Enrera
Mòdul 6
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
1
2
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  AlfaWin-Geomètric
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure uns programes de dibuix del projecte AlfaWin Geomètric.

   
  Contingut de la pràctica:
 
 
 
 
 
   
 
  AlfaWin-Geomètric
   
 


L'Alfawin'Geomètric és un conjunt de programes en què s'aprofiten les capacitats gràfiques de l'ordinador i les possibilitats matemàtiques del dibuix geomètric per engrescar i motivar l'usuari a investigar lúdicament les formes, els colors de les figures i les relacions que s'estableixen en la composició.

El seu autor és Bernat Orellana i des de la seva pàgina web podeu accedir a l'AlfaWin-Geomètric i al projecte Minerva.

http://bernat-orellana.org/

Podeu consultar el munt d'aplicacions i programes educatius que ha confeccionat, així com les guies didàctiques dels mateixos programes i un curs telemàtic "Fem tallers amb l'ordinador" amb Minerva, dirigit als docents que treballen en l'àmbit de la formació de les persones adultes.

http://www.xtec.net/fadults/minerva/index.htm


El paquet de l'Alfawin'Geomètric es composa de vuit aplicacions que poden funcionar de forma aïllada o integrades com un conjunt amb una interfície de disseny unificat.

    • Rodet
    • Calidoscopi
    • Màgic
    • Siluetes
    • Trames
    • Estudi
    • Simètric
    • Polígons: Polígons Inici i Polígons 2

Els programes es poden descarregar de:

http://www.xtec.es/cgi/programari_educatiu?TEMATICA=infantil

http://www.xtec.cat/fadults/minerva/minerva-online/a65.htm

i són de lliure ús dins el sistema educatiu de Catalunya en activitats sense ànim de lucre.

 
  RODET
   
  Rodet és una aplicació pensada per realitzar exercicis d'omplir superfícies d'una forma guiada i interactiva. A l'alumnat se li presenta un dibuix sense color que ha de pintar segons una mostra.
  Els alumnes treballen amb Rodet a partir d'uns exercicis que inclou el programa o bé dibuixos que podeu crear per a ser treballats amb el programa.
   
Realització d'un exercici amb el Rodet
 
  1. Per obrir un fitxer aneu al menú Arxius | Obrir, Editar i obriu una de les carpetes amb exercicis, per exemple "/divers/". Prement la icona "Exportar tots els dibuixos a la galeria", podreu incorporar tots els exercicis a la galeria.
  2. Els dibuixos de la galeria se situen a la part superior del programa i fent clic s'incorporen a la finestra principal.
  3. Els dibuixos s'obren amb l'ajuda del botó de la Galeria.
 
 
  1. En obrir un exercici el programa escanneja el dibuix per buscar els colors que intervenen i genera una paleta gràfica a mida.
  2. L'exercici a fer consisteix en triar el color adequat i omplir les zones corresponents.
  3. Podeu imprimir el treball abans de fer-lo, si voleu que l'alumne el faci sobre paper o bé, una vegada l'ha pintat del tot, aneu a Arxius | Imprimir.
 
Creació de nous exercicis
 

Rodet permet la creació de nous exercicis, a partir de modificar alguns dels materials existents.

Els exercicis es creen amb algun programa de dibuix, ja sigui en Paint, Gimp o PaintShopPro.

  1. Obriu el Paint. Carregueu un dibuix de la carpeta "/divers/" del Rodet, per exemple, "fig02.gif".
  2. També ho podeu fer directament des del Rodet, quan teniu el dibuix que us interessa "fig02.gif" obert en el Rodet, aneu a menú Arxius | Exportar al Paintbrush.
  3. Ja en el Paint. Esborreu els dibuixos que té, però no els requadres.
  4. A la part de l'esquerra, dibuixeu qualsevol composició, per exemple de requadres, cercles..., si cal us ajudeu de dibuixos ja fets que hi podeu enganxar (copiar i enganxar d'altres fitxers de dibuix). De moment deixeu el dibuix en negre, sense color.
  5. Amb l'eina de retallar marqueu tot el dibuix que heu fet a la part esquerra i copieu-lo (Edita | Copia), i tot seguit, enganxeu-lo (Edita | Enganxa). Cal que el desplaceu just al requadre de la part dreta del dibuix, que de moment tenieu en blanc.
  6. Ara pinteu només el dibuix de la part esquerra. El de la dreta no, ja que serà la part que l'alumne haurà de pintar des del programa Rodet.
  7. Aneu al menú Fitxer | Anomena i desa. Poseu-li un nom diferent a l'original, per exemple "fig00.gif". Cal que el deseu a la mateixa carpeta "/divers/" del Rodet.
  8. Ara ja el podeu obrir des del Rodet i omplir-lo.
  9. D'aquesta manera podeu crear galeries de dibuix al vostre gust per a treballar amb els alumnes.
 
  CALIDOSCOPI
   
 

"El Calidoscopi és una eina de creació lúdica, apta per a qualsevol tipus d'usuari. Els resultats moltes vegades són imprevisibles, però sempre espectaculars i inciten a passar una bona estona dibuixant i observant.
És una eina de treball creatiu d'utilitat a l'aula d'informàtica de les escoles de primària o secundària, però el que de debò fa que aquest programa sigui una molt bona aplicació didàctica són els resultats obtinguts amb nois i noies amb necessitats educatives especials. Petits moviments amb el ratolí es multipliquen, en diverses zones de dibuix, a partir de diferents eixos simètrics."

Presentació del Calidoscopi a la Guia didàctica.

   
 
   
  Les eines de dibuix
   
 

Les diferents eines de treball estan sempre visibles i accessibles d'una forma directa activant-les amb botons o icones.

  • Entre les eines destaquen:
    • Nombre de girs o d'eixos simètrics del dibuix: 4, 6, 8, 16, 24...
    • Forma i mida del pinzell: recte, rodó, quadrat...


 
  • Colors:
    • Graella de colors. És un conjunt de petits rectangles de colors que en fer clic canvien el color actiu. És la manera més ràpida de seleccionar el color, però sols ens permet accedir als color bàsics.
    • Escales cromàtiques. Són uns rectangles situats sota la garella de colors amb diferents intensitats d'un mateix color. En fer clic sobre un punt de l'escala, el color queda registrat com a color actiu.
 
  • Esborrar i desfer:
    • El programa guarda un registre dels diferents passos en la creació del dibuix de manera que podem accedir en qualsevol moment a alguna de les versions anteriors.
    • En fer clic a la icona es desplega un visor amb les darreres vuit fases anteriors. Tan sols situant-se en una d'elles el fitxer es carrega a la finestra principal.
    • Fent clic a qualsevol de les fases s'amaga el visor i podem seguir treballant amb normalitat
 
  • Nou projecte
    • Es pot fer un nou projecte de dibuix de dues maneres: mitjançat la icona full en blanc o des de menú Arxius | Projecte nou

 
Realització d'una figura geomètrica amb el Calidoscopi
   
 
  1. Seleccioneu un nombre de girs o eixos, per exemple: 16.
  2. Escolliu un color.
  3. Amb el ratolí desplaceu-vos per sobre la superfície de dibuix i observeu els resultats.
  4. Aneu comprovant quina és la manera d'aconseguir figures geomètriques ben interessants.
  5. Recordeu la utilitat de l'eina de desfer, per tornar a un pas anterior del dibuix.
  6. En el menú Arxius teniu les opcions, entre d'altres, d'exportar el dibuix al Paint, de desar-lo i d'imprimir-lo.
 
  MÀGIC
   
  El Màgic és un programa de dibuix per treballar simetries simples o d'un eix. En dibuixar un traç, l'efecte mirall, la reflexió, es produeix automàticament a la banda contrària on dibuixem
   
 
   
  Eines de dibuix
   
 
  • Diferents gruixos de traç.
 
   
 
  • Diferents tipus de traç.
    • Traçat de rectes, cal punxar i arrossegar.
    • Traçat de cercles, s'estampen en fer clic.Apareixen un botons de + i per ampliar la mida del cercle.
    • Traçat de línies irregulars.
 
   
 
  • Rodet o pot de pintura amb diferents trames per omplir sectors poligonals. El rodet pot pintar amb colors llisos o amb trames.
   
   
 
  • Eix de simetria. Mostra o amaga l'eix.
 
   
Realització d'una figura geomètrica amb el Màgic
   
 
  1. Seleccioneu l'eina de traçat: línies irregulars.
  2. Escolliu un gruix de traçat.
  3. Trieu un color.
  4. Feu visible l'exi de simetria.
  5. Intenteu dibuixar una cara. Desplaceu-vos amb el ratolí per la superfície del dibuix. Recordeu l'eina de Desfer (icona de la goma) per tornar a una part del dibuix anterior. O bé, Netejar pantalla (la icona full en blanc) per tornar a començar.
  6. En el menú Arxius teniu les opcions de desar, exportar al Paint i d'imprimir.
 
  ALTRES PROGRAMES DE L'ALFAWIN GEOMÈTRIC
   
  Simètric
 

AlfaWin Simètric és un programa de dibuix que transforma i multiplica traços senzills en dibuixos complexos a partir d'estructures i funcions internes de tipus matemàtic.

Un simple gargot en el requadre de treball es multiplica a partir de girs i reflexions produint un dibuix amb una estructura de tipus cíclic que en conjunt presenta formes equilibrades, estampats harmònic, figures que es repeteixen en una explosió de línies, formes i colors.

És una obra de tipus lúdic que dóna resposta educativa a nois i noies amb problemàtiques d’aprenentatge de tipus maduratiu i emocional, manifestat en la impossibilitat de mantenir l'atenció en el treball de classe.

   
 
   
  Trames
   
 

El programa Trames està pensat per a crear, a partir de mecanismes interns, trames gràfiques a partir de funcions matemàtiques. Podem trobar diferents tipus de trames d'acord amb la forma d'omplir la superfície de treball.

Trames presenta unes quaranta trames diferents de treball, cada una d’aquestes trames és un algoritme matemàtic que crea representacions geomètriques amb vectors. Aquesta forma de treball dona al programa nombroses possibilitats didàctiques.

Les trames poden ser rectilínies, formen quadrats, rectangles, triangles..., curvilínies amb solucions geomètriques ben curioses, figures geomètriques simples o múltiples, finestrals...

   
 
   
  Estudi
   
 

És un programa de disseny gràfic amb finalitat educativa tant per la creació de recursos educatius per part del professorat com per desenvolupar l'expressió gràfica de l'alumnat. Està dotat de diferents icones i d'un seguit d’eines gràfiques que faran més fàcil aconseguir creacions amb varietat de formes i tonalitats cromàtiques.

   
 
   
  Siluetes
   
 

Siluetes és una aplicació per resseguir perfils i omplir superficies d’una forma guiada i interactiva.

A partir d’una pàgina en blanc podem crear mostres de treball per a desenvolupar treballs de còpia a partir d’uns mecanismes que permeten treballar alguns dels aspectes del currículum d’educació primària i necessitats educatives especials. És l’educador qui a partir d’unes làmines que pot individualitzar dissenya el tipus de treball a fer per adaptar els aprenentatges a les necessitats dels alumnes. Aquest material ha estat experimentat amb alumnes amb necessitats educatives especials amb diferents graus d’afectació.

   
 
   
  Polígons
   
 

Polígons és un programa a cavall entre la geometria i el disseny gràfic, el qual permet omplir una superfície amb figures geomètriques i aconseguir imatges de gran vistositat.

El programa Polígons està pensat per crear imatges geomètriques combinant figures amb una estructura poligonal per experimentar amb diferents variables i dades numèriques que els algoritmes transformen en figures geomètriques complexes.

El programa Polígons proposa que els alumnes, tot jugant, descobreixin les relacions numèriques i les estructures profundes de les figures geomètriques.

Hi ha dos programes polígons: Polígons Inici, de nivell baix, i Polígons2 d'un nivell molt alt.

   
 
   
 
Amunt