L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

Construir espais. Els paràmetres acústics de la veu. La intensitat

La intensitat equival al volum i pot ser més baixa o més alta. Depèn bàsicament de la potència amb què l'aire que prové dels pulmons colpeja la glotis.

La intensitat es mesura en bels, si bé a la pràctica es fan servir els decibels. En una conversa normal la intensitat se situa al voltant dels cinquanta decibels (50 dB).

La intensitat expressa també actituds emocionals. Una veu forta suscita còlera, ira, agressivitat, però també alegria i optimisme. Una veu baixa, fluixa, s'associa a tristesa, pessimisme, debilitat...

La intensitat ajuda a descriure les mesures i les distàncies. En combinació amb l'agudesa o gravetat del to, reforça la il·lusió espacial de proximitat (volum més alt) o llunyania (volum més baix).

Ajuda també a definir el tipus de relació entre dos persones, a menys intensitat, la relació serà més íntima; o bé reforça la descripció d'espais o objectes: objecte/espai de gran mida o dimensions, intensitat alta, i objecte/espai petit, intensitat baixa.

Sovint el to es confon amb la intensitat.

Es pot controlar la intensitat davant del micròfon a partir de tres variables:

• Tractament fonològic. Es parla més fort o més fluix, modificant la veu.
  • Distància del micròfon. La veu se sentirà més forta o més fluixa en funció de la distància davant del micròfon.
  • Manipulació tècnica. Pujant o baixant el volum de l'entrada del micròfon de la taula de mescles de so o bé de l'entrada de la font de gravació.

Posteriorment, també es pot, en la fase d'edició, canviar el volum final.

Els objectius de la pràctica són:

• Conèixer els paràmetres acústics de la veu: la intensitat.
  • Construir espais sonors amb l'Audacity a partir de la mescla de sons i la variació en la seva intensitat.

Ús de l'ordinadorÚs d'auricularsÚs d'AudacityMescles de soFormats de soLlenguatge radiofònic

Pràctica Desenvolupament de la pràctica

Construïu espais amb l'Audacity

En aquesta pràctica construireu un espai a partir de tres arxius de so. Utilitzareu l'Audacity i combinareu diferents sons amb diverses intensitats per donar la sensació d'un espai.

L'espai que creareu és la cafeteria d'un aeroport a partir de tres fitxers:

[so aeroport] [so cafeteria] [so megafonia]

• Cliqueu damunt de cada arxiu i escolteu cada so amb auriculars. Cadascun d'ells, de forma independent, són un espai: el soroll d'un avió quan s'enlaira, el soroll d'una cafeteria (aquest ambient el podem crear utilitzant els diferents sons que intervenen de forma independent) i el so d'una megafonia.

• Creeu una carpeta per realitzar aquesta pràctica.
  • Descarregueu aquests arxius al vostre ordinador. Cliqueu al damunt amb el botó dret del ratolí i seleccioneu Desa l'enllaç al disc.

• Obriu l'Audacity. Obriu el fitxer aeroport.mp3 amb el menú Fitxer | Obre.

• Fixeu-vos que, a diferència dels fitxers anteriors, aquest està compost per dues pistes estèreo.

• Obriu els altres dos fitxers amb el menú Projecte | Importa àudio.

• Un cop col·locats els tres arxius, us quedarà una finestra semblant a la de sota. Podeu utilitzar els menús Mostra | Encabeix a la finestra i Mostra | Encabir verticalment per adequar la llargada i alçada de les pistes a les dimensions de la finestra.

• Si desitgeu escoltar el so d'un d'ells sense que es barregi amb el so dels altres podeu silenciar els altres dos.

• Ara que ja es veuen tots tres arxius, caldrà editar cadascun d'aquests tres arxius per donar-los l'aspecte adient, tant en durada, com en intensitat.
  • Com que l'arxiu aeroport (el soroll de l'avió) és molt llarg, el retallareu una mica, i el deixareu a la mateixa mida que el de la cafeteria. Seleccioneu l'eina d'envolupant i poseu el cursor damunt del punt on voleu començar a seleccionar. Cliqueu amb el botó esquerre i, sense deixar de clicar, arrossegueu el ratolí fins al final. Després obriu el desplegable Edita | Elimina.

• Ara el dos primers arxius tenen, més o menys, la mateixa durada. Moveu el so de la megafonia fins a la meitat de la durada dels altres dos, seleccionant prèviament l'eina . Poseu-vos damunt de l'arxiu i el desplaceu fins allà on creieu que l'heu de posar.

• El pas següent serà treballar el volum o la intensitat de cada arxiu. En funció de la seva intensitat original i del que es vol expressar, caldrà pujar el volum o baixar-lo. Per exemple, si sou a la cafeteria, el so ambient haurà de ser una mica més alt que el de l'avió, ja que representa que és més lluny, a fora. També haureu de donar més nivell a la megafonia en el moment en què sona.
  • Per treballar la intensitat o el volum podeu utilitzar l'eina . Quan cliqueu aquesta eina apareix a cada arxiu una línea blava a la part superior i inferior del gràfic del so. Podeu establir nivells de so diferents en cada fitxer. Podeu simular, a través del so de l'aeroport, que la porta de la cafeteria està oberta o tancada, per exemple. Podeu fer-ho a cada pista silenciant les altres dues o bé experimentant directament amb tots els sons al mateix temps.
  • En cas que us equivoquéssiu en algun punt, el podeu eliminar desplaçant-lo fora de la zona de l'espectre del so.

• Un cop acabat de modificar el volum de cada arxiu, de tal manera que doni la sensació de proximitat o de llunyania que es buscava, proveu d'escoltar tot els arxius alhora. Recordeu restablir les pistes que hàgiu silenciat. Quan el resultat sigui prou plaent, exporteu el projecte a un fitxer MP3.

• Heu creat un espai sonor que és la cafeteria d'un aeroport [vegeu exemple]. Si poseu una conversa damunt d'aquest espai sonor podríeu situar uns personatges a la cafeteria d'un aeroport.

Atenció !

A la web del CNICE [WEB CNICE] trobareu molts altres arxius sonors per construir espais amb els nens i nenes. Podeu crear entorns de màgia sonora.