L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

Construïu la narració d'un conte amb veu, música, efectes i silencis

Enregistrament amb micròfonÚs de l'ordinadorÚs d'auricularsElaboració d'un guióÚs d'AudacityÚs d'Internet (opcional)
Mescles de soLlenguatge verbalLlenguatge musicalEfectes de soSilenciÚs de llenguatge radiofònic

La idea és crear el fragment d'un conte -entre un i dos minuts- amb tots els elements del llenguatge sonor. A l'edu365 en teniu alguns exemples [exemples]; i també podeu escoltar aquest conte d'exemple [conte d'exemple].

• Creeu una carpeta per fer aquesta pràctica.

Imatge extreta del web de l'edu365 a l'espai de contes del programa Patim patam Patum

• Trieu un conte escrit: clàssic, inventat, o bé d'un llibre que conegueu.
  • Adapteu-lo al llenguatge oral i afegiu algun diàleg d'algun dels personatges (en el cas que no existeixin a la narració)
  • Seleccioneu uns quants efectes sonors que podeu utilitzar (una porta que es tanca, un riu, el so d'un animal...). Podeu utilitzar exemples de les pràctiques d'aquest mòdul.
  • Trieu una música adient al conte. Penseu en el ritme d'aquesta música i el ritme que li haureu de donar al conte.

Creació del guió radiofònic del conte

• Construïu el guió. Podeu crear algun personatge, o bé un diàleg entre dos, com el de l'exemple de la tortuga i la llebre. Haureu de tenir en compte els models d'exemple de la pràctica 5 d'aquest mòdul. [veure pràctica].
  • Podeu construir el guió en un document electrònic, o amb paper i llapis en un full de paper. Procureu que quedin ben especificats els temps, el tipus de so (veu, música, efecte, silenci) i la durada de cadascun dels sons. Utilitzeu alguna de les abreviatures proposades a la pràctica 5 d'aquest mòdul.
  • Si optéssiu per fer el guió a mà haureu de digitalitzar-lo amb un escàner o fotografiar-lo amb una càmera digital per adjuntar-lo a la producció que fareu. En tot cas, deseu el fitxer resultant amb el nom identificatiu_m4.jpg.

Gravació dels arxius sonors : veu i efectes

• Una vegada heu acabat el guió, podeu començar a enregistrar els arxius de veu. Podeu fer-ho per talls (takes), és a dir, un arxiu per cada veu; o totes les intervencions seguides, en el mateix fitxer, deixant uns segons d'epai entre una i l'altra. Si us cal enregistrar efectes, vosaltres mateixos.

Cerca de sons enllaunats

• Si necessiteu sons enllaunats per incorporar a la vostra producció (músiques o efectes), cerqueu-los.

Edició del conte amb el programa Audacity

• Quadreu els arxius de veu amb les frases musicals.
  • Deixeu espai per posar els efectes. Penseu que alguns efectes poden sonar simultàniament amb la veu.
  • Reguleu la intensitat de la música en funció de la narració, en aquests casos les pujades i baixades poden ser sobtades, no cal fer una petita fosa.
  • Escolteu-ho diverses vegades fins a trobar el so ideal.
  • Procureu que el resultat final sigui un so estereofònic en què se senti la veu en un canal i els efectes i música en l'altre.

Exporteu-lo a MP3 amb el nom identificatiu_m4.mp3. Comprimiu els dos fitxers identificatiu_m4.mp3 i identificatiu_m4.jpg en un sol fitxer identificatiu_m4.zip. Envieu-lo al vostre tutor.

No afegiu fitxers innecessaris al fitxer ZIP.