Enrera
Mòdul 1
Estadística amb el full de càlcul: usos didàctics  
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
 
 
 
Exercicis
Exercicis
  L'àmbit de treball de l'estadística     Documentació
 
Glossari
Glossari
 

Creació d'un fitxer de dades estadístiques

En aquesta pràctica reconeixereu els elements bàsics de l'Excel, que serveixen per al treball estadístic.

Per concretar aquest objectiu, es crea un fitxer de dades aprofitant dades públiques a l'abast i se'n fan les primeres anàlisis, després de definir noves variables amb una fórmula i veure com s'actualitza el full.

 
Full de càlcul Excel
Els elements de treball en un full de càlcul de l'Excel
   
Pràctica Començament de la pràctica
   
 

Es tracta de fer un petit estudi sobre l'analfabetisme a Catalunya, basat en les dades que apareixen a l'Anuari Estadístic de Catalunya, 2000 (AEC).

  • En aquesta pràctica prenem el mot analfabet en el sentit que dóna l'AEC:
     
    No sap llegir o escriure: persones que no són capaces de llegir o únicament saben llegir o escriure una breu i senzilla exposició de fets relatius a la seva vida corrent i persones que només saben llegir i signar (aplicat a persones de més de 10 anys).

  • Pel que fa a l'agrupació territorial, fem servir la divisió territorial en sis àmbits fixats per la Llei del pla territorial general de Catalunya. El territori de Catalunya queda estructurat de la manera següent:
     
    • Àmbit metropolità: l'Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Garraf, el Maresme, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental.
    • Àmbit de les comarques gironines: l'Alt Empordà, el Baix Empordà, la Garrotxa, el Gironès, el Pla de l'Estany, el Ripollès i la Selva.
    • Àmbit del Camp de Tarragona: l'Alt Camp, el Baix Camp, el Baix Penedès, la Conca de Barberà, el Priorat i el Tarragonès.
    • Àmbit de les Terres de l'Ebre: el Baix Ebre, el Montsià, la Ribera d'Ebre i la Terra Alta.
    • Àmbit de Ponent: l'Alta Ribagorça, l'Alt Urgell, les Garrigues, la Noguera, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, el Pla d'Urgell, la Segarra, el Segrià, l'Urgell i la Vall d'Aran.
    • Àmbit de les comarques centrals: l'Anoia, el Bages, el Berguedà, la Cerdanya, Osona i el Solsonès.

Les dades de població i analfabetisme corresponents a 1996, que consten a l'AEC 2000, es mostren a la taula següent:

Àmbit territorial
Analfabets
Població
Taxa d'analfabetisme
Àmbit metropolità 71.269 4.228.048
Comarques gironines 7.155 519.941
Camp de Tarragona 6.642 419.006
Terres de l'Ebre 2.472 155.670
Àmbit de Ponent 3.614 342.368
Comarques centrals 5.275 425.007
Total Catalunya
 

Pràctica Es crea el fitxer TAXANALF.XLS
   
 

  • Engegueu l'Excel i obriu un llibre nou.
  • En un dels fulls del llibre cal introduir les dades que es donen. Els heu d'escriure sense separacions de milers, però podeu configurar les cel·les amb Formato|Celdas i les opcions Número|Usar separador de miles perquè l'Excel els faci aparèixer automàticament.

  • A la primera fila hi poseu els rètols definidors de les variables; l'Excel permet totes les facilitats de l'entron Windows i podeu entrar els títols o rètols com a la taula anterior. Tanmateix, si us sembla millor, també podeu fer servir abreviatures.
  • Podeu eliminar els altres fulls, donar un nom al full on heu entrat les dades i guardar el llibre amb el nom TAXANALF.XLS a la carpeta on teniu tots els fitxers de treball del curs D128.
   
Pràctica Es completen les dades fent servir fórmules
   
  Primer de tot, calculeu la suma de la columna Analfabets, que col·locareu a la cel·la corresponent, que ens interessa que sigui la B8. Per fer-ho, procediu així:

  • Seleccioneu la cel·la B8.
  • Escriviu-hi =suma(B2:B7).
  • Feu Retorn i ja teniu la suma calculada.

 

Voleu tenir també la suma de les dades de la columna Població a la cel·la C8. En aquest moment és interessant recordar la característica fonamental de l'Excel que, si es copien les fórmules, s'actualitzen les referències. Ho fareu amb la fórmula de la cel·la B8, que copiareu a C8.

  • Seleccioneu la cel·la B8.
  • Feu Control + C.
  • Aneu a la cel·la C8 i feu Control + V.
  • Adoneu-vos que la fórmula s'ha actualitzat i ha calculat realment la suma del rang C2:C7.

Finalment, calculeu la taxa d'analfabetisme de cada àmbit territorial (i la global de Catalunya), expressades en tant per cent. Hem de dividir el nombre d'analfabets per la població i multiplicar per 100. L'Excel té incorporades totes les convencions usuals en informàtica per a l'escriptura d'expressions matemàtiques (* per al producte, / per a la divisió). Per fer que els valors de la taxa apareguin a la columna D, procediu així:

  • Seleccioneu la cel·la D2.
  • Escriviu-hi la fórmula que dóna la taxa d'analfabetisme en percentatge, a saber, =100*B2/C2.
  • Premeu Retorn i ja teniu la taxa del primer àmbit territorial calculada.
  • Copieu per arrossegament la fórmula escrita perquè sigui vàlida en tot el rang D2:D8.

Pot ser interessant que la taxa aparegui escrita només amb dues xifres decimals. Seleccioneu el rang indicat (D2:D8) i llavors feu Formato|Celdas, trieu les opcions Número|Posiciones decimales i poseu-hi 2.

Deseu el full si ho creieu convenient.

   
   
Pràctica Es corregeixen dades i s'actualitza el full de càlcul
   
Abans de començar l'estudi, reviseu dades i us adoneu que no hauríeu d'haver posat la població total, sinó el total de persones a què s'aplica la definició d'analfabet que heu emprat.
És clar que aquesta és una errada que s'ha fet per comentar les característiques del full de càlcul quan es modifiquen dades i, en aquest punt, comentar els avantatges sobre alguns altres recursos del programari estadístic (el Minitab o l'Statgraphics, per exemple) que us obligarien a repetir tota la introducció de fórmules.

Els valors que han de constar a la taula, amb les dades de població escaients (suma dels grups d'edat de les persones de 10 anys o més), són les següents:

Àmbit territorial
Analfabets

Població
de 10 anys o més

Taxa d'analfabetisme
Àmbit metropolità 71.269 3.852.416
Comarques gironines 7.155 468.525
Camp de Tarragona 6.642 377.364
Terres de l'Ebre 2.472 142.177
Àmbit de Ponent 3.614 311.875
Comarques centrals 5.275 386.655
Total Catalunya
 
  • Obriu el TAXANALF.XLS i accediu al full en què teniu les dades.
  • Corregiu les dades de la columna en què apareix la població perquè hi constin les correctes.
  • Adoneu-vos que automàticament s'han corregit les sumes de les columnes i les taxes d'analfabetisme calculades.

Cal que en aquest moment deseu el llibre de l'Excel amb què treballeu, el TAXANALF.XLS, perquè (convenientment corregit amb la dada de població que hi heu posat ara) serveix per resoldre un dels exercicis d'aquest mòdul.

   
 
Amunt
  Ampliacions, aclariments i comentaris
   
Normativa per escriure els nombres.

La normativa actual, en català i en castellà, és la que indica que cal fer servir el punt (.) per separar milers, i la coma a baix (,) per separar la part entera de la decimal. També està acceptat en català un petit espai per separar els milers, però aquesta opció presenta dificultats tipogràfiques.

Aquestes opcions es posen al Windows:

  • En primer lloc, cal triar Inicio|Configuración|Panel de control.
  • Tot seguit, s'ha d'obrir la fitxa Números de l'actualització de la Configuración Regional; no n'hi ha prou amb posar que aquesta configuració sigui la catalana o espanyola; cal actualitzar a més la fitxa indicada, la que correspon a l'etiqueta Números.
 
Torna a la pràctica
   
Còpia d'una fórmula per arrossegament.

Voleu copiar la fórmula que teniu a la cel·la D2 perquè sigui vàlida (amb els oportuns canvis de referència) en tot el rang D2:D8.

  • Seleccioneu novament la cel·la D2.
  • Cliqueu al quadret que hi ha al vèrtex inferior dret del marc de la cel·la D2 i mantingueu premut el botó esquerre del ratolí. Veureu que a la part inferior de la pantalla surt un missatge que diu: «Arrastre hacia fuera para extender o rellenar...». Això és el que cal fer.
  • Amb el botó encara premut, arrossegueu el quadret fins que quedin marcades totes les cel·les que interessen de la columna D (el rang D2:D8).
  • Quan deixeu anar el botó esquerre del ratolí, podreu comprovar que en totes les cel·les ja s'ha calculat la taxa d'analfabetisme.

Si teniu dubtes en el procediment de còpia i actualització automàtica d'una fórmula, com a comprovació i per entendre el que ha passat, aneu clicant a les cel·les D3, D4, D5, etc., i mentrestant mireu a la part superior de la pantalla. A la barra de fórmules podreu constatar que la fórmula no s'ha copiat al peu de la lletra, sinó que s'ha adequat a cada fila; a la cel·la D3 hi teniu 100*B3/D3, a C4 la fórmula és 100*B4/D4.

Això ha estat així perquè la indicació de les cel·les en la primera fórmula escrita s'havia fet emprant una referència relativa.

 
Torna a la pràctica