L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

Jugueu amb la veu. Els paràmetres acústics de la veu. El to

La veu és l'eina de comunicació humana per excel·lència. I també el pal de paller del so radiofònic. És el recurs de què disposa el locutor per transmetre els matisos, les sensacions, les emocions...

La veu és so i per tant presenta un to, una intensitat i un timbre.

El to, la intensitat i el timbre són els paràmetres acústics de la veu, i són susceptibles de variació de manera intencionada.

El to

Ve donat per la quantitat de vibracions de les cordes vocals. A més vibracions, més agut és el to, més alt en definitiva. Es mesura en hertzs (Hz), en honor a Heinrich Hertz. La frontera entre els sons aguts i greus es considera al voltant dels 200 Hz. Les veus masculines normals oscil·len entre els 80 i els 200 Hz. Les veus femenines entre els 150 i els 300 Hz.

El to té uns usos expressius que poden servir en la construcció sonora d'ambients, sensacions, volums, colors, escenaris, personatges... Les veus baixes o greus s'associen a les sensacions de tristesa, melangia... i fan pensar en personatges misteriosos i malèvols, mentre que les veus agudes denoten alegria, optimisme, sorpresa, por, nerviosisme, tensió... i fan pensar en personatges més joves i alegres.

• Per exemple, per a la construcció de volums o personatges: per un personatge petit, esquifit... es faran servir tons aguts. Per un personatge gros, grassonet... utilitzareu tons més aviat greus.
  • Per a la descripció d'espais i/o objectes: per colors clars, dia, coses brillants, llum, sol... s'utilitzen tons aguts. Per colors foscos, nit, por, foscor... s'utilitzen més aviat tons greus.
  • Per a determinar una relació espacial amb el subjecte/objecte: per una relació de proximitat, els tons hauran de ser de caire greu. Per una relació de llunyania, els tons hauran de ser més aviat aguts.
  • El control del to es pot exercir de dues maneres davant del micròfon: a partir d'un tractament fonològic, és a dir modificant la veu; també es pot fer a través de la manipulació tècnica, a través de l'equalitzador o bé de la taula de so.

Els objectius de la pràctica són:

• Conèixer un dels paràmetres acústics de la veu: el to.
  • Modificar el to d'un enregistrament amb l'Audacity.

Ús de micròfonÚs de l'ordinadorÚs d'auricularsÚs d'AudacityEfectes de soFormats de soLlenguatge radiofònicLenguatge verbal

Editareu les tres notícies que heu creat a la primera pràctica del mòdul [pràctica], una darrere l'altra.

• Obriu l'Audacity.
  • Obriu el fitxer de la primera notícia.

• Trieu el fitxer de la primera notícia.
  • Trieu Acceptar i, a la banda grisa de la finestra del programa, us apareixerà l'espectre de la primera notícia.

• Si obríssiu els arxius següents amb el mateix mètode, algunes versions del programa us obririen finestres diferents per cada arxiu. Per incloure diferents arxius en una sola finestra, podeu fer-ho des del menú Projecte | Importa àudio.

• Incorporeu amb aquest mètode les dues notícies restants i us quedarà una finestra d'Audacity amb les tres notícies obertes.

• Si reproduiu aquest arxiu veureu que es reprodueixen les tres notícies alhora. El que haureu de fer és editar una veu darrere l'altra. Això ho podreu fer retallant i enganxant.
  • Assegureu-vos que teniu el capçal de reproducció en posició d'Stop. Seleccioneu amb el ratolí l'espectre de de la notícia 2. Quan el tingueu seleccionat, retalleu-lo amb el menú Edita | Retalla.

• Tot seguit, situeu el cursor al final de l'arxiu de la notícia 1 i enganxeu-lo amb el menú Edita | Enganxa.

• Repetiu el procediment amb la tercera notícia. Ara us hauria de quedar una finestra semblant a la de sota. Per poder veure tot l'arxiu, recordeu que podeu utilitzar el menú Mostra | Encabeix a la mateixa finestra. Hauríeu de veure una pantalla semblant a aquesta.

• Feu la mateixa operació amb la tercera notícia. Després tanqueu les finestres dels arxius que han quedat buits amb la creu del quadrat de l'esquerra. Us quedarà una única pista mono d'àudio que conté les tres notícies, una darrere l'altra.

• Comproveu-ho prement el botó Play. Quan reproduiu l'arxiu se sent una notícia darrere l'altra. Tot seguit, canvieu el nom de la pista noticia 1 a noticies.

• Exporteu el nou fitxer amb les tres notícies a la vostra carpeta, en format noticies.mp3.
  • Experimenteu amb els efectes de variació de to que ofereix l'Audacity. Seleccioneu l'espectre de les notícies i proveu diferents combinacions al menú Efecte | Canvia el to. Després de cada prova, podeu tornar a l'estat inicial amb el menú Edita | Desfés, o bé tornant a obrir el fitxer noticies.mp3.
  • Exporteu el resultat que creieu millor amb el nom noticies_to.mp3.

Atenció !

Aquest procediment de construcció d'un fitxer sonor a partir de la suma d'altres fitxers té moltes possibilitats a l'aula. Podeu confeccionar, després d'un repartiment de tasques, un senzill radionotícies a partir de les notícies de diversos alumnes.

D'altra banda, la manipulació digital de la pròpia veu (o de la veu dels altres) és un recurs que agrada molt l'alumnat.