|
L'objectiu principal de l'assessorament és impulsar l'ús
educatiu de les tecnologies de la informació i comunicació en el centre
docent, vertebrant la seva inserció en el projecte curricular i en la
pràctica docent de les diverses àrees de coneixement.
La finalitat d'aquests materials és donar suport a les persones
que realitzen un assessorament per la incorporació de les TIC (Informàtica Educativa i Mitjans Audiovisuals) al currículum
de l'ensenyament infantil i primari.
Els materials estan estructurats en quatre mòduls:
|
|
|
|
Aquesta estructura no implica una utilització
dels materials de forma seqüenciada i completa, ben al contrari, el que
s'aconsella és fer-los servir segons les necessitats i objectius de cada
sessió i al llarg de tot l'assessorament. |
|
|
|
Mòdul A
|
|
- Objectiu
Presentar un seguit de documents, materials o referències que
poden ajudar tant en el debat del marc general de les TIC en el sistema
educatiu, com en els fonaments teòrics que han portat a la
inserció de les tecnologies de la informació i la comunicació
en l'àmbit del coneixement-aprenentatge.
- Punt de vista de l’assessor
Per la seva diversitat temàtica i de contingut, entenem que aquests
materials han de servir primordialment per centrar o il·lustrar el
debat teòric al voltant de les TIC, tant des de l’òptica d’una incidència
social com des d’una penetració acadèmica o escolar cada vegada més
evident i real.
L'assessor haurà d'indicar en el seu pla de treball i posteriorment
en els informes trimestrals la seva utilització.
- Utilització d'aquests materials
Entenem que els materials d’aquest mòdul no poden tenir un pes horari
excessiu en les sessions presencials pel seu contingut eminentment
teòric o d’estudi. Malgrat això poden ser referències molt vàlides
a l’hora de centrar els debats sobre la inserció de les TIC en la
pràctica educativa o a l’hora de justificar decisions preses. Els
documents aqui recollits poden ser la base del treball personal de
les sessions no presencials.
- Punt de vista del centre
Els recursos que aquí presentem poden resultar útils per al claustre
en el moment de reflexionar sobre la situació de les TIC en el propi
centre, en el sentit que s’hi poden trobar referències a altres realitats
educatives, estudis estadístics sobre penetració de les TIC en diferents
àmbits o informes en general sobre la Societat de la Informació. També
es poden trobar documents sobre l'enfocament de les TIC a nivell europeu
i mundial en la seva incidència a l'educació.


|
|
Mòdul B
|
|
Objectiu
En aquest bloc es pretén donar una visió dels diferents àmbits organitzatius
necessaris per a poder introduïr les TIC en un Centre. Cal tenir molt
present que és un apartat que implica canvis generals i que cal la implicació
de tothom. Això vol dir un canvi de mentalitat en la manera d’educar,
d'estructurar i d'organitzar els recursos del centre i de creació de
nous models i escenaris d'aprenentatge.
Punt de vista de l’assessor
Per la seva diversitat temàtica i de contingut aquests materials han
estat agrupats en els blocs següents:
- Normativa (en especial els punts que fan referència a les
TIC).
- Gestió de l'acció educativa: documentació
del centre que cal modificar i/o revisar.
- Gestió dels recursos: gestió i assignació
dels recursos.
- Recull de documents per a la discussió, reflexió
i treball sobre l'organització i gestió de les TIC
a l'escola.
- Bibliografia sobre el tema
Caldria tenir present que està dirigit als dos grans àmbits
de gestió curricular del Centre: a l'Equip Directiu i al Claustre
de professors. Això implica una dinàmica al llarg de
l'assessorament adaptada a cada centre segons les fases de treball.
Es proposa que en una part de les sessions presencials amb l'assessor,
es realitzi una discussió lligada a l'organització,
per exemple dels alumnes per grups reduits, el paper del coordinador/s,
el nou paper del mestre, o parlar d'objectius curriculars i com aquests
es desenvolupen amb les TIC... i que quedarà plasmada en la
memòria del centre per part de:
- Equip Directiu: Horaris, infraestructures necessàries,
responsables, organització econòmica i el Pla a curt
i llarg termini...
- El Claustre de mestres: Planificació amb les graelles del
tercer grau de concreció i organització de l'aula
d'informàtica i de la classe amb l'ordinador, aixì
com quin ha de ser el perfil del nou mestre...
L'assessor haurà d'indicar en el seu pla de treball i posteriorment
en els informes trimestrals l'ús dels materials d'aquest mòdul.
Utilització d'aquests materials
Els materials al llarg de les sessions presencials han de portar als
assistents a reflexionar i discutir sobre el fet de d'haver de crear
una nova estructura que farà modificar multitud d’àmbits de l'escola.
Cal un consens general de centre que permeti la paulatina incorporació
de les TIC. Només amb el treball conjunt s’arribarà a canvis efectius
que donaran bon fruit a partir del proper curs.
Tot i així, s’han d’anar provant coses a nivell pràctic sigui com a
treball d’aula o de classe, sigui a nivelll de claustre o cicle, la
qual seria un objectiu de les sessions no presencials. Així es
podrien fer propostes i llevar-les a la pràctica sobre el racó
de l’ordinador o bé realtizar a l'aula d'informàtica sessions
prèviament preparades conjuntament per tal de veure els pros
i els contres d'aquesta nova forma de treballar.
Punt de vista del centre
Aquest mòdul està lligat estretament al mòdul A Marc general de
les TIC i de l'assessorament. Serà d'acord amb el coneixement
filosòfic de cap a on ha de tendir l’educació avui en dia, que organitzarem
i veurem la necessitat dels canvis que s’han de produir a l'escola.
Caldria doncs lligar el primer mòdul amb aquest i anar fent petits
canvis que acabaran plasmant-se en la seqüènciació de la competència
bàsica en TIC del PCC i Pla Anual del Centre.
Pel que fa al punt de vista global podriem dir que donaria una visió
general del que s'hauria de tendir a aconseguir per tal d'adequar
l'escola al nou entorn social i als interessos dels alumnes.
A l'Equip Directiu li pot servir a nivell general com exemple d'implantació
i d'organització del Centre en els diferents àmbits
:
- els documents prescripitus
- el d'infrastructura
- la gestió del recursos: humans, materials...
- l'organització dels horaris (d'alumnes i mestres)
Al Claustre li pot interessar com a debat pràctic i per a planificar
el treball que s'ha de dur a terme amb l'alumnat:
- Les graelles de programació
- Organització del treball a l'aula o a la classe
- L'autoformació
- El paper del mestre


|
|
Mòdul C
|
|
- Objectiu
Facilitar un recull de documents, referències i recursos TIC que pugin
ser d'utilitat per l'atenció de: l'alumnat amb NEE, la diversitat
i els reforços d'aprenentatge. El programari i materials que es considera
d'educació especial són per utilitzar des de tots els
àmbits i nivells educatius i no exclusivament pel alumnat amb
NEE per aconseguir la igualtat d'oportunitats a la Societat de la
Informació.
- Punt de vista de l’assessor
L'assessor es posarà d'acord amb el professorat del claustre
implicats en el tema de discapacitacions, aules de reforç
i alt grau de diversitat per poder facilitar els materials i recursos
més adients al centre existents en aquest mòdul.
- Utilització d'aquests materials
El treball a realitzar durant l'assessor a les sessions presencials
es poden debatre documents dels diferents serveis educatius que
poden ser d'ajuda per treballar temes com: plans d'acollida, interculturalitat,
adaptacions curriculars, assessorament a les famílies, informacions
discapacitats i recursos específics, així com aspectes
propostes d'organització dels recursos TIC per les NEE (instal·lacions,
horaris,
), configuració de les eines TIC per fer-les
accessibles a les necessitats dels usuaris, etc.
La varietat de materials complementaris, ja desenvolupats en diferents
formats -com a ajuda al professorat- fa molt variada la possibilitat
d'utilitzar els recursos TIC durant les sessions no presencials,
en racons de treball, tallers, reforç i/o atenció
individual...
- Punt de vista del centre
El centre ha de treballar aquest mòdul segons la tipologia
de discapacitacions i diversitat que tingui el seu alumnat, vetllant
per una correcta adptació i utilització dels recursos
TIC en general.


|
|
Mòdul D
|
|
- Objectiu
En aquest mòdul volem presentar-vos un recull de recursos educatius
(activitats, experiències, projectes...) estructurats a partir
de les competències bàsiques i mostrar alhora la seva
relació amb les eines TIC i les diferents àrees del
currículum.
- Punt de vista de l’assessor
En aquest mòdul es presenten un recull de recursos educatius
relacionats amb les competències bàsiques i les àrees
del currículum.
Actualment hi ha dues entrades diferenciades amb la voluntat de crear un únic entorn en un futur. D'aquesta forma podem trobar les competències i propostes d'aula dels Mitjans Audiovisuals i les competències i propostes d'aula de la Informàtica Educativa.
La consulta dels materials MAV es pot fer des de
tres vessants:
- Consulta per competències bàsiques
- Consulta per àrees
- Consulta per nivell educatiu
La consulta dels materials IE es pot fer des de dues vessants:
- Consulta per competències bàsiques
- Consulta per àrees
- Utilització d'aquests materials
Dins el desenvolupament de les sessions presencials, l'assessor
o l'assessora, pot proposar els recursos presentats en aquest mòdul
com a activitats pràctiques a realitzar per part dels assistents,
com a guia i orientació per poder adaptar els recursos triats
a les realitats de cada centre o grup o com a propostes de treball
a realitzar amb l'alumnat en les sessions no presencials.
Així mateix, des de la perspectiva del treball no presencial
i segons l'enfocament donat a l'assessorament (per eines TIC, per
cicles o per àrees), la mostra dels diferents recursos pot
servir perquè els assistents realitzin una recerca o un buidat
dels mateixos amb l'objectiu de consolidar la familiarització
amb l'estructura de les competències bàsiques o d'ampliar
el ventall de recursos disponibles.
- Punt de vista del centre
En aquest mòdul es presenten un recull de recursos educatius
relacionats amb les competències bàsiques i les àrees
del currículum. La consulta dels materials es pot fer des de
dues vessants:
- Consulta per competències bàsiques: a
partir de l'agrupament en base als cicles educatius EI-CI i CM-CS,
trobareu per a cada una de les competències diferents enllaços
a activitats, experiències, projectes..., l'eina o eines
TIC sobre la que s'incideix en cadascuna i l'àrea relacionada.
Amb l'objectiu de simplificar i diferenciar els enllaços,
s'han abreujat les referències de les competències
assignant una lletra diferent a cada àmbit i s'ha especificat
el cicle de cada competència. A partir d'aquest criteri,
els enllaços es presenten sota la forma: B2cm, C3cs...,
excepte les de l'àmbit A donat que son comuns a tots els
cicles.
- Consulta per àrees: trobareu els enllaços
anteriors corresponents a cada àrea, l'eina o eines TIC
emprades i la competència bàsica relacionada. Així
mateix, per a cada enllaç, s'aporta una breu explicació
del contingut del mateix, s'indica el cicle al qual s'adreça
(en moltes ocasions cada recurs pot servir per ambdós cicles;
tan sols caldria fer l'adaptació adient al nivell corresponent)
i es suggereixen altres competències bàsiques -que
no tenen enllaç- que també incideixen sobre el recurs
presentat. A l'apartat Interdisciplinars s'han inclòs els
recursos que poden incidir en qualsevol de les àrees curriculars.
Per exemple:
Les competències bàsiques d'Informàtica Educativa dels àmbits A.
Impacte històrico-social i B. Alfabetització tecnològica,
donat el seu contingut més transversal per la incidència
que poden tenir sobre les diferents àrees, es poden anar
tractant al llarg de les diferents sessions de l'assessorament.
Les competències de la resta d'àmbits C. Instruments
de treball intel·lectual, D. Eina de comunicació i
E. Control i modelització, es poden tractar en sessions
puntuals, independentment de l'enfocament del treball que es faci:
treballar des de la perspectiva de les eines TIC, des d'un cicle
concret o des de les àrees curriculars.
|
Sessions
assessorament
|
Àmbits |
A
|
B
|
C
|
C
|
C
|
C
|
D
|
D
|
D
|
E
|
E
|
En qualsevol cas cal és important fer palès que bona
part dels recursos que es presenten poden incidir en més
d'una competència bàsica i alhora poden abastar diferents
àrees.
Per facilitar la navegació, els enllaços interns
a pàgines del propi web es mostren, en activar-los, en la
mateixa finestra del navegador i els enllaços externs al
web referents a recursos, documents, propostes, activitats... es
presenten en una nova finestra. D'aquesta manera, una vegada consultat
el recurs, tan sols cal tancar la finestra on es mostra el mateix
per retornar al lloc del web on hi ha l'enllaç.


|
|
Icones i elements de navegació |
|
|
|
Les icones utilitzades són: |
|
|
|
|
Informació. Documentació
sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines. |
|
Pràctiques. Treball que l'alumnat
ha de realitzar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques
són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs. |
|
Atenció. Aquesta icona indica
suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació
i a les pràctiques de cada mòdul. |
|
Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica
que ens trobem davant d'una animació en format vídeo,
pel·lícula Flash...
|
|
|
|
|
Els elements de navegació són: |
|
|
|
|
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica. |
|
Ens indica la pràctica activa en la que estem
treballant. |
|
Permet retornar al nivell anterior. |
|
Permet accedir als exercicis del mòdul activat. |
|
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada. |
|
Permet accedir a la guia del curs. |
|
Permet la descàrrega de xxx. |
|
Permet la impressió de xxxx. |
|
|
|
|
|