Enrera
Mòdul 1
Estadística amb el full de càlcul: usos didàctics  
 
 
Exercicis
   
 
 

Com a norma general, al llarg de tot el curs, per enviar les respostes els exercicis heu d'elaborar un document amb el processador de textos que enviareu com a fitxer adjunt a un missatge de correu electrònic a la tutora o al tutor del curs D128.

En aquest document:

  • Hi heu de posar un títol per cada exercici (no cal que hi copieu els enunciats).
  • Hi heu de redactar, breument, els comentaris adients.
  • Hi heu d'inserir els gràfics o taules que es demanin.

Habitualment no es demana cap llibre d'Excel, sinó conclusions dels estudis que feu amb aquest programari.

En aquest mòdul el primer exercici és de caràcter conceptual i el segueixen d'altres de tipus pràctic. Heu d'enviar les respostes als quatre primers exercicis i a dos, com a mínim, dels opcionals (alguns dels quals són també de caràcter teòric.)

 
 

 

  1. Seguidament pots llegir els titulars de diverses notícies aparegudes a la premsa i relacionades amb la tasca estadística. Analitza'n la població a la qual s'aplica i comenta si creus que en l'estudi ha estat necessària la selecció d'una mostra.
    1. "El 91 % dels ciutadans de Catalunya contraris a la guerra contra l'Iraq"
    2. "El partit del Barça va ser el programa més vist per televisió la setmana passada a Catalunya, amb més d'un milió i mig d'espectadors"
    3. "En el 70 % dels accidents de trànsit dels cinc darrers anys amb víctimes mortals hi ha hagut influència de l'alcohol"
    4. SOM 6 MILIONS! (Campanya institucional. Cens de 1991)
    5. En canvi, si un dia llegíssim a la premsa una notícia tal com "Una pel·lícula catalana, la que més espectadors va tenir a Barcelona la setmana passada", no hauria fet falta l'elecció de cap mostra, sinó que caldria haver comptabilitzat la recaptació de tots els cinemes. Tanmateix, hi ha dues maneres d'enfocar l'estudi.
      • Població: Persones que han anat al cinema durant la setmana. Quina seria la variable estudiada?
      • Població: Pel·lícules en cartell durant la setmana. Quina seria, amb aquest punt de vista, la variable que caldria analitzar?

  2. Preneu el llibre de l'Excel TAXANALF.XLS creat a la pràctica 1.
    1. Digueu quina és la taxa d'analfabetisme (corregida amb la dada escaient de població) a les comarques centrals i globalment a Catalunya.
    2. Completeu, com si fossin titulars de premsa, les frases següents i justifiqueu-ho:
      "... ... , naturalment, l'àmbit amb un nombre absolut més gran d'analfabets"; "... ..., l'àmbit on l'analfabetisme té més incidència". "... ... , l'àmbit territorial més instruït."

  3. A partir de l'arxiu de dades socioeconòmiques (que segurament teniu guardat com a MON-PRACTICA.XLS) amb què heu treballat en algunes pràctiques d'aquest mòdul, definiu una nova columna en què aparegui la densitat de població en h./km2. Com que Població emmagatzema la població total en milers i Superfície assenyala quilòmetres quadrats, l'operació que cal fer és l'expressada per la fórmula =E2*1000/D2 (o alternativament =E2/D2*1000,) que escriureu a la casella que correspongui i copiareu per arrossegament a tot el rang escaient.
    1. Vegeu quins són els tres països en què aquesta densitat és més gran i digueu-ne el valor de l'esperança de vida.
    2. Digueu quins són els tres països en què és més petita i comenteu el valor del seu PNB.
    3. Repetiu-ho fixant-vos, només, en els països del continent europeu.

  4. Elaboreu un arxiu de dades (no cal que envieu el fitxer) recollint algunes dades de l'alumnat d'un grup classe. Cal que hi hagi alguna variable numèrica i d'altres d'alfanumèriques o de caràcter. Trieu una d'aquestes variables per la qual escaigui realitzar un diagrama de sectors, feu el diagrama i copieu-lo al fitxer del Word de les respostes. Comenteu de quina variable es tracta i si ha fet falta codificar-ne les dades.

    Alternativament, podeu copiar i comentar al full de respostes:

    • Un diagrama de sectors (amb un cercle o un semicercle o d'anells) per a les dades del nombre de vots que va tenir cada partit o coalició corresponent a les eleccions generals de l'any 2000 en el conjunt de les quatre circumscripcions de Catalunya que teniu a la pràctica 6.
    • Un diagrama de sectors referit a les darreres eleccions municipals a la vostra població.
    • Un diagrama de sèries temporals a partir d'un conjunt d'un mínim de 12 dades, recollit de la premsa (o d'Internet). Cal que a més d'ajuntar el diagrama expliqueu quines dades heu recollit.

  5. (Opcional) El full Cang1 del llibre d'Excel CANGUR.XLS que forma part del conjunt de fitxers de curs, recull els resultats dels participants del primer nivell (tercer d'ESO) a la prova Cangur 2002, organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques. Digueu quants alumnes de l'esmentat primer nivell hi van participar. Seguidament, sabent que les tres columnes donen les puntuacions de cada participant en les tres parts de la prova, definiu una altra columna amb la puntuació total (que ha de ser la suma de les puntuacions de les tres parts) i indiqueu:
    1. Quina és la puntuació més alta i la més baixa assolida en cada part i en el total.
    2. Quants alumnes van assolir la màxima puntuació en la primera part.

  6. (Opcional) A la pràctica 5 s'han presentat uns diagrames que relacionaven dues variables de manera intuïtiva. Hem estudiat la relació entre l'opció de batxillerat i el sexe, però, de fet, hi ha una altra possibilitat per respondre a la pregunta de: Per quina opció de batxillerat s'inclinen més les noies? I els nois?

    Aquest procediment consisteix a canviar el paper de les dues variables en els diagrames de barres que es mostraven. Repetiu, doncs, els diagrames de barres que es mostren en aquella pràctica però amb la variable SEXE a l'eix horitzontal i la variable OPCIÓ a la llegenda.

    Adjunteu un diagrama de barres percentual i doneu la resposta a la pregunta formulada unes línies més amunt.

    Comenteu quina visió us sembla millor per contestar la pregunta, la que es donava a la pràctica o la que es presenta en aquest exercici.

  7. (Opcional) Comenta breument per què et sembla que poden donar (o donen) resultats esbiaixats o anòmals els dissenys mostrals que s'exposen seguidament:
    1. Una enquesta sobre les preferències entre grans magatzems o petits comerços feta a mig matí a la plaça de Catalunya de Barcelona, a la vorera d'El Corte Inglés.
    2. Una enquesta electoral feta per telèfon a domicilis particulars a les onze del matí dels dies feiners.
    3. Les enquestes electorals que es fan el dia de les eleccions a la sortida dels col·legis electorals (que ja sabem que, darrerament, "fallen" força).
    4. El programa Tribunal Popular de TV2 consistia en un "judici" sobre un determinat tema, en què un "jurat" a l'estudi emetia un veredicte. Després es demanava als espectadors que telefonessin per exposar el seu veredicte i, gairebé en totes les ocasions, en aquesta "enquesta telefònica" el veredicte va resultar contrari al del jurat de l'estudi. Per què creus que passava això?

  8. (Opcional) Observa dos titulars d'articles periodístics:
    1. EL RENDIMENT DE LES NOIES EN ELS EXÀMENS DEL TIPUS TEST ÉS INFERIOR AL DELS NOIS
    2. EL TREBALL AMB EINES INFORMÀTIQUES MILLORA EL RENDIMENT ESCOLAR

    Dissenya intuïtivament i de forma breu experiments estadístics per valorar la plausibilitat d'aquestes afirmacions, és a dir, influència en el rendiment escolar de les proves de resposta tancada o de l'ensenyament amb ordinador (per exemple: geometria amb Cabri, o bé Geografia amb PC-Globe... ).
    Cal que indiquis molt especialment com es podria fer la selecció del conjunt (o conjunts) d'alumnes a qui s'adreça l'estudi.

 
Amunt