestra inicial del Toca Toca.
  • Deseu l'activitat feta des del menú Opcions | Fitxers | Desa. Poseu-hi el nom vocals.toc.
   
  El menú General
   
 
   
 

En el menú General podeu modificar alguns valors que durant l'execució de l'activitat no es desenvolupen prou bé, sobretot els temps de presentació en pantalla dels estímuls, els temps per presentar els estímuls, donar les respostes, les reaccions... També podeu posar un altre color de fons, fitxer de fons...

  • Per accedir-hi, des de la finestra de Planificar Toca - Toca, premeu sobre el menú General.
 
 
Realització d'una activitat amb imatge de fons de pantalla
   
 

A l'apartat de models d'exemple heu vist, en el Model 3 (m6p2mod3.toc), una activitat en què les accions es desenvolupen sobre una imatge que ocupa tota la pantalla.

Ara confeccionareu una activitat d'aquest tipus, en què, a partir d'unes preguntes (Estímuls), calgui assenyalar algunes parts de la imatge de la pantalla (Accions). En encertar o fallar (Reacció), el programa presentarà una reacció determinada (color) i presentarà una altra qüestió.

  • Per fer activitats del Toca Toca és millor que obriu una carpeta de treball nova per cada exercici, i en aquesta carpeta hi haurà només els fitxers necessaris per fer l'exercici.
  • Podeu crear una carpeta de treball que es digui \mar\. A dins hi copieu el fitxer fons2.gif, el qual teniu a la carpeta del curs: \\d125\d125m6\.
   
  Col·locar un fitxer de fons de pantalla
   
 
  • Obriu el Toca Toca, a la finestra de Toca Toca Inici premeu sobre el botó Crear Nou Exercici (si ja esteu en el Toca Toca, aneu a menú Opcions | Fitxers | Nou). Cal que poseu un nom per aquest exercici: "mar.toc" i el deseu a la vostra carpeta de treball: \mar\.
  • Cal estar a la finestra de Planificar Toca - Toca, si no hi sou, aneu a menú Opcions | Planificar.
  • Premeu sobre el menú General.
  • Premeu sobre el botó Fitxer de fons.
 
   
 
  • Escolliu el fitxer fons2.gif, el qual teniu a la carpeta de treball i Acceptar.
 
   
  Planificar els estímuls i les accions
   
 

Primer estímul

   
 
  • A la finestra Planificar Toca - Toca, premeu sobre el menú Ítems.
  • Premeu sobre el quadrat groc dels Estímuls. A la nova finestra, premeu sobre el botó Paraules.
  • Escriviu el text: Assenyala les ESTRELLES DE MAR. Indiqueu Peu per a la seva ubicació a la pantalla. Valideu-ho amb Accepta.
 
   
 

Primera acció

   
 
  • Premeu sobre el quadrat blau de les Accions.
  • A la nova finestra premeu sobre la icona Ratolí.
 
 
  • Surt la finestra d'Accions de ratolí.
  • Premeu sobre el botó Crea Zones.
 
 
  • Surt la imatge de fons de pantalla que heu seleccionat abans. Emmarqueu cada animal amb un quadre Recordeu el número de quadre i l'animal, ja que després cal relacionar-los. En acabar, premeu sobre Opcions | Sortir.
 
 
  • Si no hi sou, aneu a la finestra Accions de ratolí, cal prémer el quadre blau d'Accions i després la icona Ratolí.
  • Recordeu que l'estímul indica "assenyalar les estrelles de mar". Per a la primera acció, trieu només les zones on surten les estrelles de mar: Zona 001 i Zona 002. Premeu a Acceptar.
 
   
 

Primera reacció

   
 
  • Prepareu les reaccions per quan l'alumnat contesti bé l'estímul (la pregunta) i per quan s'equivoqui.
  • Seguiu les mateixes passes que a la pràctica anterior. Podeu seleccionar només colors.
  • Recordeu de marcar, tant a la Reacció de Si bé com a la de Si malament, la casella de Modifica les totes; d'aquesta manera, ja quedaran programades les properes accions que preparareu amb aquestes reaccions.
 
   
 

Estímuls, accions i reaccions següents

   
 
  • Tot seguit, creeu un nou ÍTEM, heu de prémer el botó Afegir de la finestra Planificar Toca - Toca.
  • A Estímuls, a l'opció Paraules hi escriviu Assenyala els CAVALLETS DE MAR.
  • A Accions, premeu sobre el botó Ratolí i seleccioneu les zones o quadres que inclouen cavallets de mar.
  • Comproveu si han quedat programades les Reaccions. Si no, cal que ho feu.

D'aquesta manera, configureu totes les accions i els seus estímuls i reaccions. Recordeu que a la imatge de fons de pantalla hi ha els dibuixos: estrelles de mar, cavallets de mar, gambes, foques i crancs.

 

   
 
  • Finalment, comproveu el funcionament de l'activitat (Opcions | Engegar). Deseu l'activitat (Opcions | Fitxers | Desar) amb el nom mar.toc.
  • Si convé, feu les modificacions pertinents al menú General, sobre tot els temps.
 
Amunt