Enrera
Mòdul 6
L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu
  Pràctica
1
2
3
4
5
     
Exercicis
Exercicis
 
 
  Records d'un amic. Expliquem un conte
   

En aquesta pràctica incrustareu un so en una pàgina web. Es tracta d'elaborar un conte a partir de la representació que suggereix un element de la natura.

Els objectius de la pràctica són:

  • Relacionar una imatge amb una història parlada.
  • Realitzar una pàgina web amb el Dreamweaver.
  • Incrustar un so en una pàgina web.
  • Realitzar mescles de sons amb l'Audacity.
  • Associar sons diferents als canals d'un so estereofònic.
   
 
Enregistrament amb micròfonÚs d'ordinadorÚs d'auricularsÚs de càmera fotogràfica (opcional)Retoc d'imatge digital (opcional)Ús d'Audacity
Ús de Pinnacle Studio Ús de DreamweaverÚs d'Internet (opcional)Mescles de soLlenguatge verbalLlenguatge musical
   
Pràctica
Desenvolupament de la pràctica
   
 

Qui no ha fet associacions d'imatges alguna vegada? Als alumnes els solen agradar els jocs d'associacions simbòliques: a partir de les formes dels núvols, de formes geològiques concretes, d'elements arquitectònics... en aquesta pràctica us proposem crear un conte a partir de l'associació entre el que suggereix l'espectre cromàtic d'una fulla a la tardor i un animal concret.

Necessitareu l'imatge d'una fulla i una imatge de l'animal que evoca, amb el mateix tipus de composició (totes dues verticals o totes dues apaïsades); un fitxer amb el so característic d'aquest animal i la banda sonora del conte que heu creat a partir d'aquesta associació.

Abans que cap altra cosa, creeu una carpeta per aquesta pràctica. Situeu-hi tots els fitxers que creeu o descarregueu d'Internet o del DVD de formació en el transcurs de la pràctica.

   
 

No us fa pensar en la cara d'un mussol?Per començar necessiteu, doncs, dues imatges: una d'una fulla suggerent i una altra de l'element amb què l'associeu.

  • Podeu trobar imatges de fulles a Internet; podeu fotografiar una fulla que us suggereixi la forma d'un animal concret; podeu digitalitzar una fulla qualsevol directament amb el vostre escàner. Podeu també utilitzar la imatge amb què s'il·lustra aquesta pràctica [imatge de la fulla]. Podeu aprofitar No us sembla que podria representar una ballarina?aquesta recerca per treballar amb els alumnes continguts referents a coneixement del medi natural (tipus de fulles, tipus d'arbres...)
  • Podeu trobar imatges de l'element amb què associeu la fulla a Internet, fotografiar-lo si és que el teniu a l'abast, o dibuixar-lo per digitalitzar-lo amb l'escàner, la qual cosa us pot permetre per treballar continguts de l'àrea de visual i plàstica amb els vostres alumnes. Podeu utilitzar la imatge amb què s'il·lustra aquesta pràctica [imatge de l'animal]. Podeu aprofitar aquesta recerca per treballar amb l'alumnat continguts referents a coneixements del medi natural en funció del nivell educatiu (tipus de fulles, tipus d'arbres...)
  • És molt convenient que doneu les mateixes dimensions a les dues imatges. Us proposem que les mides màximes, tant pel que fa a l'alçada com a l'amplada, no superin els 400 píxels. Podeu fer aquest ajustament amb el GIMP. Si opteu per utilitzar les imatges d'exemple no us caldrà fer cap ajustament.
   
 
Escalar una imatge amb GIMP
   
 
  • Si us cal fer algun ajustament haureu de desar la nova imatge en format JPG.
   
 
Desar una imatge
   
 

Necessitareu tres sons: un so característic de l'animal; la locució del conte; i una música de fons.Podeu digitalitzar directament la vostra locució amb Audacity

  • Podeu trobar el so característic de l'animal a internet, o bé podeu suggerir als vostres alumnes que enregistrin el so de l'animal si això fos possible o que intentin recrear-lo amb la seva veu. Podeu utilitzar el so que il·lustra aquesta pràctica [so de l'animal]. En cas que el so estigui en un format poc comprimit, del tipus WAV, AIF convertiu-lo a MP3.
  • A partir de tot el treball que escaigui des de diferents àrees, especialment la de llengua, caldrà digitalitzar la locució de cada alumne explicant el conte que ha creat a partir de l'associació entre les dues imatges, preferiblement en format MP3. Podeu utilitzar el conte que il·lustra aquesta pràctica [locució del conte]
  • Incorporeu el so de l'animal a la locució del conte. Per fer-ho:
    • Obriu la locució amb l'Audacity. Dividiu les dues pistes estèreo.
   
 
Dividir la pista estèreo en dues pistes independents
   
 
  • Seleccioneu la pista inferior i elimineu-la.
   
 
Eliminar la pista inferior
   
 
  • Obriu el so del mussol en una nova finestra.
   
 
Obrir un so amb Audacity
   
 
  • Copieu el so de l'animal i enganxeu-lo al lloc que escaigui de la locució. És imprescindible que ambdós sons tinguin la mateixa freqüència , per exemple.
   
  Copiar i enganxar un so dins un altre
   
 
  • Poseu una música de fons al canal lliure de la locució. Podeu utilitzar aquesta música de fons [música de fons]. Obriu el fitxer de música de fons en una finestra nova; seleccioneu-la tota, copieu-la al porta-retalls i enganxeu-la a la pista buida del fitxer locució.
   
 
Enganxar un so en una pista buida
   
 
  • Abaixeu el nivell de la música de fons fins al nivell que creieu convenient. Per fer-ho, seleccioneu la pista amb la música de fons i ajusteu el nivell amb el menú Efecte | Amplifica. És necessari que feu aquestes operacions amb auriculars.
   
 
Ajustar nivells de so
   
 
  • Abans de desar definitivament el conte podeu aplicar efectes de fosa al començament i acabament de la pista que conté la música de fons; tot seguit, haureu de crear la pista estèreo.
   
 
Fosa final de soCreau una pista estèreo
   
 
  • És convenient codificar el so en un format adequat al document que creareu. Malgrat que el funcionament aparent del document és independent del format de so que utilitzeu, el pes del fitxer de so podria alterar considerablement la correcta fluïdesa en la transmissió en el cas que optéssiu per publicar-lo a Internet, a més d'ocupar un espai innecessàriament gran al servidor. Podeu optar per desar-lo en format MP3.
   
 
Exportar el fitxer de so
   
 
  • Creeu una carpeta novaCrear una carpeta nova. Copieu-hi el so del conte que heu elaborat i les dues imatges (la de la fulla i la de l'animal).
  • Obriu el Dreamweaver. Creeu un document nou i poseu-hi un títol.
   
 
Crear un document nouPosar títol a la pàgina WEB
   
 
  • Deseu la pàgina web amb el nom que creieu escaient dins la carpeta on heu desat prèviament les imatges i els sons.
   
 
Desar el document
   
 
  • Escriviu el títol del conte i premeu Retorn. Seleccioneu el text que heu escrit i amb la finestra Propiedades ajusteu el tipus de lletra, dimensions, color... Centreu-lo. Si no tinguéssiu la finestra Propiedades la podeu activar amb el menú Ventana | Propiedades.
   
 
Canviar propietats del text
   
 
  • Inseriu una imatge de substitució sota el títol.
   
 

Inserir una imatge de substitució

Inserir una imatge de substitució (2)

   
 
  • Si us sembla oportú, podeu posar un color de fons a la pàgina perquè la imatge contrasti més. Per fer-ho: aneu al menú Modificar | Propiedades de la página i trieu el color que desitgeu a l'opció Fondo. Accepteu els canvis.
   
 
Propietats de la pàgina
   
 
  • Incrusteu l'àudio. Per fer-ho, podeu treballar directament amb el codi font de la pàgina web. Comproveu que al menú Ver teniu activada l'opció Código y diseño, i per tant veieu el codi font de la pàgina a la part superior.
   
 
Zona de codi font i zona de diseny
   
 
  • Seleccioneu el codi font que apareix just a sota d'aquest paràgraf i copieu-lo (Control+C) al porta-retalls.
   
 

<OBJECT ID=audio>
<EMBED SRC="conte.mp3" CONTROLS="ImageWindow" HEIGHT=60 WIDTH=350 AUTOSTART=false>
</embed>
</OBJECT>

Si en lloc d'escriure'l voleu copiar-lo a través del portaretalls, haureu de fer un pas intermig. Copieu aquest codi al portaretalls (Control+C) a la llibreta, de la llibreta (Control+C) a Dreamweaver (Control+V). No us funcionarà si ho intenteu fer directament d'aquí a Dreamveawer.

Internet és un espai idoni per publicar i compartir sons. Tanmateix, no està dins dels objectius d'aquest curs analitzar el codi font HTM de pàgines web.
Simplement, sempre que necessiteu incrustar un so en una pàgina web podeu utilitzar el procediment que il·lustra aquesta pàgina.


   
 
  • Situeu-vos a la part final de la pàgina que esteu fent i premeu Retorn. Enganxeu el codi font (Control+V) just al lloc del codi font de la vostra pàgina web on està situat el cursor. Premeu F12 per veure la vostra pàgina web, que ha de ser molt semblant a aquesta:
   
 

Records d'un amic

Records d'un amic


Història i locució: Marta, 2n ESO.

   
 

Explicació del codi font: aquest codi font incrusta un fitxer d'àudio en una pàgina web, juntament amb una eina de control que permet manipular-lo.

    • Si el fitxer d'àudio que heu creat té un nom diferent de "conte.mp3" poseu-hi el nom que escaigui.
    • CONTROLS="ImageWindow" HEIGHT=60 WIDTH=350 fa referència a l'eina de control del fitxer d'àudio (volum, pausa, play...) Si la vostra imatge és molt més gran o molt més petita de 400 píxels, podeu ajustar WIDTH=350 als píxels de la vostra imatge. No cal variar l'alçada (HEIGHT=60)
    • AUTOSTART=false significa que el fitxer d'àudio no es reprodueix fins que no s'acciona el botó Play. Podeu fer que s'iniciï automàticament variant-ne el valor (AUTOSTART=true).
   
 
  • Per últim, deseu la vostra pàgina web a la vostra carpeta.
   
 
   
   

Aquesta proposta és adequada tant per l'adquisició de competències bàsiques TIC/MAV relacionades amb l'ús de les eines i programari com pel treball de diferents continguts de diferents àrees curriculars.

Incrustar un so en una pàgina web té certs avantatges respecte d'enllaçar-lo simplement com en la darrera pràctica del mòdul anterior:

  • El so es reprodueix en la mateixa pàgina web sense que canviï res del seu contingut ni s'obrin noves finestres.
  • En determinats formats, el plug-in del navegador s'encarrega de fer l'anomenat webstreaming (no cal descarregar tot el fitxer perquè es comenci a reproduir).
   
 
Amunt