Mòdul
Marc general de les TIC i de l'assessorament

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a l'aula

• Tecnologia de la informació.Estimular per educar. Jenny Brown i Francis Howlett.
    Document publicat l'any 1994 pel National Council for Educational Technology (NCET) del Regne Unit, en el qual s'indiquen un munt de noves possibilitats que ofereixen les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Document lloat per uns i condemnat per altres, mai no provoca indiferència en els fòrums on coincideixen educació i TIC. Pensem que és un excel.lent document per a la reflexió, i sobretot per al debat previ i necessari abans de la presa de decisions bàsiques.

• Aprendre a conèixer en un món canviant. Jordi Vivancos.
    Ponència de Jordi Vivancos, del projecte educatiu del Fòrum Barcelona 2004, presentada en la taula rodona APRENDRE A CONÈIXER de la Jornada de Reflexió, convocada pel Consell Escolar de Catalunya el 15 de desembre de 2001: constitueix una anàlisi profunda i rigorosa sobre la inserció de les TIC en el currículum. La versió web de la presentació que va utilitzar en l'exposició, molt gràfica i enginyosa, ens presenta d'una forma desenfadada, intel.ligent i molt suggeridora, una colla de pistes o paranys per a la integració de les TIC a l'aula.

• L'equipament informàtic als Centres d'Educació Infantil i Primària de les comarques de Tarragona i la seva utilització. Enric Masdeu i Claraco.
    Exhaustiu estudi del curs 1998-1999 sobre la realitat de la informàtica escolar. Tot i no ser un estudi recent resulta vigent en molts dels seus aspectes: organització dels espais, distribució de les feines i els responsables, xarxes educatives o aspectes generals de la societat de la informació.

emasdeu.pdf (948 kB)

• Els informes de L'OBSERVATORI DE LES TIC. (Selecció)
    L'Observatori de les TIC als centres d’ensenyament no universitari és un projecte iniciat per la Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya per mitjà de l’Edu Lab que neix fruit de la voluntat de realitzar una reflexió sobre l'ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació a l'educació.

• Marc socioeducatiu de l'educació en comunicació. Etapes educació infantil i primària. Montserrat Moix.
    Defineix l'educació en i amb els mitjans i com la contempla, a Catalunya, la legislació educativa. També assenyala diferents vies d'implementació de l'educació en mitjans dins de l'aula.

am9.pdf(187 KB)

• Projecte Televisió: de casa a l'escola. Carme Ribes.
    S'explica l'experiència d'una escola d'Argentona que, partint del material del Departament d'Educació, fa una proposta de treball d'actuació compartida entre l'escola i la família per aprendre a veure la televisió.
    am12.pdf(162 KB)

• La ràdio a l'escola. Aplicacions didàctiques. Roderic Villalba Pérez.
    Text molt complet que ens pot ajudar a crear una emissora de ràdio escolar. Hi trobarem els aspectes tècnics i legals, així com una programació molt completa.
    am11.pdf (126 KB)

• Llegir i fer premsa a l'escola. Els nens i les nenes com a lectors crítics i creadors d'informacions. Marta Rizo García i Catalina Gayà Morlà.
    Es relata com treballa un periodista, ja que això permet poder comprendre la quantitat d'informació que ens arriba i fer-ne una lectura crítica. Apunta altres activitats que cal fer, com ara la necessitat de comparar diferents versions d'un mateix fet i la utilització de les revistes escolars perquè els alumnes i les alumnes facin de 'periodistes'.
    am10.pdf (101 KB)