Enrera
Mòdul 1
Estadística amb el full de càlcul: usos didàctics 
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
 
 
 
Exercicis
Exercicis
  L'àmbit de treball de l'estadística     Documentació
 
Glossari
Glossari
 
 
 
Anàlisi de les dades d'un fitxer
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és examinar un fitxer de dades públiques i observar-ne el contingut de manera eficaç amb l'ajut, sobretot, de la possibilitat d'ordenar dades que incorpora l'Excel.

Ordenació de dades
Menú Datos, procediment Ordenar

 
Si no heu recuperat encara els fitxers de dades necessaris per a les pràctiques d'aquest curs, podeu fer-ho ara des de la pàgina corresponent, on podeu trobar també una detallada descripció dels fitxers de dades del curs.

   
Pràctica Visualització de les dades classificades
   
 

Obriu el llibre MON.XLS, que només té un full de càlcul amb dades. Si heu fet la instal·lació estàndard, aquest fitxer de dades i tots els del curs són a la carpeta ...\D128\fitxers.

Com que en aquesta pràctica manipuleu les dades i, en canvi, és interessant tenir sempre a l'abast l'arxiu de dades socioeconòmiques del món tal com està inicialment, pot ser beneficiós que deseu el llibre de l'Excel amb un altre nom (ens hi referirem com a
MON-PRACTICA.XLS, però naturalment podeu donar-li un altre nom) i que sigui aquest el que us serveixi per fer les manipulacions suggerides.

Us podeu preguntar:

  • Quins són els deu països més poblats? I els més extensos? Quins són els països amb l'esperança de vida més baixa? I si això mateix us ho pregunteu només per als països de l'Àfrica?

El procediment que comentarem tot seguit, Datos | Ordenar, us ajuda a donar resposta a preguntes d'aquest tipus i es completa a la pràctica següent amb la consideració del filtratge de dades.

   
Pràctica Ordenació global de les dades
   
A la barra d'eines de l'Excel poden aparèixer o no, segons les circumstàncies d'ús anteriors, unes icones (Orden ascendente i Orden descendente). Pero no cal que us preocupeu per si apareixen o no, perquè en aquesta pràctica aconsellem treballar per menús.

Per ordenar les dades per ordre descendent de la seva població:

  • Seleccioneu una de les cel·les.
  • Accediu a Datos | Ordenar.
  • Vigileu que, en el quadre de diàleg corresponent, estigui activa l'opció de La lista tiene fila de encabezamiento: .
  • Feu que s'executi el procediment amb els criteris d'ordenació següents: Ordenar por: població en milers, i l'opció Descendente. Si aneu fent la pràctica tal com s'indica, veureu que si la cel·la que havíeu seleccionat és de la columna E (la de la població) ja ha aparegut a Ordenar por la variable que interessava; si no és així, cal seleccionar-la mitjançant un desplegable.
  • Accepteu... i ja podeu veure l'arxiu ordenat de manera que es pot contestar fàcilment la primera de les qüestions que platejàvem.
 
Ara pot ser interessant que repetiu el procediment anterior per mostrar:
  • Els països o territoris més extensos. Ara heu d'ordenar pels valors de les cel·les de la columna D (la de la superfície). Però si no és la primera ordenació que feu (com segurament no ho serà en el context de la pràctica que us proposem) llavors veureu que, encara que seleccioneu una cel·la de la columna D abans d'activar Datos | Ordenar, igualment heu de seleccionar mitjançant el desplegable la variable respecte a la qual voleu ordenar, i no ho heu de fer com a Columna D, sinó que l'Excel mostra els rètols de la primera fila i, per tant, heu de triar Superfície (km2).
  • Aquells que tenen una esperança de vida més baixa. Per fer això, naturalment, triareu l'ordenació Ascendente.
Ara bé, a més de veure la informació per pantalla, sovint pot ser interessant elaborar-ne un llistat per impressora. Si voleu una relació ordenada on apareguin únicament els països i la seva població o bé alguns països, el continent a què pertanyen i la seva esperança de vida, o altres aspectes parcials de les dades, seleccioneu la informació que us interessi i feu Archivo | Imprimir amb la precaució de triar Imprimir | Selección en el corresponent quadre de diàleg. Podeu consultar l'ampliació si teniu algun dubte sobre com seleccionar o amagar alguna part de la informació.

Pràctica Creació d'un altre full amb part de la informació
   
  Imagineu que voleu fer un estudi que abasti estrictament les dades macroeconòmiques (PNB, PIB1, PIB2, PIB3) i el voleu fer segons els grups de països considerats. És possible que penseu que per engegar aquesta anàlisi és més pràctic tenir a la vista només les dades imprescindibles i llavors ordenar-les adequadament.

Si treballeu amb l'Excel i voleu fer visual només la informació corresponent a algunes de les variables, n'hi ha prou amb amagar manualment les columnes que no interessin, tal com s'ha explicat anteriorment també com un recurs útil per imprimir.

Ara bé, si es vol mantenir intacte l'arxiu global d'informació (tot i que ja s'hi manté si amaguem la informació que no interessa i aquest procediment és el més ràpid i senzill), també pot ser recomanable copiar la informació que interessa en un altre full. Ara practicareu aquest procediment:

  • Cliqueu amb el botó dret a l'etiqueta de l'únic full que hi ha al llibre MON-PRACTICA.XLS amb què treballeu actualment. Del menú que s'obre trieu Insertar | Hoja de cálculo i així ja disposeu d'un nou full de càlcul en el llibre actual.
  • Cliqueu, amb el botó dret del ratolí, a l'etiqueta del nou full i trieu l'opció de canviar-li el nom i anomeneu-lo Dades econòmiques.
  • Tot seguit, seleccioneu les columnes País, Grup, PNB, PIB1, PIB2 i PIB3 del full Dades i feu Control + C. Recordeu la millor manera de fer la selecció: feu clic a la lletra A que identifica la columna; premeu la tecla Control i feu clic a la lletra de la columna C i, encara amb el Control premut, cliqueu a H, I, J i K.
  • Aneu al nou full que heu inserit, seleccioneu la cel·la A1 i feu Control + V. Les variables apareixen en aquest nou full en les columnes A, B, C, D, E i F.

Ara ordeneu la informació d'aquest nou full de manera que es presenti agrupada pels grups de països considerats i, dintre de cada grup, ordenada segons el PNB. Cal que procediu així:

  • Seleccioneu una de les cel·les de dades.
  • Accediu a Datos | Ordenar. Vigileu que encara estigui activa l'opció de La lista tiene fila de encabezamiento: , cosa que si esteu fent les diverses parts de la pràctica seguides segur que passa.
  • Feu que s'executi el procediment amb Ordenar por: Grup | Ascendente, i y luego por PNB, i l'opció Descendente.
  • Accepteu... i ja podeu veure la informació seleccionada de l'arxiu ordenada com s'havia indicat.
Pràctica Com es pot fer un rànquing
   
  En aquesta part de la pràctica es comenta la funció JERARQUIA, que també té relació amb l'ordenació dels valors d'una variable i que s'usa en procediments d'anàlisi estadística no paramètrica.

A partir d'una variable numèrica, assignar rangs (o fer el rànquing, o bé fer la classificació ordenada) consisteix a establir l'ordre dels valors de la variable donada i tenir la possibilitat de crear una nova variable que assigna un 1 al valor més petit, un 2 al segon valor, i així successivament. En cas que s'observin diversos valors empatats, el rang que s'assigna és igual per tots aquests valors coincidents.

Si tinguéssim establert el rànquing (o la llista jerarquitzada) dels països del nostre llibre MON.XLS segons la variable PNB, seria immediat contestar preguntes del tipus: Quants països queden per davant d'Espanya pel que fa al producte interior brut per càpita?

Si voleu contestar ràpidament la pregunta anterior, podeu fer-ho en el mateix full nou que heu generat en l'apartat anterior. Heu de procedir de la manera següent:

  • A la cel·la 1 de la primera columna lliure (segurament la G1) poseu un rètol que expliqui que hi tindreu el rànquing de PNB.
  • A la cel·la G2 (amb el benentès que a la columna C hi tenim el PNB, variable de la qual volem establir els rangs) escriviu la fórmula =JERARQUIA(C2; $C$2:$C$219; 0) o bé feu Insertar | Función | JERARQUIA i poseu respectivament a les tres caselles del quadre de diàleg C2, el rang $C$2:$C$219, i 0 per indicar que l'ordenació la volem descendent.
  • Copieu per arrossegament aquesta fórmula a tot el rang que interessa de la columna G (on s'escriuran els rangs).
  • Així ja teniu els rangs escrits, amb el benentès que només s'assigna rang a aquells països que tenen la dada del PNB. Naturalment, la classificació queda incompleta per les dades que no tenim; en aquests registres la fórmula dóna un error.
  • Si mireu a la fila corresponent a Espanya, veureu la resposta a la pregunta formulada. Com que hi apareix el número 36, vol dir que Espanya té 35 països al davant pel que fa a les dades del PNB que consten al fitxer amb què esteu treballant.
 
Per acabar aquesta pràctica, podeu fer proves diverses pel que fa a ordenar les dades d'un fitxer o a conèixer directamentel resultat d'una ordenació (rànquing).

Ara convé que guardeu el llibre de l'Excel (MON-PRACTICA.XLS o la denominació que li hagueu posat) on teniu els resultats d'aquesta pràctica.

 
Amunt
  Ampliacions, aclariments i comentaris
   
Per què es recomana no fer servir les icones de la barra d'eines per ordenar dades?

  • Perquè si teniu seleccionat un rang de cel·les, l'acció de les icones només s'aplica a aquell rang de cel·les, independentment de la resta de l'arxiu: hi ha, doncs, un perill de pèrdua en l'associació de les dades que formen el registre i això invalida els estudis que es poden fer i, gairebé, el mateix arxiu.
  • És difícil d'explicar quins criteris fa servir el procediment d'ordenar si en el rang seleccionat hi ha diverses columnes.
  • No hi ha manera directa, solament amb les icones d'indicar l'opció que es mantinguin les capçaleres de la taula; són reordenades en el conjunt de l'arxiu. Per exemple, si ordenem la taula per la columna A, pot passar que el títol Continents quedi entre Amèrica i Europa i no com a capçalera.
 
Torna a la pràctica
La fórmula JERARQUIA vs l'assignació de rangs en l'estadística no paramètrica

En la literatura estadística, el criteri que es dóna habitualment per assignar rangs en el cas d'empat és la mitjana aritmètica dels rangs que els correspondrien si no fossin coincidents. Per exemple, si s'observa que coincideixen els valors 6è, 7è i 8è, se'ls assignaria 7 a tots tres; si coincideixen el 90è i el 91è valors, se'ls assigna rang 90,5; etc.

En canvi, amb la fórmula JERARQUIA de l'Excel, en els casos d'empat, s'assigna el menor rang que correspon als valors idèntics. En les dues situacions comentades en el paràgraf anterior s'assignaria, respectivament, el rang 6 i el rang 90.
També és convenient comentar que, a diferència d'altres programes que sempre fan el rànquing dels valors del més petit al més gran, l'assignació de jerarquies es pot fer seguint una ordenació ascendent o bé una de descendent.

   
 
Torna a la pràctica
Què s'ha de fer per imprimir amb l'Excel

Ja s'ha dit que cal seleccionar el rang amb la informació que interessi (en estudis estadístics habitualment es tracta d'algunes columnes amb els valors de diverses variables).
Ara bé, la selecció que feu ha de correspondre a un rang connex en el sentit matemàtic: ha d'estar format per columnes adjacents, no es poden fer seleccions múltiples.
Llavors, si en el rang que veieu que heu de seleccionar apareixen columnes amb dades que no voleu imprimir, abans de fer la selecció heu de tancar-les i amagar-ne la informació.

Què s'ha de fer per tancar una columna?

Heu de moure el cursor fins a la part dreta de la cel·la que indica la denominació de la columna fins que vegeu que el cursor apareix com una barra vertical amb una doble fletxa. Vegeu la imatge següent per al cas de voler tancar la columna D:

Quan vegeu aquesta icona, heu de prémer el botó esquerre del ratolí i arrossegar-lo cap a l'esquerra fins que hagi desaparegut la columna i tota la seva informació que, tanmateix, no s'ha pas perdut, sinó que, simplement, s'ha amagat i no es mostra ni s'imprimeix (però en canvi es pot fer servir en fórmules i s'ordena en cas que feu una ordenació global de l'arxiu).
Si voleu tornar a obrir una columna tancada, heu de moure el cursor cap al lloc que ocuparia la seva lletra identificativa fins que el cursor es mostri ara com una fletxa doble que surt d'una barra doble vertical: . Quan vegeu aquesta icona, ja podeu mantenir el botó esquerre del ratolí premut i estirar cap a la dreta fins que la columna que destapeu tingui la mida desitjada.
 
Torna a la pràctica